جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پاپ فرانسیس

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ترامپ یارانه کشورهای ثروتمند جهان را قطع کرد

رئیس جمهور آمریکا طی پیام‌هایی در حساب توئیتری خود گفت، بسیاری از کشورهای ثروتمند جهان در حال بهره‌برداری از مزایای دوستی با آمریکا هستند.ترامپ در یک پیام توئیتری نوشت: برای معدود سناتورهایی که فکر می‌کنند من اتحاد با دیگر کشورها را دوست ندارم یا تقدیر نمی‌کنم. آنها اشتباه می‌کنند. من این کار را انجام می‌دهم (اما) چیزی که من دوست ندارم این است زمانی که بسیاری از این کشورها از مزایای دوستی با آمریکا هم در زمینه نظامی و هم تجاری بهره می‌برند ما در واقع در حال یارانه دادن به بسیاری از این کشورهای بسیار ثروتمند در سراسر جهان هستیم و این کشورها در عین حال از مزایای دوستی با آمریکا و مالیات دهندگان و تجارت با آمریکا بهره می‌برند. ژنرال متیس این موضوع را به عنوان یک چالش نمی‌بیند. اما من این را یک چالش می‌دانم و باید برطرف شود.

 

سواد ایران تاریخی تر شد

بخشی از یک گل نوشته به خط میخی و مُهر استوانه‌ ای کتیبه ‌داری به خط میخی در تپه خیبر روانسر کرمانشاه کشف شد. تپه تاریخی خیبر در باستان ‌شناسی منطقه بسیار با اهمیتی است و با تداوم پژوهش‌ ها و کشفیات آینده می توان به اطلاعات مهمی در خصوص هزاره­‌های دوم و اول پیش از میلاد غرب ایران دست پیدا کرد. این باستان شناس درباره مهمترین یافته‌ های باستان ‌شناسی در این تپه گفت: بخشی از یک گل نوشته به خط میخی و مُهر استوانه‌ ای کتیبه ‌داری به خط میخی، در حال حاضر مهمترین یافته ‌های باستان ‌شناسی منقول این محوطه تاریخی است و نشان می دهد حداقل بخشی از مردمانی که در اینجا زندگی می‌کردند در بیش از سه هزار سال پیش دارای سواد خواندن و نوشتن بوده و در این راستا برای انتقال پیام های خود از خط میخی استفاده کرده‌ اند.این عضو هیات علمی گروه باستان ‌شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: قدیمی‌ترین یافته های سطحی تپه متعلق به هزارۀ پنجم پیش از میلاد است، اما در حال حاضر یافته های کاوش راس تپه مربوط به دوره اشکانی (کمی بیش از دو هزار سال پیش) است و با ادامه کاوش‌ ها در لایه های پائین ‌تر، یافته های قدیمی ‌تری به دست خواهد آمد.علی ‌بیگی اظهار کرد: بر اساس کاوش ‌ها جدیدترین لایۀ سکونتی در تپه خیبر به دورۀ اشکانی باز می‌ گردد و حدود دو هزار سال قدمت دارد.

 

ایران سرعت رشد تولیدات علمی دنیا را ربود

«منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل، گفت: سال به سال اهمیت نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی بیشتر می شود، گاهی شرایط زمان می تواند اثرگذاری دستاوردها را بیشتر نشان دهد.وی افزود: دانشگاه های ما ظرفیت های بسیار خوبی را در سطح علمی دارند. قطعا می دانید که کشور ما در رتبه بندی های علمی رتبه ۱۶ تولید علم و رتبه اول سرعت رشد تولیدات علمی در سال گذشته را دارد و بعد از ما چین و روسیه قرار دارند. در منطقه هم اول هستیم که این ها ظرفیت ما را نشان می دهد، حتی در بعضی رشته های تخصصی در دنیا برتر هستیم.

 

پاپ کشیش‌های متجاوز را تهدید کرد

درحالیکه نهاد کلیسا در سرتاسر جهان از جمله آمریکا، شیلی، آلمان، استرالیا و فرانسه گرفتار معضل آزار و اذیت جنسی کودکان به دست کشیش‌ها است، پاپ فرانسیس در بی‌سابقه‌ترین حملات به این متجاوزان از آنها خواست توبه کرده و خود را تحویل عدالت دهند.رهبر کاتولیک‌های جهان به کشیش‌های متجاوز گفت: توبه کرده و خود را تحویل قانون دهید تا نهایتاً برای حسابرسی و عدالت ابدی در پیشگاه خداوند آماده شوید.پاپ که اصلیتی آرژانتینی دارد در ادامه گفت: دستگاه کلیسا هیچگاه در برابر آزار و اذیت جنسی کودکان کوتاه نیامده و سکوت نخواهد کرد.

 

یار دیرین امام و رهبری دعوت حق را لبیک گفت

سطح هوشیاری آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح دیروز به شدت کاهش یافت. با انتشار خبر درگذشت حضرت آیت الله شاهرودی و اعلام درگذشت ایشان از سوی منابع خبری پس از دقایقی رئیس بیمارستان خاتم الانبیا با حضور درجمع خبرنگاران حال آیت‌الله هاشمی شاهرودی را وخیم خواند و درگذشت وی را رد کرد ولی شامگاه گذشته درگذشت این فقیه عالی قدر تایید شد.آیت‌الله هاشمی شاهرودی که آخرین بار در تاریخ ۱۶ تیر ۹۷ در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کرده بود از چندی پیش و به دلیل تشدید بیماری خود در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود.ومهمترین مناصب سیاسی واجتماعی آیت الله هاشمی شاهرودی(ره) عبارتند از:عضو مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)،عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی،رییس ومؤسس مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(علیهم السلام)،عضو ونائب رئیس مجلس خبرگان رهبری،عضو ونائب رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام،عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،عضو فقهای شورای نگهبان،رئیس قوه قضائیه،رئیس هیئت عالی حل اختلاف وتنظیم روابط قوای سه گانه

 

حضور ایرانیان در فضای مجازی نگران کننده تر شد

یک کارشناس کودک آمار حضور ایرانیان در فضای مجازی را نگران کننده دانست و عنوان کرد: هر ایرانی به طور متوسط ۴ ساعت و ۴۰ دقیقه با فضای مجازی ارتباط دارد. حضور زیاد در این فضا هم فرصت مطالعه را از ما گرفته و هم فرصت حضور در کنار فرزندانمان را. وی ورود بازی را آفت خواند و گفت: متأسفانه عده ای تنها به فکر سود بیشتر هستند و هر نوع بازی را وارد کشور می کنند. کشور چین تنها از فروش اسباب بازی، به اندازه ی نفت ایران درآمد دارد. در کشوری مانند کوبا، ورود اسباب بازی را به کشورشان ممنوع کردند و مادران را تشویق کردند که خودشان بازی بسازند. ما با بازی حتی مفاهیم مهمی مانند توحید را می توانیم به کودکانمان بیاموزیم.

 

افشای فساد در کلیسا اسقفهای آمریکا را لِه کرد

اسقف های ایالات متحده خود را برای نشست مقابله با بحران سوء استفاده جنسی آماده می کنند. رسوایی ننگ آوری که که کلیسای کاتولیک و اعتبار آن را به دنبال انتشار گزارش جدیدی در مورد مخفی کاری کلیسا در مورد اتهامات گسترده فساد جنسی زیر سوال می برد.رسوایی فزاینده جنسی موضوع اصلی پیش نشست واتیکان در ماه فوریه با حضور پاپ خواهد بود. جلسه ماه فوریه، از سوی کاردینال بلاس کوپیک (Blase Cupich) رییس حوزه کاتولیک شیکاگو و با حضور پاپ فرانسیس برگزار خواهد شد.متیو اشمالز به خبرگزاری فرانسه گفت: مطمئنا اسقف های کاتولیک در هنگام پاسخ گویی و شفافیت زایی در مورد فساد کلیسا، با فشارهای بیشتری نیز مواجه خواهند شد.وی افزود: اما اعتبار اسقف های آمریکایی چنان کم شده است که ممکن است هر گونه تلاش آنان کمکی به بازگشتن این اعتبار نکند.هفته گذشته لیسا مدیگان (Lisa Madigan)، دادستان کل ایالت ایلینوی گزارشی جنجالی ارائه کرد که در آن حوزه کاتولیک ایلینوی را متهم به لاپوشانی و مخفی کاری در افشای نام حد اقل پانصد کشیش متهم به کودک آزاری جنسی می کرد.در ابتدای ماه جاری، مقامات انجمن عیسوی (Jesuit) که تحت نظر 40 ایالت آمریکا است، نام بیش از 240 عضو متهم به فساد در دهه پنجاه میلادی را افشا کرد.آن دویل یکی از مسوولان سایت بیشاپ اکانتبیلیتی (Bishop Accountability) که مسوول پیگیری موارد سوء استفاده جنسی کلیسا است به خبرگزاری فرانسه گفت: فشار بی سابقه ای از سوی اذهان عمومی و قانون بر کلیسای کاتولیک وجود دارد.فساد در کلیسای کاتولیک با آن که به صورت فزاینده ای در حال گسترش و افشا است، با هیچ گونه مجازات جدی مواجه نمی شود. از این رو هیچ ضمانت اجرایی برای توقف آن متصور نیست.

 

حداقلی سن ازدواج در خانه سبز رد شد

الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست کمیسیون قضایی مجلس گفت: در جلسه امروز طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی در رابطه با افزایش سن ازدواج مورد بحث و بررسی قرار گرفت.وی افزود: در این طرح آمده بود که از سن ۱۳ سال به پایین اجازه ازدواج داده نشود و سنین۱۳ تا ۱۶ با اذن ولی و دادگاه این کار انجام شود و طراحان در این طرح دنبال افزایش سن ازدواج بودند.رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت:‌ کمیسیون قضایی چند جلسه را به بررسی این موضوع اختصاص داد و کارشناسان در حوزه‌های مختلف پزشکی، حقوق و فقه و... و همچنین نمایندگان نظر خود را درباره این طرح ارائه کردند.ملکشاهی خاطرنشان کرد: در نهایت کمیسیون در بررسی این طرح به این نتیجه رسید که این طرح امکان ادامه بررسی آن وجود ندارد و از جهات فقهی و هم اجتماعی دارای اشکالاتی است و تصمیم گرفته شد تا طرح دیگری بتواند برخی از مشکلات در این حوزه را حل کند توسط هیأتی متشکل از اعضای کمیسیون طراحی و جایگزین شود.

 

توئیتر به حزب الله ایست داد

شبکه اجتماعی توئیتر در اقدامی برخلاف آزادی بیان، حساب 22 تن از فرماندهان جنبش 'مقاومت اسلامی حماس' و 'حزب الله لبنان' را مسدود کرد. به گزارش خبرگزاری 'اسپوتنیک'، اقدام امروز شرکت توئیتر در پی در خواست وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی برای مسدودشدن حساب فرماندهان مقاومت در فلسطین و لبنان، صورت گرفت. در میان فرماندهان فلسطینی که حساب آنها مسدود شده است اسامی افرادی همچون «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی جنبش حماس و «فوزی برهوم» سخنگوی این جنبش دیده می شود. در میان فرماندهان جنبش حزب الله لبنان نیز حساب شیخ «نعیم قاسم» معاون «سید حسن نصرالله» مسدود شده است. بسته شدن حساب های متعلق به جریان های مقاومت اتفاق تازه ای نیست، شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر بارها و بارها در اقدامی خلاف آزادی بیان و به بهانه هایی مانند مبارزه با تروریسم و خشونت، حساب افراد و جریان های محور مقاومت را مسدود کرده اند. برای نمونه توئیتر تیرماه گذشته به درخواست وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی35 حساب، متعلق به حزب‌الله لبنان و حماس را مسدود کرد. حزب‌الله لبنان آن زمان با انتشار پیامی اعلام کرد که این اقدام «بخشی از مبارزات تبلیغاتی علیه جریان مقاومت» است.

 

قطار کودک سامورایی ها متوقف شد

بر اساس آمارهای رسمی دولت ژاپن، برای اولین بار در طول سال‌های اخیر این کشور با کاهش جمعیت روبرو شده و شمار متولدین ثبت شده آن کاهش یافته است.بر اساس آمارهای رسمی دولت ژاپن، برای اولین بار در طول سال های اخیر این کشور با کاهش جمعیت روبرو شده و شمار متولدین ثبت شده آن کاهش یافته است.از سال ۱۸۹۹ تاکنون این اولین بار است که تعداد نوزادان متولد شده در کشور ژاپن تا این حد کاهش پیدا می کند. این رقم همسو با روند کاهش جمعیت در ژاپن از ۴۴۸ هزار مرگ به یک میلیون و ۳۶۹ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده است.هم چنین ۲۰ درصد جمعیت ژاپن بالای ۶۵ سن داشته و کشوری پیر محسوب می شود. جمعیت کلی آن در سال جاری حدود ۱۲۴ میلیون نفر بوده و پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۶۵ به ۸۸ میلیون نفر کاهش یابد.در سال ۲۰۱۷ دولت به منظور پیشگیری از کاهش جمعیت با صرف نزدیک به ۲ تریلیون ین، به ایجاد کودکستان هایی رایگان برای کودکان ۳ تا ۵ سال پرداخت.

 

نان در سودان انقلاب کرد

افزایش قیمت نان در کنار مشکلات متراکم طی سالیان و از دست رفتن بخش اعظم منبع درآمد سودان سبب شعله‌ور شدن تظاهرات و اعتراضات در کشور آفریقایی سودان شده است.کشور سودان مدتی است که شاهد تظاهرات و اعتراضات گسترده است. برای آگاهی از وضعیت ناگوار و اسفناکی که سودان در آن به سر می برد کافی است که به حرفهای یکی از تظاهرات کنندگان سودان در گفتگو با رویترز توجه کرد که گفت: «چهار روز است که نتوانسته ام نان بخرم».روند تحولات در سودان با شتاب حرکت می کند و دامنه آن به پایتخت سودان هم رسیده است. متعاقب آن، اینترنت در این کشور با اختلال مواجه و برخی شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و واتساپ، فیلتر شد. مدارس هم تعطیل شد. در دو شهر ام درمان و عطبره پلیس با تظاهرات کنندگان معترض به افزایش شدید قیمت ها و کم شدن نقدینگی، درگیر شد و گاز اشک آور فضای این دو شهر را پر کرد. معترضان در خارطوم در یک کیلومتری کاخ ریاست جمهوری با سردادن شعارهایی، خواستار کناره گیری عمر البشیر رئیس جمهوری سودان از قدرت شدند. برخی منابع از کشته شدن قریب به ۱۰ نفر و برخی دیگر از ۲۲ کشته خبر داده اند. مهمترین کانون تظاهرات و اعتراضات در شهر عطبره سودان بود. تظاهرات در سودان برای مقامات این کشور غافلگیر کننده بود اما اوضاع کنونی حاصل بحرانهای متراکم شده در طی سالیان است.

 

مواد افیونی سلطان زندان های کشور شد

سردار مؤمنی گفت: ۷۰ درصد زندانیان کشور به دلیل جرایمی همچون مصرف مواد مخدر در زندان حضور دارند.سردار مؤمنی با اشاره به افزایش ۵۰ برابری تولیدات مواد مخدر در کشور افغانستان اظهار کرد: تولیدات مواد مخدر کشور افغانستان از زمانی که اشغالگران وارد این کشور شدند از ۲۰۰ تن به ۱۰ هزار تن رسیده است.وی افزود: ارتباط مواد مخدر با بسیاری از جرایم برای کسی پوشیده نیست و ۷۰ درصد از زندانیان کشور مرتبط با مواد مخدر هستند.سردار مؤمنی با اشاره به اینکه ۵۵ درصد طلاق‌ها ناشی از مواد مخدر است؛ بیان کرد: جرایمی هم، چون قتل و سرقت نیز ناشی از مواد مخدر هستند.دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اولویت ما در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که منشأ آن مواد مخدر هستند در نظر گرفته می‌شود.وی با بیان اینکه اولویت ما بعد از پیشگیری جمع‌آوری، نگهداری، درمان، ساماندهی و بازپروری معتادین است، اظهار کرد: حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار معتاد متجاهر در کشور داریم که تا پایان سال باید این افراد را ساماندهی کنیم.دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در گذشته اردوگاه فشافویه ۷۰۰ تا ۸۰۰ ظرفیت وجود داشت که هم اکنون به حدود ۵۰ هزار نفر افزایش یافته است. در جلسه امروز توافق‌نامه‌ای که در یک سال گذشته با سازمان زندان‌ها منعقد شده است در مرحله اجرا قرار گرفته است.

 

تنهایی جهان را درنوردید

جسته می‌گوید: «چیزی که باید به خاطر داشت این است که تنهایی موضوعی فردی است. تنهایی به معنای تنها بودن نیست. تنهایی به معنی نداشتن دوست نیست. تنهایی به عنوان یک «اضطراب فردی» تعریف می‌شود. تنهایی حاصل از ناهمسانی میان روابط اجتماعی‌ای که دلتان می‌خواهد داشته باشید، با روابط اجتماعی‌ای است که دارید.»جسته می‌گوید: «اواسط دهۀ ششم زندگی، دورۀ بحران میانسالی است.» معمولاً سلامتی شما شروع به افول می‌کند و بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که پیش‌دیابت یا بیماری قلبی دارند.یافتۀ اصلی و غافگیرکنندۀ تحقیق، شیوع ۷۶ درصدی احساس تنهایی متوسط تا شدید بود. جسته می‌گوید: «ما فکر می‌کردیم که این میزان بیش از یک سوم باشد.» مردان و زنان به میزان برابر و با شدت برابر احساس تنهایی می‌کردند. جسته و همکارانش دریافتند که جنس تاثیری در میزان شیوع یا شدت تنهایی ندارد.یافتۀ مهم رابطۀ معکوس میان تنهایی و خرد است که به گفتۀ جسته «غافلگیرکننده جالب و در واقع مثبت است و موضوعی است که موجب خوش‌بینی است.» او و همکارانش شش مولفۀ خرد را در هر شرکت‌کننده سنجیدند: دانش عمومی از زندگی، مدیریت احساس، همدلی، همدردی، نوعی دوستی و حس انصاف، بینش، پذیرش تنوع ارزش‌ها، و قاطعیت (توانایی گرفتن تصمیمات سریع و موثر در هنگام نیاز).

 

دعوایی های کشور مشخص شدند

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در هشت ماهه امسال 416 هزار و 799 پرونده نزاع به پزشکی قانونی کشور ارجاع شد که در مقایسه مدت زمان مشابه سال گذشته، این آمار، 6.6 درصد افزایش داشته است.پرونده های ارجاعی نزاع مردان در 8 ماهه امسال، 283 هزار و 849 و پرونده های ارجاعی نزاع زنان در این بازه، 132 هزار و 950 مورد بوده است.در بین استان ها نیز، بدون در نظر گرفتن جمعیت و تنها بر اساس فراوانی، تهران با 68 هزار و 622 اولین، خراسان رضوی با 34 هزار و 709 دوم و اصفهان با 30 هزار و 8 پرونده، استان های دارای بیشترین پرونده ارجاعی با موضوع نزاع بوده اند.در بین کمترین ها نیز ایلام با 2 هزار و 305، خراسان جنوبی با 2 هزار و 376 و بوشهر با 3 هزار و 232، استان های دارای کمترین پرونده های ارجاعی با موضوع نزاع، طی 8 ماه امسال (1397) بوده‌اند.

 

بحران برای جمعیت کمین کرد

از حدود 12 میلیون جوان مجرد 5/5 میلیون نفر را پسران 20 تا 35 سال و حدود 5/ 6 میلیون نفر را دختران این رده سنی تشکیل می‌دهند. همچنین 2/ 1 میلیون نفر از جمعیت ایران را مجردان قطعی تشکیل می‌دهند و همچنین 4 میلیون زن مطلقه و بیوه در کشور وجود دارند. همه این‌ها را وقتی در کنار یکدیگر قرار دهید به آماری 20 میلیونی از افرادی می‌رسید که مجردند. آمار 20 میلیونی مجردها از یکسو به معنای خروج 20 میلیون ایرانی از چرخه فرزندآوری است و بحران جمعیت را جدی‌تر می‌کند. روی دیگر این ماجرا، اما بحران‌هایی است که می‌تواند این جمعیت 20 میلیون نفری را با خود درگیر کند به بیان دیگر از جمعیت 80 میلیون نفری ایران هم اکنون چیزی حدود یک چهارمشان. این در حالی است که کشور انگلستان برای جامعه 9 میلیونی افرادی که تنها زندگی می‌کنند وزارت تنهایی راه انداخته است. در ایران، اما تنهایی می‌تواند سرنوشت نهایی اغلب افرادی باشد که ناگزیرند تجرد را انتخاب کنند. از سوی دیگر فاصله 10 تا 13 ساله بلوغ جنسی و ازدواج می‌تواند بحران جنسی را در جامعه تشدید کند. وی با اشاره به تعارضات پیش آمده درخصوص تربیت جنسی فرزندان، اختلاف در تربیت و آموزش جنسی را انحراف و خلط مبحث عنوان می‌کند و می‌افزاید: برخی متولیان می‌گویند نیازی به آموزش جنسی نیست درصورتی‌که برمبنای تعالیم اسلامی از ابتدای تولد و هنگام مرگ، انسان نیاز به تربیت جنسی دارد.بنا به تأکید زیبایی‌نژاد منازعه ما با غرب در این زمینه درخصوص اهداف، ادبیات و ضرورت‌هاست. وی معتقد است هرچند نیاز به تربیت جنسی افراد داریم، اما باید بدانیم زمین بازی را چه کسانی فراهم می‌کنند.

 

کارت‌های ملی اخطار گرفتند

سیف‌الله ابوترابی در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به یکصدمین سالگشت پایه‌گذاری ثبت‌احوال کشور اظهار کرد: در سال 1295 اولین سازمان ثبت‌احوال در کشور به تصویب رسید و در سال 1297 نخستین شناسنامه به نام فاطمه ایرانی در کشور صادر شد. وی ادامه داد: در آخرین مصوبه‌ای که تصویب شده کسانی که کارت ملی قدیمی آنها قبل از سال 96 بوده و نسبت به اخذ دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کرده‌اند اما هنوز کارت خود را از دفاتر اداره پست دریافت نکرده‌اند از هفته آینده کارت ملی قدیمی آنها باطل شده است و در واقع سریال کارت ملی قدیمی آنها باطل می‌شود و به همین جهت از همه این افراد درخواست می‌شود طی هفته جاری نسبت به اخذ کارت ملی هوشمند خود اقدام کنند.سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: کسانی هم که در سال 97، نسبت به درخواست کارت ملی هوشمند اقدام و در سامانه ثبت احوال مشخصات خود را ثبت کرده‌اند ولی هنوز کارت آنها صادر نشده است نگران نباشند چرا که تدابیری نیز برای این افراد پیش‌بینی شده تا زمان صدور کارت ملی هوشمند مشکلی را در دستگاه‌ها و سازمان‌ها نداشته باشند و در واقع بتوانند خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند.

 

آمار سرطان کشور را تهدید کرد

حسین فودازی افزود: افراد می‌توانند با استفاده از مصرف غذاهای سالم، تحرک بدنی و ورزش تا حدود زیادی از بروز این بیماری در خود پیشگیری کنند.فودازی گفت: بر اساس آخرین آمارها سالانه حدود ۹۵ تا ۱۰۰ هزار نفر مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور داریم و بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی سرطان‌ها دومین عامل مرگ و میر در کشور هستند.وی افزود: سالانه ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر به دلیل سرطان جان خود را از دست می‌دهند و در حال حاضر ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان بوده که یا درمان شده و یا بیماری‌ آنها تازه تشخیص داده شده است.دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا ۱۵ سال دیگر میزان بروز موارد جدید ابتلا به سرطان در ایران به دو برابر خواهد رسید که این افزایش به دو دلیل بالا رفتن هرم سنی جمعیت در کشور از جوان به سمت میانسالگی و مجموعه  مشکلات ناشی از آلودگی های زیست‌محیطی، تغذیه و سبک زندگی ناسالم سبب این افزایش  موارد جدید سرطان خواهد شد. بنابراین افراد می‌توانند با استفاده از مصرف غذاهای سالم، تحرک بدنی و ورزش تا حدود زیادی از بروز این بیماری در خود پیشگیری کنند.فودازی گفت: افراد در صورت مواجه با هرگونه توده قابل لمس در بدن و یا خونریزی در مدفوع همچنین کاهش وزن شدید ویا سرفه های که بیش از دو هفته به طول انجامیده،حتماً به پزشک مراجعه کرده و پیگیری‌های لازم را انجام دهند چرا که سرطان بیماری بوده که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام می‌توان تا حدود زیادی آن را کنترل و درمان کرد.

 

هشدار انقراض بیخ گوش گوزن زرد ایرانی رسید

خطر انقراض گوزن زرد ایرانی این گونه نادر و ارزشمند را تهدید می کند و به دلیل شرایط نامناسب زیستی جمعیت این گونه در حال کاهش است. چند سالی است گونه با ارزش گوزن زرد ایرانی بر اساس قوانین زیست محیطی جزو گونه های در خطر انقراض و این روزها نیز به دلیل شرایط نامناسب زیستی از جمله خشکسالی، کمبود علوفه، خشک شدن دریاچه ارومیه حال و روز خوبی نداشته و جمعیت آن بر اساس آخرین سرشماری در سال ۹۴ رو به کاهش است.شرایط نامناسب زیست محیطی در سالهای اخیر به خصوص امسال موجب شده جمعیت ۳۰۰ راسی در سالهای گذشته به کمتر از ۱۰۰ راس برسد که این کاهش جمعیت نشان دهنده اوضاع نامناسب این گونه با ارزش زیست محیطی است و تاکنون اقدامات حفاظتی از سوی اداره کل محیط زیست به دلیل کمبود اعتبارات نتوانسته زمینه بهبود شرایط زیست محیطی گوزن زرد ایرانی را فراهم کند.در کنار مشکلات زیست محیطی زاد و ولد درون خانوادگی این گونه در سالهای اخیر موجب بروز مشکلات ژنتیکی از جمله کم مقاوم بودن در برابر بیماریها و ... شده که در این راستا برای رفع این مشکل اداره کل محیط زیست استان اقدام به ورود دو گوزن نر و ماده از سایت ساری مازندران با هدف اصلاح ژنتیکی کرده است.

 

بلایای سه گانه جاکارتا را فلج کرد

در پی وقوع فاجعه مرگبار سونامی در اندونزی سخنگوی مرکز مدیریت بلایای طبیعی این کشور بر لزوم طراحی سیستم جدید هشدار سریع سونامی تاکید کرد.طبق اعلام مقامات محلی اندونزی شمار تلفات این حادثه طبیعی به دست‌کم بیش از ۲۸۰ تن رسیده‌ است. صدها نفر از نیروهای ارتش و داوطلب در حال جستجو در میان آوارهای به جا مانده و نجات حادثه‌دیدگان هستند.به دنبال فوران کوه آتشفشانی و سونامی ناشی از آن در جاوا کارشناسان نسبت به احتمال وقوع مجدد سونامی در این منطقه هشدار داده‌اند.مرکز مدیریت بلایای طبیعی اندونزی اعلام کرد: حدود ۲۸۱ نفر در حادثه سونامی جان خود را از دست داده‌اند و دست‌کم ۱۰۱۶ نفر دیگر زخمی و مصدوم شده‌اند. همچنین به بیش از ۶۰۰ خانه، ۶۰ فروشگاه و ۴۲۰ قایق خسارت وارد شده‌ است.به گفته کارشناسان این سونامی ناشی از فوران کوه آتشفشانی «آناک کراکاتوا» بوده که موجب رانش زمین زیر آب شده‌ است.

 

عربستان چک شهدای مسجدالحرام را صادر کرد

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: چک پرداخت غرامت به بازماندگان شهدای مسجدالحرام تحویل دفتر نمایندگی عربستان در سازمان ملل شده و به زودی پس از انجام مراحل خاص خود برای پرداخت به بازماندگان خانواده این شهدا تحویل ایران خواهد شد اما فعلا از رقم آن خبری نداریم. علیرضا رشیدیان در نخستین نشست خبری خود در مورد آخرین وضعیت پرداخت غرامت به بازماندگان شهدای ایرانی مسجد الحرام و فاجعه منا افزود: در خصوص پرداخت غرامت به بازماندگان شهدای فاجعه منا نیز مذاکرات خاصی به انجام رسید و قرار شد پس از پرداخت غرامت به بازماندگان شهدای مسجدالحرام و ارائه مدارک به این مهم نیز رسیدگی شود.حادثه سقوط جرثقیل در مکه در خلال پروژه توسعه مسجدالحرام جمعه 20 شهریور 1394 (11 سپتامبر 2015) رخ داد و باعث مرگ 107 نفر و جراحت 238 نفر شد. مسئولان سعودی طوفان را امل سقوط جرثقیل کردند. اغلب جان‌باختگان این حادثه از اتباع کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و ایران ( 15 زخمی و 11 کشته) بودند.فاجعه منا نیز دوم مهر 1394 ( برابر با دهم ذیحجه 1436 قمری) همزمان با عید قربان و برپایی موسم حج در مراسم رمی جمرات به دلیل سوء مدیریت و بی کفایتی مسئولان سعودی در خیابان 204 و حوالی تقاطع آن با خیابان 223 در منطقه منا شهر مکه رخ داد. براساس آمارهای اعلام شده این حادثه به جان باختن، کشته یا مفقود شدن حدود هفت هزار نفر از حجاج 39 کشور انجامید.حدود 64هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج به عربستان عزیمت کرده بودند که بیش از 464 تن از آنان در فاجعه منا به شهادت رسیدند و از آن جمع تاکنون 11 پیکر که در قبرستان مکه به خاک سپرده شده ‌اند هنوز تعیین هویت نشده‌ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha