جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سید عباس صالحی

حوزه/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همان طور که با فعالیت عرصه رسانه، مردم به بحران محیط زیست و آب رهنمون شده اند، امروز نیز باید به بحران کمتر خواندن و کمتر خریدن کتاب بیش از گذشته توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، سیدعباس صالحی، شامگاه جمعه در مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد با تبریک ایام فرخنده ولادت امام صادق(ع) و میلاد پیامبر(ص)، صالحی با بیان این که خراسان تنها جایی است که دو قطب علمی حوزه و دانشگاه پا به پای یکدیگر حرکت می‌کنند، یعنی هر دو نهاد آموزشی سنتی و جدید هر دو مقتدر و اثرگذار در این دیار هستند، گفت: شهرهایی هستند که دانشگاه دارند اما حوزه پرتکاپو ندارند؛ در مشهد این دو قطب علمی پا به پای یکدیگر حرکت می‌کنند و اگر تمدن سازی اسلامی بخواهد رخ دهد، ارتباطات میان این دو باید بیشتر شود که مشهد و خراسان دارای این ظرفیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که این منطقه‌ با نام امام رضا(ع) یعنی امام مهربانی متبرک شده، تصریح کرد: یکی از بزرگان اهل سنت یک قرن بعد از شهادت امام رضا(ع)، می گوید وقتی در توس بودم مکررا به مرقد علی بن موسی الرضا(ع) مشرف می‌شدم و خواسته‌هایم اجابت می‌شد؛ یعنی مزار آن حضرت میقات کسانی شد تا طلب حاجت کنند.

وی با بیان این که به مرور این مسیر آنچنان گستره پیدا می کند که از هند، روم و اقصی نقاط عالم به زیارت می آیند، خاطر نشان کرد: خراسان به این نعمت متنعم است که مزار امامی را در دل خود دارد که بسیاری از جهانیان را در دام مهر و محبت خود قرار داده و این فخر خراسان است که می تواند از نعمت حضرت رضا(ع) در این استان بهره ببرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد سلامی با بیان این که انقلاب اسلامی مبتنی بر آن بود که هرچه همگرایی حوزه و دانشگاه بیش تر شود اتفاقات تازه تری می افتد، خاطر نشان کرد: خراسان جاده ترانزیت و استان ارتباطی است و از قدیم این مسیر، مسیر نقل و انتقال فرهنگ بوده و همچنان می‌توان به این مسیر به عنوان مسیر تبادل فرهنگی اندیشید. خراسان از دیرینه تاریخی ایران اسلامی جایگاه ویژه‌ای در تاریخ و تمدن داشته که بارها به ویژگی‌های خاص این استان اشاره کرده ام.

وی با اشاره به این که خراسان قطب فرهنگ مکتوب کشور در گذشته و حال بوده و هست، عنوان کرد: این خطه، قطب فرهنگ مکتوب ایران زمین است و در حوزه تولید کتاب، هم در کتابخانه‌هایی که از گذشته بوده و هم از نظر کتابفروشی‌ها خراسان شاخص است.

صالحی با بیان این که اتفاقات فرهنگی از این قبیل مانند نمایشگاه کتاب پیوندی میان گذشته و اتفاقات حاضر خراسان است و در این حوزه‌های فرهنگی کتاب جایگاه خاصی دارد، گفت: کتاب کم بدیل و بی بدیل و زایاترین محصول فرهنگ بشری است؛ کتاب مشابه نفت دارای فرآورده‌های فراوان است و با کتاب صدها محصول دیگر متولد می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که کتاب ماناترین پدیده بشری است، افزود: انقلاب اسلامی ایران توانسته است به عنوان یکی از توفیقات خود در حوزه فرهنگ مکتوب اتفاقات زیادی را رقم بزند؛ نمی‌توان از این نکته عبور کرد که یکی از دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ مکتوب بوده و اتفاقات زیادی در بخش پر این لیوان شاهد هستیم.

وی با بیان این که در حوزه فرهنگ مکتوب رشد زیادی صورت گرفته، گفت: اگر به روند آماری حوزه فرهنگ مکتوب نگاهی بیندازید می بینید در دهه اول انقلاب 35 هزار کتاب و در دهه چهارم شاهد رشد 20 برابری چاپ کتاب هستیم. مولفان دهه نخست انقلاب اسلامی، 27 هزار نفر بودند، اما در دهه چهارم انقلاب 604 هزار مولف هستند که بیانگر رشد بسیار خوبی است.

صالحی با بیان این که ناشران خصوصی نیز در این 40 ساله رشد کرده‌اند، اظهار کرد: 10 ناشر عمومی که 300 کتاب به بالا تولید کرده‌اند، همه ناشر خصوصی بوده‌اند و جریان نشر خصوصی نیز با تکاپوی انقلاب اسلامی همگام بوده است؛ همچنین حوزه کتابخانه‌های عمومی نیز رشد کرده و تقریبا رشد 9 برابر را در 40 ساله پس از انقلاب شاهد هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تهدیدات فرهنگ مکتوب یادآور شد: به اعتبار آنچه که امروز در آغاز یک جشنواره فرهنگی بر محور کتاب هستیم، باید عنوان کرد که در حوزه فرهنگ مکتوب دشواری‌های زیادی داریم که یکی از آنها فاصله میان تولید و خواندن است؛ روند تولید را سرعت و شتاب دادیم اما روند خواندن را با این نگاه جلو نبردیم.

وی ادامه داد: همان طور که با فعالیت عرصه رسانه، مردم به بحران محیط زیست و آب رهنمون شده اند، امروز نیز باید به بحران کمتر خواندن و کمتر خریدن کتاب بیش از گذشته توجه کنند که البته موانع متعددی در این زمینه وجود دارد.

صالحی با بیان این که آنچه امروز در نمایشگاه شاهد آن بودم حضور رسانه ها بوده و رسانه ها باید به کمک این بیایند که همه را با کتاب درگیر کنند تا فاصله با کتاب را از تولید تا مصرف کمتر و کمتر کرده و آنان را بیش از پیش با کتاب مانوس کنند، عنوان کرد: امیدواریم بیستمین نمایشگاه کتاب استان نقطه عطفی در پیشبرد مجموعه اتفاقات فرهنگی این استان باشد.

۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha