جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عکس

مسئول کتابخانه وزیری یزد گفت: بخش نسخ خطی این کتابخانه با دارا بودن سالن ویژه اختصاصی محققان، به هر پژوهشگر یک میز به مدت یک ماه اختصاص می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، بانوان طلبه مدرسه علمیه فاطمیه(س) شهرستان اشکذر در اردوی یک روزه سفر به یزد از قدیمی ترین کتابخانه این شهر بازدید کردند.

مولایی، مسئول کتابخانه وزیری یزد در سخنانی با طلاب بازدید کننده از این کتابخانه اظهار کرد: اين كتابخانه بر اساس روش ديويي و داراي 250 هزار جلد كتاب است و اولين كتابخانه از نظر تعداد كتاب و پنجمين كتابخانه در ايران از نظر كتب خطي به شمار می رود.

وی قديمي ترين كتاب خطي اين كتابخانه را كتاب «نزهت الانفس» نام برد و افزود: قدمت این کتاب مربوط به سال  850 هجری است.

مسئول کتابخانه وزیری یزد با بیان مطالبی در مورد نحوه نگهداری نسخ خطی، گفت: مرمت كتاب هاي خطي نبايد با كاغذ هاي صنعتي بلکه با كاغذهاي دست ساز و جلد چرمی ترمیم می شود.

مولایی به بخش کتب چاپ سنگی اشاره کرد و افزود: اين كتابها متعلق به 130تا 150 سال پيش و از معدود کتب چاپ سنگی در ایران است.

وي درخصوص نحوه استفاده محققان و دانشجويان از اين كتابخانه اظهار کرد: در سالن ویژه محققان برای هر محقق يك ميز به مدت يك ماه اختصاص داده مي شود و از كتب نسخ خطي نيز كتابهاي ديجيتال تهيه شده و در اختيار محققان قرار مي گيرد.

برپایه این گزارش، کتابخانه وزیری یزد در سال ۱۳۳۴ در دهلیز شمالی مسجد جامع کبیر یزد با ۱۶۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی توسط مرحوم وزیری از علمای یزد برای استفاده طلاب علوم دینی راه اندازی شد و این کتابخانه بیش از 4800 نسخه کتاب خطی، حدود ۶ هزار نسخه کتاب چاپ سنگی، حدود 235 هزار نسخه کتاب چاپی و بیش از ۶ هزار نسخه نشریات ادواری را در گنجینه خود گردآوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است.


انتهای خبر/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha