جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 414451
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
کوروش زارعی

حوزه/ نمایش در قالب تئاتر می تواند همراه با سینما و تلویزیون، به عنوان بازوی قوی در کنار دیپلماسی عمومی چه در صحنه های داخلی و چه خارجی، عمل کرده و در ترویج اقتصاد مقاومتی همت گمارد.

کوروش زارعی، مدیر بخش هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»نحوه تحقق شعار سال را در هنرهای نمایشی اینگونه توصیف کرد: در تئاتر بخش هنرهای نمایشی از جمله کسانی که در حال مدیریت هستند، اگر بتوانند مدیریت اقتصادی درستی داشته و قادر باشند، بودجه دریافتی خود را به خوبی برنامه ریزی کنند، می توانند در حوزه تئاتر تعداد بیشتری از گروه های هنری را حمایت نمایند، البته شاید عده ای ادعا کنند بودجه تئاتر به اندازه ای ناچیز است که نمی شود، پیرامون آن برنامه ریزی خاصی انجام داد، اما با این حال به این نقدها نیز می توان این گونه پاسخ داد که صرف وجود بودجه و هزینه های کلان، نمی تواند در پیشبرد اهداف هنری در قالب تئاتر و هنرهای نمایشی موثر باشد، بلکه برنامه ریزی مدون و جامع می تواند بهترین کار باشد.

*توانمندی در افزایش کمی و کیفی تولیدات نمایشی

وی افزود: با ادعای مطرح شده موافق نیستم، چون هر اندازه بودجه های هنری کم باشد، می توان بابرنامه ریزی کارهای با کیفیتی تولید کرد. با این توضیح مدیران تئاتر موظف باشند حمایت خود را معطوف به گروه‌های جوان و دانشجویی نمایند تا با برنامه ریزی درست، بتوانیم آینده هنر این مرز و بوم را ارتقاء بخشیم، البته باید توجه داشت حمایت از گروه های جوان و دانشجویی، تنها حمایت از آینده هنر نمایش نیست، بلکه به نوعی ایجاد کننده تولید و اشتغال در عرصه هنر نیز باشد.

*اقتصاد مقاومتی تنها به ایران خلاصه نمی شود

بازیگر فیلم سینمایی «رستاخیز» با بیان اینکه توجه به اقتصاد مقاومتی تنها به ایران خلاصه نمی شود، گفت: اینگونه تصور نکنیم توجه به این شعار به نشانه ضعف ما در حوزه اقتصاد است، زیرا این معنا در جهان امروز هم به شدت جدی گرفته می شود، برای مثال چندی پیش رئیس جمهور آمریکا به طور جدی بر حمایت از تولیدات ملی تاکید داشت و حتی برای عدم رعایت آن جریمه سنگین هم در نظر گرفت. این امر نشان می دهد همه دنیا متوجه ضرورت حمایت از تولیدات ملی خود شده و به دنبال ارتقای وضعیت تولید و اشتغال در داخل سرزمین های خویش می باشند.

*تاکید هوشمندانه رهبری بر روی اقتصاد مقاومتی

وی به توضیح فوق اضافه کرد: ما باید همیشه خدا را شاکر باشیم، چون در مملکتی زندگی می کنیم که در آن رهبری آگاه چون حضرت آیت الله خامنه ای زندگی می کند. ایشان همیشه پیش از اینکه کسی متوجه موضوعات مهم جهانی شود، به آن مطلب اشاره می کنند و در ادامه است که دنیا نیز تمرکز خود را به آن امر معطوف می کند. همچنین به ما توصیه می کنند، تنها خود ما می توانیم مشکلاتمان را بر طرف کنیم و هیچ قدرت خارجی دلش برای ما نسوخته که بخواهد یاری رسان ما باشد، پس وقتی حضرت آقا به روی اقتصاد مقاومتی تاکید می کنند، همه اقشار باید به آن دقت نظر داشته باشند.

این بازیگر در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه به عنوان یک مدیر هنری هنر هفتم چه قدم هایی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در تئاتر بر داشته، گفت: حمایت از گروه های جوان یکی از اقداماتی است که سعی کرده ایم به آن توجه ویژه ای داشته باشیم، در همین راستا راه اندازی جشنواره تئاتر "بچه های مسجد" قدمی در همین رابطه است. در حقیقت می خواهیم به واسطه چنین اقداماتی هنر را همانند گذشته به مساجد بکشانیم، چون اگر این امر (رواج هنر در مساجد) در جامعه ما اشاعه پیدا کند، شاهد ظهور هنرمندان بزرگی چون مرحوم فرج الله سلحشور خواهیم بود.

*حمایت از تولیدات هنری با موضوع دینی و قرآنی

وی افزود: نکته دیگری که در تصمیم گیری های خود به صورت جدی در نظر داریم ، حمایت از موضوعات دینی و قرآنی در هنرهای نمایشی است، چون معتقدیم بسیاری از هنرمندان علاقمند به این حوزه به دلیل عدم توجه، مدتها است بیکار هستند، لذا اگر حمایت از تولیدات مورد نظر شکلی جدی به خود بگیرد به خودی خود رشد مطلوبی در عرصه تولید و اشتغال پیش خواهد آمد.

این کارگردان تئاتر با بیان این‌که سینما نقشی بزرگتر در جهت ترویج فرهنگ اسلامی و انقلابی در عرصه هنر دارد، گفت: غلاوه بر تئاتر که قشر فرهنگی کشور بیشترین مخاطب آن هستند و باید در آینده به دنبال آن در کل جامعه باشیم، سینما ابزاری است که می توان از آن بهره برد تا به داشته های وسیعی در حوزه تبلیغات اسلامی رسید، چون اولاً مخاطبان آن وسیع هستند، درضمن بازاری که پیش روی سینما قرار دارد، جهانی است. نکته دیگر که از آن باید به عنوان معضل نام برد، اینکه در سینما دورریخت سرمایه بیشتر است، چون سرمایه بیشتری در آن جریان دارد. اینجاست که وظیفه بخش های نظارتی سنگین تر می شود.

این بازیگر سینما و تئاتر ادامه داد: در کنار موضوعات مطرح شده معتقدم، سبک زندگی بازیگران سینما و تلویزیون قدم مهمی در جهت ارتقای شعار اقتصاد مقاومتی خواهد بود، چون خواسته یا ناخواسته بازیگران افرادی هستند که رفتارشان به عنوان الگو از سوی مردم تکرار می شود، برای همین ضروری است که آنها در رفتار و کردار خود به گونه ای عمل کنند مروج فرهنگ انقلاب باشند، این اتفاق با رشد شبکه های اجتماعی می تواند به طور جدی دنبال شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha