جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امروز برخی عنوان می کنند که «اگر تمام حوزه علمیه قم دست به دست هم داده؛ تمام فکرهای خود را بیرون ریخته و جمع کنند، آخرین فکر آنان، اولین فکر آقای آخوند است» که سخنی بسیار غلط و نادرست می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیدوست پیش از ظهر امروز در آیین رونمایی از آثار جدید پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم اظهار داشت: خوشبختانه در دفتر تبلیغات اسلامی فعالیت هایی نو، منضبط، فنی و پاسخگو انجام می شود که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ابراز داشت: اسلام برای پیشرفت علم و دانش چندین حرکت و رفتار را انجام داده که یکی از آنان تعظیم مقام علم و عالم بوده و روایات بسیاری در این راستا وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: امروز کتبی که در دستان ماست، آثار باقیمانده از عالمانی است که زحمات بسیاری در این راستا کشیده و امروز نتیجه تلاش های آنان نزد ما قرار دارد.

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی تصریح کرد: این عالمان در فضایی سخت و طاقت فرسا به تحصیل، تحقیق و پژوهش پرداخته و امروز آثار آنان به دست ما رسیده است.

آیت الله علیدوست با بیان این مطلب که رصد پژوهش از فعالیت های امامان معصوم(ع) بوده است، اظهار داشت: اصل ریزش و بارش علوم در زمان صادقین(ع) صورت پذیرفته و در ادامه اصل پالایش از زمان امام کاظم(ع) آغاز شده است.

وی ابراز داشت: در هیچ مقطعی همانند امروز زمینه پژوهش و کار وجود  نداشته که از برکت انقلاب، نظام، حوزه و تکنولوژی می باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: اولین پیش فرضی که برای یک پژوهشگر فرض می شود، آن است که احساس نکند دیر به دنیا آمده است؛ چرا امروز برخی احساس می کنند که دیر به دنیا آمده و تمام کارها انجام شده است؟

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی تصریح کرد: امروز برخی عنوان می کنند که «اگر تمام حوزه علمیه قم دست به دست هم داده؛ تمام فکرهای خود را بیرون ریخته و جمع کنند، آخرین فکر آنان، اولین فکر آقای آخوند است» که سخنی بسیار غلط و نادرست می باشد.

آیت الله علیدوست بیان داشت: امروز باید این جمله را نهادینه کرد که «در موضوعات گوناگون، کار خیلی شده؛ اما خیلی خیلی مانده است».

وی با تأکید بر اینکه پژوهشگران باید گفتمان دستیابی به کار متقن را پیدا نمایند، اظهار داشت: ما از امت پیامبری هستیم که وقتی دستور به کندن قبر می دهد، به ریزه کاری های آن نیز توجه داشته و دقت می نماید و توصیه به انجام درست آن می نماید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که ما نباید مبتلا به حجاب معاصرت شویم، ابراز داشت: چرا گاهی در داوری ها به خودزنی می رسیم؟ که در ادامه به دست دیگران رسیده و از آن سوء استفاده می شود.

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی خاطرنشان ساخت: جایگاه آیت الله مطهری(ره) بالاست و روی سر همگان قرار دارد؛ اما چرا برخی بیان می کنند که حوزه بعد از آیت الله مطهری چه شخصیتی را داشته است؟ چرا نمی بینند؟ امروز حوزه پژوهش های وزین و مناسبی داشته است که باید مشاهده شده و بیان شود.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: البته در حوزه کارهای ضعیفی نیز وجود دارد که سبب دیده نشدن آثار فاخر می شود و باید این مشکل را مرتفع نمود.

وی با اشاره به بایسته های تحقیق و پژوهش، بیان داشت: «رو به جلو بودن کارها»، «اخلاص»، «مورد نیاز»، «توازن تحقیق و تتبع»، «انجام تحقیق در بستر زمان»، «نثر فاخر»، «نظم منطقی»، «رعایت ادب، انصاف، امانت و ایمان به کار»، «نگاه تمدنی به مباحث» و ... از بایسته های تحقیق و پژوهش می باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: شاید درباره آثاری که در این آیین رونمایی خواهد شد، کارهایی در گذشته انجام شده باشد، اما اینکه محققانی این موضوعات را رو به جلو برده و تولیداتی جدیدتر در این راستا داشته اند، ارزشمند است.

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی در پایان ابراز داشت: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد، آن است که نقد افراد درست نیست؛ بلکه باید گفته ها و کارکردها را نقد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha