جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رئیس انجمن اصول فقه حوزه

حوزه/ رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم در نشستی خبری، برنامه های پیش کنگره آیت الله العظمی بروجردی و فلسفه تشکیل انجمن اصول فقه حوزه برنامه ها،فعالیت ها و نقش آن در برگزاری این کنگره را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجتالاسلام والمسلمین سید صادق محمدی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران قم با تشریح برنامه های پیش کنگره آیت الله العظمی بروجردی به فلسفه تشکیل انجمن اصول فقه حوزه و نقش آن در برگزاری این کنگره اشاره کرد و گفت: انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم اسفندماه 1390 تاسیس شد؛ از همان آغاز تاسیس نیز ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با مراجع عظام تقلید داشته و دارد و از رهنمودها و راهبردهای بزرگان نیز استفاده می کند.

وی گفت: حرکت این انجمن در مسیر مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید است؛ این انجمن از همان آغاز کار، بسیاری از اساتید خارج فقه و اصول و سطوح عالی را به شکل رسمی و غیر رسمی جذب کرد.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه اظهارکرد: مجوز این انجمن از سوی شورای عالی حوزه های علمیه صادر و ثبت رسمی شده است؛ فعالیت انجمن در 5 بخش انجام می گیرد که شامل نقد و بررسی مسایل علم اصول، کاربرد قواعد اصولی، تاریخ و تبارشناسی مسایل علم اصول، اصول فقه مقارن و فلسفه علم اصول است.

حجتالاسلام والمسلمین محمدی عنوان کرد: دو بخش از پنج بخش مذکور، نوع آوری محسوب می شود که نخستین آن، پژوهش در حوزه تاریخ علم اصول و دوم فلسفه علم اصول است که جزو نوآوری های علمی محسوب می شود.

رئیس  انجمن علم اصول تصریح کرد: توسعه علم اصول با حفظ سنت ها و دستاوردهای سلف صالح، بسط کاربرد علم اصول در فقه و بررسی علوم مرتبط با اصول از دیگر وظایف این انجمن است.

وی گفت: نشر دانش اصول شیعه به مجامع داخلی و خارجی، ایجاد زمینه های فعالیت اساتید، محققان و پژوهشگران حوزوی و برنامه ریزی جهت ارتباط دانش اصول فقه با علوم بینارشته ای چون کلام، تفسیر، علوم تربیتی و انسانی از دیگر اهداف این انجمن به شمار می رود.

حجتالاسلام والمسلمین محمدی عنوان کرد: این اهداف در چند قلمرو محقق می شود که از جمله آنها می توان به برگزاری نشست های علمی نقد و مناظره ونظریه پردازی است که اولین کرسی نظریه پردازی اصول فقه با مجوز حوزه در سال 1394 توسط این انجمن برگزار شد.

وی گفت: مجوز 3 کرسی نظریه پردازی دریافت شده  که برگزار خواهد شد؛ همچنین 35 نشست علمی به همت انجمن اصول حوزه برگزار شده؛ در همین راستا میزگردهای متعددی با حضور اساتید خارج علم اصول برگزار گردیده است.

حجتالاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به فعالیت در زمینه داوری کتاب سال و همچنین ارزیابی کتب حوزوی عنوان کرد: این انجمن، دارای یک مجله اصول فقه حوزه است که در این مجله مقالات اساتید و فضلا و محققان منتشر می شود.

وی گفت: اتاق مشاوره علمی این انجمن در کتابخانه آیت الله العظمی حائری در مدرسه فیضیه تاسیس شده است که مشکلات علمی طلاب را مد نظر قرارداده و بررسی می کند و به آنها پاسخ می دهد؛ ارتباط های فعال با موسسات و نهادها و شخصیت های علمی از دیگر فعالیت این انجمن است که در این راستا 6 نشست با دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شده است؛ همچنین جلساتی با حوزه علمیه اصفهان برگزار شده است و در آینده ارتباطاتی با دانشگاه هایی که با این علم مرتبط است برگزار می شود.

حجتالاسلام والمسلمین محمدی بیان کرد: از دیگر برنامه های آتی این انجمن، ارتباط با مجامع علمی اهل سنت است که در آینده این ارتباطات افزایش خواهد یافت.

مسئول برگزاری پیش کنگره نکوداشت آیت الله العظمی بروجردی گفت: این انجمن در اواخر سال 93 تصمیم به برگزاری بزرگداشت علمی بزرگان حوزه علمیه ایران و خارج از ایران به ویژه شخصیت های علمی که مجهول هستند و آثار آنها بروز و ظهور ندارد گرفت.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم  افزود: هرچند که آیت الله العظمی بروجردی یک شخصیت مشهور حوزوی است و هیچ حوزه علمیه ای در جهان اسلام نیست که ایشان را نشناسد، ولی از نظر شناسایی آثار علمی، افکار اصولی، فقهی و رجالی و اجتماعی و تربیتی و سیاسی، آنگونه که باید و شاید ایشان را نمی شناسند.

استاد حوزه گفت: ایشان شخصیتی است که امام راحل نامه ای به آیت الله شیخ مرتضی حائری می نویسند که چرا به نجف رفتید و ایشان نیز پاسخ می دهد که این کار را برای درک علوم شیخ طوسی در نجف انجام داده ام که امام در نامه به ایشان می نویسد که خود شیخ طوسی در قم حضور دارند که منظور ایشان هم آیت الله العظمی بروجردی بوده است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز دو پیام برای بزرگداشت ایشان صادر کردند که در حقیقت ایشان در این پیام آیت الله العظمی بروجردی را زمینه ساز تحقق انقلاب اسلامی معرفی کردند.

حجتالاسلام والمسلمین محمدی بیان کرد: ایشان شخصیتی است که  مجامع علمی و بزرگان داخلی و حوزوی نسبت به ایشان تواضع و خضوع و خشوع دارند و هم در خارج از حوزه های علمیه شیعه در جهان اهل سنت و مسیحیت شناخته شده هستند.

وی گفت: زمانی که نامه آیت الله العظمی بروجردی به مفتی اعظم مصر شیخ مجید سلیم رسید، ایشان ایستاده و نامه را می بوسد که نشان از عظمت خاص این مرجع تقلید بود؛ جرج جرداق مسیحی کتابش را به ایشان تقدیم کرده و می گوید، کسی را لایق تر و بهتر از شما ندیدم که این کتاب را به شما تقدیم نمایم.

رئیس انجمن علمی اصول فقه حوزه بیان کرد: این انجمن در راستای این هدف بزرگ، یعنی شناساندن شخصیت های حوزوی به داخل و خارج از کشور گام نخست را به عنوان «شکوه مرجعیت» بر می دارد.

وی عنوان کرد: 4 نشست پیش مقدماتی ویژه این کنگره برگزار شد که در این پیش نشست های علمی به بحث اصول فقه، فقه، رجال و دیدگاه های اجتماعی، تربیتی و سیاسی آیت الله العظمی بروجردی پرداخته شد که با حضور گسترده اساتید سطوح عالی و مدیران عالی حوزه برگزار شد.

این استاد حوزه افزود: پیش کنگره نکوداشت آیتالله العظمی بروجردی روز 19 اسفندماه در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم  برگزار میشود، اصل این کنگره نیز در دو سال آینده برگزار خواهد شد.

وی بیان داشت: بانی این پیش کنگره، انجمن اصول حوزه است که در این راستا مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و بیت آیت الله العظمی بروجردی و برخی از مراکز و مجامع علمی دیگر در این همایش مشارکت دارند.

مسئول برگزاری پیش کنگره نکوداشت آیت الله العظمی بروجردی بیان کرد: سخنرانان این پیش کنگره، آیت الله العظمی سبحانی، آیت الله محسن اراکی و آیت الله علوی بروجردی خواهند بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha