جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله علوی بروجردی

حوزه/آیت الله علوی بروجردی با تاکید بر این که استان قم منابع طبیعی غنی در اختیار دارد، گفت: می‌توانیم از این منابع به عنوان سرمایه‌هایی برای بخش‌های مختلف استفاده کنیم چرا که اگر جنگلداری و توسعه مراتع با مدیریت علمی مورد توجه قرار گیرد، شرایط آب و هوایی قم متحول می‌شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت‌الله محمدجواد علوی بروجردی، امروز در دیدار با سیدمحمدتقی سجادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: هر چند با محدودیت‌های بودجه‌ای و دربعضی مواقع به دلیل عدم آگاهی و کم اطلاعی با نبود همکاری مردم مواجه هستید اما امیدواریم ضمن فرهنگ سازی با استمرار این فعالیت‌ها دنبال شود.

وی با تاکید بر این که ریزگردهای استان قم دارای منشا داخلی است، اضافه کرد: تغییرات آب و هوایی در افزایش ریزگردها تاثیرگذار بوده است و بارش‌های دفعی، پیش‌بینی نشده و غافل‌گیر کننده تهدیدهای جدی برای استان قم است به همین علت اکنون باید برای اراضی و مراتع استان برنامه‌ریزی مطلوبی داشته باشیم.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: گونه‌هایی که با کم آبی و شوری سازگاری دارند باید در سطح استان تکثیر شوند و با کارهای تحقیقاتی و علمی تغییرات ژنتیکی در آنها انجام شود تا بتوانیم سازگاری و تکثیر آنها را بیشتر کنیم، تحقق این هدف نیازمند نیروی انسانی و برنامه‌ریزی مطلوب است تا بتوانیم برنامه مورد نظر را تا پایین پاییز به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به این که توجه به گونه‌های مرتعی از درخت‌کاری نتایج مثبت بیشتری دارد، تصریح کرد: اگر درخت‌ها بومی منطقه نباشند دوام کمتری خواهند داشت؛ استان قم در زمستان از مناطق مجاور خود سردتر و در تابستان گرم‌تر است به همین علت باید گونه‌های بسیار مقاوم برای این استان در نظر گرفته شود.

آیت الله علوی بروجردی از بلوط به عنوان یکی از گونه‌های مناسب برای جنگل ها و مراتع نام برد و ادامه داد: توسعه پوشش‌های گیاهی باید توسط مردم دنبال و از ظرفیت سرمایه‌گذاران در این عرصه استفاده شود، چرا که بخش خصوصی می‌تواند موضوع جنگل کاری را در مساحت‌های وسیع دنبال کند.

وی خاطرنشان کرد: بازیافت آب‌های مصرفی به عنوان یک موضوع مهم مطرح است، چرا که اگر وضعیت کم آبی ادامه داشته باشد، یک قطره آب هم ثروت بزرگی خواهد بود به همین علت باید از بازیافت آب‌های مصرفی برای جنگل‌ کاری و افزایش پوشش‌های گیاهی استفاده کنیم.

آیت الله علوی بروجردی با تاکید بر این که استان قم منابع طبیعی غنی در اختیار دارد، گفت: می‌توانیم از این منابع به عنوان سرمایه‌هایی برای بخش‌های مختلف استفاده کنیم، چرا که اگر جنگلداری و توسعه مراتع با مدیریت علمی مورد توجه قرار گیرد شرایط آب و هوایی قم متحول می‌شود.

 استاد حوزه علمیه قم با بیان این که رفع مشکل ریزگردهای استان قم باید در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: قم از گذشته شهر کم آبی بودهف اما خداوند متعال برای این شرایط نیز فرصت‌هایی قرار داده است که امیدواریم مسؤولان بتوانند از این فرصت‌ها بیشترین استفاده را داشته باشند.

وی با اشاره به این که قم به آب‌های بیرون از استان هم نیازمند است، تصریح  کرد: هر چند به دنبال کنترل سیل هستیم، اما با سدسازی‌ها و جابه جا کردن‌ها روند مطلوب انتقال آب و چرخه منابع طبیعی را خدشه‌ دار کرده‌ایم که خوشبختانه از این عملکردها در اطراف قم کم داریم.

آیت الله علوی بروجردی یادآور شد: آبی که با هزینه ‌های سنگین به شهر قم منتقل می‌شود به شیوه‌های نادرست مصرف می‌شود به همین علت صرفه ‌جویی باید به صورت ویژه ترویج یابد، در غیر این صورت روزی مجبور خواهیم بود که آب مصرفی را از آب آشامیدنی جدا کنیم.

وی با تاکید بر این که حفاری چاه‌ها به معضل جدی استان تبدیل شده است، عنوان کرد: اکنون در حالی که با چاه‌ های مجاز مشکل داریم، افراد بسیاری چاه ‌ها را به صورت غیرمجاز حفاری می‌کنند و در حالی محصولی به دست آمده از آب این چاه‌ها را به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم که نسبت به مباحث اقتصادی و ارزش واقعی آب بی‌توجه هستیم.

آیت الله علوی بروجردی یادآور شد: باید با چاه‌های غیر مجاز برخورد شود، چرا که بسیاری از کشت‌های حاصل از این چاه‌ها صرفه اقتصادی ندارند و افزایش آگاهی مردم نسبت به این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی در پایان از قم به عنوان حرم اهل بیت(ع) نام برد و گفت: خدمت کردن به این شهر خدمت به اهل بیت(ع) است به همین علت خداوند متعال برای خدمتگزاران به این شهر اجر و پاداش ویژه‌ای در نظر گرفته و تلاش در این شهر با تلاش در دیگر شهرها قابل مقایسه نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ali IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    0 0
    رییس جمهور ، شهردار ها:این پست و مقام یک امانت الهی است(هزینه های دولت، ارثیه هیچ مسوولی نیست و...) . او و بقیه کارکنان، خدمتگذار مردم هستند. باید مسوول مربوطه این را عملا ثابت کند. مردم هم ضمن اجرای وظایف دینی خود ، باید در تمام ساخت و سازها و افتتاح مکان های عمومی شرکت داشته و مراحل انجام آنرا نظاره کنند..... اشگال و اصلاح قانون را باید مجری قانون فورا به مجلس گزارش دهد .... اگر نکرد........