جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام قدیمی

حوزه/دبیر مجمع علمای خراسان شمالی با بیان این که انسان بخیل گویی به خداوند اعتماد ندارد، گفت: بخل و حسد ریشه در سوءظن به خدا دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، شامگاه یک‌شنبه در جمع مردم و نمازگزاران در حسینیه شهدای بجنورد، اظهار داشت: بخل و حسد یکی از آفت‌ها و آسیب‌های اخلاقی بسیار زشت و ناپسند انسان‌ها است که ریشه در سوءظن به خدا دارد.

وی با بیان اینکه انسان بخیل گویی به خداوند اعتماد و اعتقادی ندارد، افزود: بخل و حسد ریشه در سوءظن به خداوند متعال دارد.

مسئول دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: همان‌گونه که امام علی(ع) هم فرموده بخل دربردارنده همه صفات بد بوده و داشتن این صفت بداخلاقی، انسان را به‌سوی همه بدی‌ها سوق می‌دهد.

حجت‌الاسلام قدیمی تصریح کرد: انسان بخیل گویی عینک بدبینی و بدگمانی او نسبت به خداوند از او انسانی ساخته که نَم پس نمی‌دهد و گمان بد او این است که اگر چیزی از مالش جدا شود جایگزین نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه بخیل در آیات زیادی از قرآن مذمت شده، گفت: خداوند می‌فرماید: «هَا أَنْتُمْ هَؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنْکمْ مَنْ یبْخَلُ وَمَنْ یبْخَلْ فَإِنَّمَا یبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِی وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ»؛ آگاه باشید که شما را دعوت می‌کنند تا در راه خدا انفاق کنید بعضی از شما بخل می‌ورزند و هر کس که بخل ورزد در حق خود بخل ورزیده است؛ زیرا خدا بی‌نیاز است و شما نیازمندید.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید: سعی و تلاش شما گوناگون است؛ اما آن‌کس که در راه خدا انفاق کند و پرهیزگاری پیشه گیرد و جزای نیک الهی را تصدیق کند، ما او را در مسیر آسانی قرار می‌دهیم؛ اما کسی که بخل ورزد، از این راه بی‌نیازی طلبد و پاداش نیک را انکار کند او را در مسیر دشواری قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه بدتر از بخیل کسی است که امر به بخل می‌کند، افزود: قرآن می‌فرماید: «الَّذِینَ یبْخَلُونَ وَیأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ»؛ متکبران فخرفروش همان کسانی هستند که بخل می‌ورزند و مردم را نیز به بخل دعوت می‌کنند.

حجت‌الاسلام قدیمی با اشاره به این که بخل و خساست یکی از بدترین و مذموم‌ترین اخلاق در روایات اسلامی است، گفت: امام باقر(ع)فرمود: مردي كه داراي بخل و حسد و ترس باشد ايمان ندارد كه مؤمن نه ترسو می‌شود و نه حريص و نه بخيل.

وی با بیان اینکه روایات زیادی در مورد این اخلاق زشت وجود دارد و امام رضا (ع) نیز در روایات متعددی چنین افرادی را مذمت و سرزنش کرده‌اند، خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) فرمود: ثروت، انباشته نمی‌گردد مگر با یكی از پنج خصلت: بخیل بودن، آرزوی طول و دراز داشتن، حریص بر دنیا بودن، قطع صله‌رحم كردن، آخرت را فدای دنیا كردن.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha