جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خانم فرشته روح افزا

حوزه/ معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز موضوعاتی تحت عنوان «زن شرقی یا زن در اسلام» در رسانه‌های مختلف غربی مطرح است و این رسانه‌ها به شدت روی شبهات درباره زنان شرقی و مسلمان کار می‌کنند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر فرشته روح افزا در نشست علمی « زن شرقی از نگاه زن غربی» در سالن همایش های ساختمان شهید بهشتی جامعه الزهرا(س) اظهارداشت: سؤالاتی که در غرب در حوزه زن مطرح می‌شود، پس از چند سال در ایران ترجمه و بازطرح می‌شود و این مسئله نشان می‌دهد که این شبهات از جایی به بدنه جامعه تزریق می‌شود.

 تلاش رسانه‌های غربی در برجسته سازی مشکلات زنان شرقی

معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: امروز موضوعاتی تحت عنوان «زن شرقی یا زن در اسلام» در رسانه‌های مختلف غربی مطرح است و مستندهای دو یا سه ساعته در شبکه‌های مختلف تلویزیونی درباره مشکلات زنان در جوامع اسلامی ساخته و پخش می‌شود تا این مشکلات را برای مخاطبان خود برجسته کنند.

روح افزا افزود: «ازدواج دختران نوجوان» یا «آسیب زنان در زندگی زناشویی» از جمله موضوعاتی است که مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته است که البته این موضوعات تنها در کشورهای شرقی مطرح نیست و در همه جهان به ویژه کشورهای غربی هم وجود دارد.

وی ادامه داد: در غرب، گاهی یک مورد آزار و اذیت زنان شرقی توسط همسران به مدت چند سال مورد بحث و بررسی و بزرگنمایی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه ها قرار می‌گیرد که نشان می‌دهد رسانه‌های غرب برای این مسئله برنامه ریزی‌های زیادی می‌کنند.

 خشونت علیه زنان در غرب بیداد می‌کند

مدیر طرح و برنامه‌ریزی شورای عالی فرهنگی اجتماعی زنان بیان داشت: امروز شبکه‌های تلویزیونی اروپا و آمریکا به شدت روی شبهات موجود درباره زنان شرقی و مسلمان کار می‌کنند و حال آنکه خشونت علیه زنان در غرب بیداد می‌کند، به طوریکه در آمریکا هر سه ثانیه، قتل یک زن اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه امروز غرب دنیای مشکلات است و زنان و کودکان در غرب بیشتر آسیب می‌بینند، تصریح کرد: مؤسسات مطالعات زنان در غرب، نکات و پتانسیل‌های مثبت ما را رصد می‌کنند و پس از ریشه‌یابی و پرداختن به این مسائل، این نکات مثبت را به نکات منفی تبدیل می‌کنند.

 مسئله حضانت کودکان در غرب برای مادران مشکل ایجاد می‌کند

خانم روح افزا به شبهات مطرح شده درباره زنان و کودکان اشاره کرد و گفت: حضانت کودکان یکی از شبهاتی است که درباره خشونت علیه زنان مطرح می‌شود؛ حضانت کودکان در کشورهای اروپایی و آمریکایی با مادر است و مادر، نفقه فرزند را تا 16 سالگی می‌پردازد، در حالیکه در دین اسلام، حضانت کودکان با پدر است.

وی با بیان اینکه مسئله حضانت کودکان در غرب برای مادران مشکل ایجاد می‌کند؛ افزود: بسیاری از مردان حاضر به ازدواج با زنان دارای فرزند نیستند و این زنان که نیاز به پناهگاه عاطفی دارند، فرصت ازدواج و زندگی مشترک را از دست می‌دهند.

همسر دانشمند شهید دکتر «احمد حاتمی» ادامه داد: بسیاری از مادران در غرب برای تشکیل زندگی جدید اقدام به قتل کودکان خود می‌کنند و امروز آمار وحشتناکی از قتل فرزند توسط مادر در سازمان ملل وجود دارد.

 قوانین سخت اسلام راهی برای پیشگیری از معضلات مختلف در جامعه است

خانم روح افزا در ادامه عنوان کرد: یکی دیگر از شبهاتی که درباره زنان مسلمان مطرح است، بحث قتل فراش و سنگسار است، از جمله یک مؤسسه مطالعات زنان در آلمان وجود دارد که درباره سنگسار در اسلام پژوهش‌هایی انجام داده و نتیجه آن را علیه اسلام به کار بسته است.

وی اظهار داشت: پژوهشگران این حوزه در غرب، مسلمانان را افرادی خشن می‌دانند و سنگسار را به عنوان یکی از خشونت‌های اسلام علیه زنان معرفی می‌کنند؛ در حالیکه ما پاسخ‌های روشنی در این باره داریم.

معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در اسناد موجود در سازمان ملل، بیست میلیون انسان در اروپا و آمریکا پدران خود را نمی‌شناسند، در جامعه غربی، معضل بزرگ روابط آزاد و همجنسگرایی وجود دارد که باعث تولد میلیون‌ها کودکی شده که پدر و یا مادر خود را نمی‌شناسند و همین مسئله، مشکلات بسیار زیادی را برای آنان به وجود آورده است.

خانم روح افزا یادآور شد: در آمریکا 49 پسر و یک دختر به صورت آنلاین خودکشی کردند که فیلم‌های آنان در رسانه‌ها منتشر شد، علت خودکشی آنان این بود که والدین خود را نمی شناختند و این موضوع یک فاجعه است.

وی به قوانین سنگسار و قتل فراش در اسلام اشاره و تصریح کرد: این قانون محکم و خشن است تا کسی جرأت انجام چنین کاری را نداشته باشد، اسلام قوانین سخت و محکمی وضع کرده است تا هیچ فردی در خانواده خیانت نکند، اگر این قوانین در جامعه اجرا شود، شاهد پدیده بیست میلیون کودکی که امروز در غرب، پدران خود را نمی شناسند نبودیم.

مدیر طرح و برنامه‌ریزی شورای عالی فرهنگی اجتماعی زنان تأکید کرد: فرزندانی که از زندگی‌های نامشروع متولد می‌شوند، 73 برابر آسیب پذیرتر هستند؛ این کودکان با عدم پایداری روحی و روانی مادران خود مواجه هستند، سن خودکشی در برخی کشورهای غربی 7 سال است، زیرا تحت تنش شدیدی هستند، اما ما قوانین محکمی در اسلام داریم تا بچه‌های نامشروع در جامعه وجود نداشته باشد.

 امروز فرهنگ فاطمی در جامعه رواج نیافته است

خانم روح افزا بیان داشت: امروز فرهنگ فاطمی در جامعه رواج نیافته است و قوانینی که در قرآن کریم وجود دارد، اجرا نمی شود، بلکه فرهنگ غرب در جامعه اجرا می‌شود، به همین دلیل مشکلات زیادی در جامعه وجود دارد.

وی اضافه کرد: غرب، قوانین اسلام را خشن می‌داند، اما آمار قتل کودکان، آزار و اذیت زنان و آمار تولد کودکان نامشروع در غرب و مشکلات متعدد آنان وحشتناک است، در حالیکه ما در کشورهای اسلامی چنین آماری نداریم.

 قوانین دیه در اسلام کاملا به نفع زنان است

همسر دانشمند شهید دکتر «احمد حاتمی» به بحث دیه در اسلام اشاره کرد که امروز مورد هجمه قرار گرفته است و به عنوان یکی از موضوعات خشونت علیه زنان مطرح می‌شود و افزود: امروز برخی معتقدند که موضوع دیه در اسلام نشان می‌دهد که زنان نسبت به مردان ارزش کمتری دارند، در حالیکه دیه یک دانشمند و دیه یک معتاد یکسان است و این ارزش گذاری نیست.

خانم روح افزا با بیان اینکه دیه مرد یک سرمایه اولیه برای زن محسوب می‌شود، ادامه داد: زمانی که مرد می‌میرد، دیه آن را همسر می‌گیرد که دو برابر است و این به نفع زن است؛ نفقه به عهده مرد است و وقتی که از دنیا می‌رود، ضرر مالی به خانواده می‌رسد که برای جبران این ضرر مالی دیه مرد را دو برابر محسوب می‌کنند تا خانواده به ثبات مالی برسد.

وی تصریح کرد: قوانین دین اسلام به نفع زنان است، اما ما مفهوم دین را نمی دانیم و به همین دلیل برخی قوانین اسلام را تغییر داده ایم.

 ایجاد شبهه درباره ارث در اسلام

معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بحث ارث یکی دیگر از شبهاتی است که غرب درباره زنان مسلمان مطرح می‌کند و به این مسئله ایراد می‌گیرند که چرا ارث زنان نصف مردان است؛ امروز برخی به بهانه نصف بودن دیه و ارث زنان معتقدند که حقوق زن در اسلام تضعیف شده است، در حالیکه این موضوع قابل دفاع است.

خانم روح افزا عنوان کرد: ما برای پاسخ به موضوع ارث به برنامه اقتصادی و درآمدها و مخارج زن و مرد اشاره می‌کنیم، از نظر اسلام، درآمد مرد شامل کار و ارث(دو برابر) است، اما درآمد زن بر اساس دین اسلام شامل نفقه، مهریه، حق شیردهی و ارث است، همچنین زن می‌تواند اشتغال داشته باشد.

وی به مخارج زن و مرد اشاره کرد و افزود: بر اساس آیات قرآن کریم، مرد باید اجرت‌المثل بپردازد، مرد باید خمس، زکات، کفاره، مهریه و حق جهاد دهد، اگر مرد فرزند اول باشد، باید نماز و روزه قضای پدر و مادر خود را بخواند، همچنین مرد باید دیه زن را بپردازد؛ اما مخارج زن تنها خمس در صورت اشتغال است و بقیه درآمدهای زن مشمول خمس نمی شود.

مدیر طرح و برنامه‌ریزی شورای عالی فرهنگی اجتماعی زنان تصریح کرد: قرآن کریم انسان ساز است، زن هم انسان ساز است؛ دین اسلام برای این که زن دغدغه مالی و نیاز مالی نداشته باشد، قوانین بسیار مناسبی وضع کرده است و اگر این قوانین رعایت شود، زنان جامعه، دیگر نگران آینده نخواهند بود.

 حجاب؛ مهم‌ترین موضوعی که تحت عنوان خشونت علیه زنان مطرح می‌شود

خانم روح افزا در ادامه بیان داشت: مسئله حجاب یکی از مسائل مهمی است که شبهات زیادی به آن وارد شده و مهم‌ترین موضوعی که تحت عنوان خشونت علیه زنان مطرح می‌شود، حجاب و پوشش زنان مسلمان است.

وی که دارای دکترای الکترونیک از دانشگاه منچستر انگلستان است، به خاطره ای از دوران زندگی در انگلستان اشاره کرد که در پاسخ به سؤال یک زن مسیحی درباره حجاب گفته بود که پوشش حجاب باعث می‌شود که فردی به من نگاه نمی کند و من می‌توانم به کارهای خود بپردازم، من به مرد نگاه نمی کنم و او هم مرا نگاه نمی کند، من عاشق مطلق همسرم می‌شوم و او هم همه علایق مرا دریافت می‌کند و به فرد دیگری فکر نمی کند؛ من می‌خواهم با اندیشه و فکر و هوشم نمود داشته باشم، در حالیکه اولین سرمایه شما جسمتان است.

معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: زنی که با همه وجودش همسرش را دوست داشته باشد، به چشم همسرش زیباترین است و در این زندگی، پایداری عاطفی وجود دارد.

 حقیقت وجودی زن با حجاب بروز پیدا می‌کند

 روح افزا با بیان اینکه حجاب برای این است که حقیقت وجودی زن بروز پیدا کند، گفت: اسلام با حضور زن در اجتماع مخالف نیست، اما زن باید به شیوه‌ای مناسب در جامعه حضور داشته باشد، تا همان بلایی که در جامعه غرب اتفاق افتاده برای ما پیش نیاید.

وی یادآور شد: امروز زن ابزار شده است و ارزش و هویت خود را در ظاهر زیبای خود می‌بیند و همین مسئله باعث شده زنان به انسان‌های بی هویت تبدیل شوند؛ جامعه غرب، فساد و عدم حکومت قرآن را امتحان کرده، بنابراین ما نباید مسیر آنان را دنبال کنیم.

مدیر طرح و برنامه‌ریزی شورای عالی فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه جامعه ما از نظر حجاب آسیب دیده است و باید استدلال‌هایی به کار برد که قانع شوند، گفت: موضوع «حجاب» یکی از تهاجمات غرب درباره خشونت علیه زنان است که کتاب‌های متعددی درباره حجاب منتشر شده است و در این باره کارهای زیادی صورت می‌گیرد.

خانم روح افزا تصریح کرد: زنان غرب، روابط عاطفی سالم ندارند، پناهگاه امن ندارند و مشکلات اخلاقی، اثرات روحی روانی متعددی بر جامعه می‌گذارد؛ موضوع حجاب قابل اثبات است به ویژه برای زنان غرب که درد را چشیده‌اند و به ته خط رسیده‌اند.

 توصیه به مطالعه رساله حقوق امام سجاد(ع)/تبیین شأنیت زن در رساله حقوقی امام سجاد(ع)

وی در ادامه به رساله حقوق امام سجاد(علیه‌السلام) اشاره کرد و ضمن توصیه به مطالعه آن، اظهار داشت: یکی از موضوعات این رساله بحث مادر است که حضرت در این بحث، شأنیت زن را بیان کردند، هچنین حقوق زن و مرد، کودک، حقوق همسایه و حتی حقوق حیوانات خانگی در این رساله مطرح شده است.

همسر دانشمند شهید دکتر «احمد حاتمی» تصریح کرد: ما گوهرهای نابی در دست داریم که جزء افتخارات ما محسوب می‌شود، بنابراین با نادانی و جهالت قرن 21 این شجره طیبه را تخریب نکنیم و از گوهرهای ناب که در اختیار داریم، استفاده کنیم.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 0
    خیلی ممنونم از مقاله ی بسیار منطقی و مفیدتون❤️