جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دوچرخه

حوزه/ گسترش دوچرخه سواری در بین زنان و دختران بدون رعایت موازین شرعی باعث ایجاد ناهنجاری ها و تقابل ضدارزش ها با اعتقادات در جامعه شده است، در این عرصه متاسفانه بهانه هایی بدین مضمون که برخی از مراجع عظام، دوچرخه سواری بانوان را بلا اشکال دانسته اند، به صورت مغلطه و فرافکنی در حال ترویج و صحه بر امربی بندو باری ناشی از آن است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، با بزرگ تر شدن جوامع و شهرها و مهاجرت افراد از روستاها به شهر و صنعتی شدن جوامع، یکی از معضلات بزرگ  کلان شهرهایی چون اصفهان، افزایش آلودگی هوای متاثر از افزایش جمعیت و به تبع افزایش وسایل نقلیه شخصی و عمومی است، همچنین کاهش ساعت ورزش در بین خانواده باعث بروز بیماری هایی شده، اما در این میان راهکاریی که از سوی مسئولین شهری و کشوری برای رفع مشکلات ناشی از کاهش ورزش و افزایش آلودگی هوا به مردم ارائه شده است، به عنوان نمونه، افزایش علاقه مندی مردم به امر دوچرخه سواری است که هم تامین کننده  ساعت ورزش و هم موجب کاهش آلودگی هوا است.

در اصفهان نیز  دوچرخه سواری در سطح شهر در سالهای اخیر رونق پیدا کرده، ولی مشکلی که به وجود آمده، چون دیگر مسائل اجتماعی عدم قراردادن پیوست فرهنگی متناسب با این طرح ها است، عدم توجه به مسائل شرعی دراین بخش نیز در این عرصه مطرح می شود.

گسترش دوچرخه سواری در بین زنان و دختران بدون رعایت موازین شرعی در سطح جامعه باعث ایجاد ناهنجاری هایی شده و تقابل ضدارزش ها را با اعتقادات در جامعه ایجاد کرده است، در این عرصه متاسفانه بهانه هایی بدین مضمون که برخی از مراجع عظام دوچرخه سواری بانوان را بلا اشکال دانسته اند، به صورت مغلطه و فرافکنی در حال ترویج و صحه بر امر بندو باری ناشی از آن است، لذا تصمیم گرفتیم در این رابطه گفت وگویی با کارشناس احکام مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام امیر صالحی داشتیم.

وی عنوان کرد: خالق انسان خداوند منان تمام نیازهای انسان را بهتر می داند و برای رشد و کمال وی دستوراتی را بیان کرده اس که تمامی آنها فوایدش عاید شخص انسان می شود، از جمله اینکه سفارش به حفظ حجاب و پوشش در برابر نامحرمان  ومراقبت از دیدگان و عفت نموده؛ حجاب باعث مصونیت بانوان ونیز تداوم زینت و زیبایی آنها  می شود.

این کارشناس دینی تصریح کرد: در آيه 32 و 33 سوره احزاب به زنان پيغمبر اكرم(ص) توصيه‌هايي مي‌كند و در ادامه مي‌فرمايد: (وَقَرْنَ فِي بُيوتِكُنَّ وَلاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيةِ)؛ «شما در خانه‌هايتان بمانيد و مثل جاهليت نخستين زينت‌هايتان را آشكار نكنيد.» واژه «قرن» به معناي وقار، سنگيني و متانت است و در اينجا كنايه از قرار گرفتن داخل خانه است.

وی افزود: واژه «تبرج» به معناي «آشكار كردن» است و مقصود از «جاهليت اول» همان جاهليت قبل از اسلام است، قبل از اسلام كه دوران «جاهليت» بوده، زنان زيورها و زينت‌هاي خودشان را آشكار مي‌كردند و حجاب مناسبي نداشتند، از اين رو قرآن به زنان پيامبر توصيه مي‌كند كه هم‌چون زنان جاهليت رفتار نكنيد و اهل آشكار كردن زيورها، تفاخر، خودنمايي و... نباشيد. به عبارت ديگر به زنان توصيه مي‌كند كه زينت‌ها را براي شوهرهاي خودتان نگه داريد و خودتان را از نامحرمان بپوشانيد.

حجت الاسلام صالحی عنوان کرد: جالب اين است كه در آن آيه مي‌فرمايد:(الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى) مفسران از اين تعبير استفاده كرده‌اند كه جاهليت ديگري هم در راه است، «جاهليت اول»، جاهليت قبل از بعثت پيامبر اسلام بوده كه با ظهور اسلام برچيده شدو شايد «جاهليت دوم» زمان‌هايي مثل آخرالزمان باشد، كه گاهي نشانه‌هاي آن را امروزه مي‌بينيم كه همان عادات جاهليت در برخي از كشورها و در برخي فرهنگ‌ها زنده شده است.

وی یادآور شد: به عنوان مثال «زن» كالايي براي سرمايه‌داران شده، آن که به نام آزادي، زن به كالاي تبليغاتي تبديل شده براي هيچ كس پوشيده نيست و هم‌چنين فرهنگ برهنگي در دنيا ترويج مي‌شود و آن‌ها همان ويژگي‌هايي است كه در فرهنگ جاهليت عرب وجود داشت كه دوباره به نوع ديگر و با آب و رنگ جديدي امروزه در برخي از جوامع هويدا شده و روز به روز شأن و منزلت زن را پايين مي‌آورند .

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی ابراز کرد: در حقيقت قرآن هشدار مي‌دهد مواظب باشيد كه خانم‌ها گرفتار، همان جاهليت نشوند، ولو با نام نوين!؛ یکی از مصادیقی که بعضی از افراد دنبال ترویج آن هستند دوچرخه سواری بانوان در ملآ عام و در انظار عمومی است، دراین باره فتوای مراجع معظم تقلید این چنین است:

مرحوم آیت الله تبریزی می فرمایند :دوچرخه سوارى و موتور سوارى بانوان موجب جلب نظر مردان و به فساد كشيده شدن اجتماع است و منافى با عفّت بانوان است، و لازم است ترك شود.

مرحوم آیت الله  العظمی بهجت در جواب این سوال که آيا زنان مى‌توانند در ملاء عام دوچرخه سوارى و اسب سوارى كنند می فرمایند: هر چه زمينه‌ساز فساد است، حرام است.

به سوالی که از حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این مورد شده و به جواب معظم له توجه بفرمایید

حكم دوچرخه سوارى و موتور سوارى خواهران با مانتو در سطح شهر، با توجّه به آثار و تبعات سوء اجتماعى و اخلاقى آن، چيست؟

جواب: با توجّه به پيامدهاى سوئى كه اين گونه امور دارد، لازم است از آن پرهيز شود. و به وسوسه‌هايى كه اين و آن مى‌كنند توجّه نكنند.

آیت الله  العظمی صافی گلپایگانی به سوؤالی در مورد دوچرخه سواری این گونه پاسخ داده است:

سئوال: مستدعى است نظر مبارك خويش را در مورد ورزشهاى بانوان از قبيل- دوچرخه سوارى اسب سوارى، قايقرانى و دو ميدانى در اماكن و معابر عمومى بيان فرماييد. در ضمن بفرماييد تماشاى اين نوع برنامه‌ها از تلويزيون چه حكمى دارد؟

جواب: اجراء اين گونه برنامه‌هاى خلاف عفّت و غيرت و سنن و تعاليم اسلامى باسم ورزش در اماكن و معابر عمومى علاوه بر آنكه نمايش و جلوه دادن مفاتن بدن بانوان بمردان اجنبى است مستلزم ترويج فحشاء و منكرات و مفاسد عظيمه است و تماشاى اين برنامه‌ها و تشويق و ترغيب به آنها حرام است خداوند متعال جامعه اسلامى ما را كه در عصر حاضر پرچم اسلام و حاكميت احكام اسلام را در دنيا به اهتزاز درآورده و مسلمانان را سربلند و عزيز قرار داده از اينگونه خطرات كه موجب تشويش اذهان و خدشه‌دار شدن شخصيت اسلامى ما است حفظ فرمايد.

آیت الله العظمی سیستانی می فرمایند:کارهایی که موجب مفسده ی اجتماعی باشد یا خلاف رعایت عفاف باشد، جایز نیست.

 فتوای مقام معظم رهبری این چنین است،

حکم شرعی دوچرخه سواری و اسب سواری دختران در انظار عمومی چیست؟

در فرض سؤال در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم است، جایز نیست.

 

نتیجه گیری:

 

این کارشناس دینی یادآور شد: آن چه در این جا بیان شد منافاتی با تفریح و ورزش و نشاط بانوان جامعه ایرانی، اسلامی ما ندارد به طور حتم همانطور که تاکید مراجع معظم و مخصوصا مقام معظم رهبری هست تفریح ،ورزش و نشاط زن ایرانی باید با حفظ شان و جایگاه و شخصیت او باشد، مسلما بانوان ما نیاز دارند در مکان هایی که مختص به آن هاست در کمال امنیت و آرامش ورزش کنند، دوچرخه سوار شوند و نشاط داشته باشند، تعجب است از افرادی که در عوض آن که در فکر فراهم کردن بستر مناسب و اختصاصی تفریح و ورزش بانوان باشند به فکر ترویج بی بند و باری و ابتذال و انحراف جوانان هستند.

وی توضیح داد: این افراد، اختلاط دختر و پسر و موسیقی و فرهنگ ابتذال غرب را ترویج می دهند و به اسم آزادی جوانان عزیز جامعه ما را اسیر شهوت می کنند اسلام می خواهد زن عفیف و با حیا  باشد و در سایه عفت و حیا رشد کند، نشاط داشته باشد و به درجات والای علم و معنویت دست یابد.

گزارش: سید امیر حسین ابطحی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • f.p IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    0 0
    خوب مگه روی دوچرخه میشه مانتوی بلند پوشید؟ یا مثلا میشه چادر پوشید؟ این حرفا چیه... اگه با مسئله ی تفریح زنا مشکلی ندارید ، پس حرفی هم نمیمونه... پس حرفی هم نزنید... تو این جامعه ی امروزی چه مشکلی میخواید با این مسئله ی دوچرخه سواری داشته باشید؟ اصلا واقعا چه مسئله ای میتونید داشته باشید؟ روتون میشه مسئله ای هم داشته باشید؟ واقعا که... دلم به حال مردم میسوزه... هعییییی....