جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ آغاز سال تحصیلی جدید مدرسه عالی انوار طاها - آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: رسالت حوزه و روحانیت در پیچ های تاریخی فرارو بسیار سنگین و کلیدی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدرسه عالی انوار طاها، ضمن تقدیر از فعالیت ها و خدمات آیت الله حسینی بوشهری، تولیت و موسس این مدرسه اظهار داشت: ما وظیفه داریم که از همه پیشگامان و پیش آهنگان حرکت تحول در حوزه به خصوص آیت الله حسینی بوشهری که زحمات بسیاری در مرکز مدیریت حوزه و شورای عالی کشیده اند تقدیر و تجلیل به عمل آوریم.

وی افزود: ایشان از دوران جوانی در مسیر خدمت به انقلاب و نظام اسلامی و به خصوص تحول در حوزه رنج های بسیاری کشیده و تلاش های بسیاری انجام داده اند تا حوزه انقلابی بتواند به اهداف مدنظر خود نزدیک و نزدیک تر شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین با اشاره به این که طاعات و معاصی دارای مراتب و درجاتی هستند، گفت: از جمله عواملی که باعث افزایش مسئولیت انسان و به تبع آن افزایش میزان عقاب و ثواب اعمال می شود، درجه شناخت دانش و معرفت است چه آن که به خصوص علم و دانش الهی باعث افزایش مسئولیت می شود و بی شک ما حوزویان در این باره باید همواره به این اصل توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به این که یکی دیگر از عوامل مهم در این خصوص، بحث انگیزه و کشش های روحی و نفسانی است، افزود: موج عمل و دامنه تاثیرگذاری نیز در درجه مسئولیت و افزایش عقاب و ثواب اعمال بسیار موثر است چه آن که هر چه موج عمل افزایش یابد به تبع آن مسئولیت هم بیشتر می شود همچون حوزویان و روحانیون که چون شاخص و الگو در جامعه هستند دامنه اثرگذاری رفتار و اعمالشان هم بالاست و لذا همچون دیگر افراد عادی جامعه نیستند و باید بسیار مراقب باشند.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: به خصوص امروز که ما در مواجهه با پیچ های تاریخی حساسی هستیم و چه بسا یک عمل یک طلبه ای در قم در دنیا یک موج عظیمی ایجاد کند و لذا می بایست بدانیم که در دنیای کنونی در مسیر هدایت مردم مسئولیت بسیار سنگینی برعهده داریم.

وی گفت: از این حیث  معتقدم و لو این که به مدیریت حوزه ، کشور و حتی نظام و انقلاب هم انتقاد داشته باشیم، اما عذری از هیچ طلبه و حوزوی قابل قبول نیست که خوب درس نخواند و در انجام رسالت سنگین خود کوتاهی کند.

وی اضافه کرد: البته باید ما شرایطی فراهم کنیم که در راستای نقد وضعیت موجود به سمت اصلاح حرکت کنیم و این آمادگی را مرکز مدیریت حوزه دارد که از نظرات و انتقادات سازنده استقبال کرده و از آن ها در جهت بهبود وضعیت استفاده کند.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که رسالت حوزویان در پیچ های تاریخی فراروی ما بسیار سنگین و کلیدی است، بیان داشت: تاثیر بسیار زیاد حوزه علمیه قم در شکل گیری انقلاب اسلامی و عالم گیر کردن آن انکارناپذیر است و ما امروز باید بدانیم که هر چقدر در عرصه های علمی حوزه به خصوص فقه و اصول کار کنیم باز جای کار بسیار است و باید با قدرت به پیش برویم.

وی افزود: اتصال به تراث عظیم فقه و اصول و صیانت از آن ها بسیار لازم است، منتهای مراتب ما باید در ابواب مختلف فقهی به مسایل و نیازهای نوین جهانی نیز توجه داشته و در مسیر پاسخ به آن ها گام برداریم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: از سویی بسیار لازم است که به سمت ایجاد ابواب جدید فقهی حرکت کنیم آن هم با همان روش فقاهتی و حفظ و تقویت اصول و سنت های برجسته حوزوی.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که یکی از ضروریات امروز همچنین توجه به نگاه تطبیقی در فقه با مسایل حقوقی دنیای فعلی است، ابراز داشت: ما باید در فقه و دیگر شاخه های علوم حوزوی به دنبال نگاه نو به زمانه باشیم و از شیوه بزرگانی چون شهید صدر در امر نظام سازی با تکیه بر فقه جواهری بهره بگیریم.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از نگاه افراط و تفریط در پرداختن به سنت های حوزوی گفت: آن چه مهم است این که ما ضمن حفظ اصالت ها و نقاط قوت، از تجارب دنیای جدید در راستای پاسخ به سوالات و نیازهای روز استفاده کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که امروز در همه عالم ، گوش های شنوای بسیاری برای شنیدن حرف های ما وجود دارد، افزود: امروز حوزه هر چه تولید داشته باشد ، دنیای امروز خریدار آن است و ما با تولیدات ارزشمند و به روز خود می توانیم بر قوای فکری و فرهنگی و علمی جهان تاثیرگذار باشیم.

۳۱۳/۸

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha