جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام محمد ملک زاده

حوزه/ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم با تاکید بر این که متاسفانه عده ای در داخل به جای مقصردانستن آمریکا در جریان عهدشکنی های مربوط به برجام، نهادهای انقلابی را متهم می کنند، تصریح کرد: آن چه مهم است این که ما باید مراقب دام جریان سازشکار داخلی برای عزت و استقلال ایران عزیز باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که متاسفانه هنوز برای عده ای در داخل کشور، سازش و مذاکره با آمریکا گزینه مطلوب است، اظهار داشت: به دنبال خروج رسمی دولت آمریکا از برجام، تصور رئیس جمهور کم خرد این کشور این بود که با زورگویی و تحت فشار قرار دادن ملت ایران می‌تواند جمهوری اسلامی را به تسلیم و سازش در برابر زیاده‌خواهی دولتش وادارد؛ تصوری که تاکنون نیز برای شخص ترامپ ادامه داشته و در مصاحبه‌های متعدد همچنان به تکرار این ذهنیت خیالی خود می‌پردازد.

عده ای همچنان به رؤیای مذاکره با دشمن عهد شکن هستند

وی افزود: به رغم آن که خروج دولت آمریکا از پیمان برجام و بسیاری دیگر از پیمان‌های بین المللی در ماههای اخیر، بدعهدی و غیرقابل اعتماد بودن دولت آمریکا را حتی برای خوشبینان به آن دولت نیز به اثبات رسانده اما جریان نه چندان قابل توجهی در داخل، همچنان در رویای مذاکره و سازش با آمریکا به سر می‌برند.

وی اضافه کرد: این جریان سازش طی چند ماه گذشته با استقبال از ادعاهای دونالد ترامپ مبنی بر اینکه ایران به پای میز مذاکره بازخواهد گشت، با نادیده انگاشتن شأن و منزلت ملت ایران، ذلیلانه خواستار مذاکره مستقیم با رئیس‌جمهور آمریکا شده‌اند که حقیقتاً جای بسی تاسف است.

جذابیت مذاکره با آمریکا برای جریان سازشکار داخلی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین گفت: به نظر می رسد که گرچه ملت ایران تاکنون هیچ تجربه‌ خوشایندی از مذاکره با آمریکا نداشته که تازه‌ترین تجربه در این زمینه نیز رفتار دولت آمریکا با معاهده بین‌المللی برجام می‌باشد، اما گویا اصل مذاکره برای جریان سازش همچنان جذابیت دارد و لذا این جریان، مذاکره با آمریکا را به عنوان یک سیاست کلی در پیش گرفته و به هر بهانه‌ای آن را مطرح می‌کنند.

وی افزود: گویا برای این طیف چندان فرقی نمی‌کند که این بهانه بحران‌های تروریستی اطراف منطقه، تحریم و یا حتی نقض نتایج مذاکرات قبلی و کنار گذاشته شدن برجام توسط دولت آمریکا باشد. از نظر این جریان هر اتفاقی که بیفتد زمان فعلی برای مذاکره مناسب است زیرا در هر صورت نفس مذاکره ارزش و اهمیت دارد و نه دستاوردهای مذاکره و یا منافع ملی.

وی همچنین با اشاره به این که یکی از دلایل اصرار جریان سازش برای مذاکره، خوشبینی این جریان به دولت بدعهد آمریکاست، ابراز داشت: شاید تجربه برجام لازم بود تا بی‌نتیجه بودن مذاکره با آمریکا برای برخی روشن شود، ضمن آن که این تجربه جای هیچ تردیدی برای اثبات بدعهدی و غیرقابل اعتماد بودن دولت آمریکا باقی نگذاشته است.

به جای مطالبه از دشمن عهد شکن، نهادهای انقلابی را متهم می کنند

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: اکنون در این شرایط درخواست مجدد مذاکره با این دولت -اگر آن را به منزله سرسپردگی به غرب و آمریکا و پشت پا زدن به ارزشهای انقلاب تلقی نکنیم- در خوشبینانه‌ترین حالت از ساده لوحی درخواست کنندگان مذاکره حکایت دارد؛ در وضعیت کنونی این افراد و گروه‌ها به جای اینکه آمریکا و متحدانش را در بدعهدی‌ها و دشمنی‌ها مقصر بدانند، برای توجیه پیمان‌شکنی‌های آمریکا، همچنان به دنبال مقصر در میان نهادها و مجموعه‌های انقلابی هستند!

وی گفت: به راستی چه اتفاقی باید رخ دهد که این افراد باور کنند مذاکره از نظر آمریکایی‌ها، ابزاری یک‌سویه برای تأمین منافع این کشور به شمار می‌آید و زمانی که آنان صحبت از مذاکره می‌کنند منظور ابلاغ فهرستی از دستورات زیاده‌خواهانه و تحقیرآمیز به طرف مقابل است.

هراس خیالی از جنگ!

وی افزود:  طرح مذاکره با آمریکا از سوی برخی افراد در شرایط فعلی بر اساس این فرضیه نادرست شکل گرفته که  عدم مذاکره به جنگ منتهی خواهد شد؛ از نظر این عده مذاکره با آمریکا بهتر از جنگ است چرا که بر این باورند اگر مذاکره با آمریکا انجام نشود پس شاهد جنگ خواهیم بود!

حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده بیان داشت: بدیهی است این دیدگاه ناشی از عدم شناخت صحیح از مسائل حاکم بر روابط بین الملل و عدم تجربه نسبت به واقعیتهای موجود در جهان است؛ تجارب گذشته نشان می‌دهد نه مذاکره و ابراز دوستی با آمریکا می‌تواند مانع از وقوع جنگ گردد و نه عدم مذاکره و قطع رابطه می‌تواند مقدمه شروع جنگ باشد.

مذاکره ای که می تواند نشانه ضعف باشد

وی ادامه داد: دولت هایی که در برابر قلدری و زورگویی آمریکا سر تسلیم فرود آورند چه بسا امکان وقوع جنگ با ایشان از سوی آمریکا بیشتر خواهد بود زیرا دولت استکباری آمریکا با کشوری وارد جنگ خواهد شد که از تسلیم زود هنگام آن مطمئن شده و احساس کند در برابر آن کشور هزینه کمتری خواهد پرداخت؛ از این منظر طرح مذاکره با آمریکا به ویژه در شرایط فعلی مسلماً نشانه ضعف و تزلزل و تسلیم در برابر آمریکاست که اتفاقا ممکن است مقدمه شروع جنگ نیز باشد.

عدم باور به قدرت ایران و افول قدرت آمریکا

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین با بیان این نکته که مهم ترین دلیل اصرار جریان سازش به مذاکره با آمریکا، ضعف ایمان آنان به وعده‌های الهی و باور نداشتن قدرت و نفوذ معنوی ایران در کنار ترس فزاینده از قدرت پوشالی آمریکا است، اظهار داشت: رویکرد جریان سازش نسبت به قدرت ایران و آمریکا بسیار غیر واقع بینانه‌تر از رویکرد حتی مقامات اروپایی یا آمریکایی به این موضوع است.

وی افزود: تصور این جریان از جمهوری اسلامی ایران، هنوز همان دولت وابسته ستمشاهی پیش از انقلاب است که رگ حیاتش وابسته به قدرت آمریکا و در گرو رابطه با آن کشور بود. این افراد و جریان‌ها ظرفیت و توانایی‌های داخلی ایران را در حد کشورهای وابسته به امریکا در منطقه ارزیابی می‌کنند، کشورهایی که احساس می‌کنند برای حل مشکلات خود چاره‌ای جز رابطه با آمریکا و تسلیم در برابر زیاده‌خواهی‌های آن دولت ندارند؛ این جریان توان داخلی را نادیده می‌گیرند و مدیران ایرانی را فاقد توانایی برای حل مشکلات کشور می‌دانند؛ توانایی دفاعی جمهوری اسلامی ایران را دست کم گرفته‌اند؛ و لذا دائما بر ارتباط با آمریکا تاکید می‌کنند

آمریکایی به دنبال منافع خود هستند و بس!

وی اضافه کرد: آنان گویا به این واقعیت واقف نیستند که آمریکا حتی به متعهدان سرسپرده خویش هم وفادار نمانده و به چیزی جز منافع نامشروع خود نمی‌اندیشد. از عربستانی که این گونه گوش به فرمان آمریکاست گاو شیرده یاد می‌کند و تا زمانی از آن کشور حمایت می‌کند که شیری برای دوشیدن داشته باشد و بعد از آن همان گونه که ترامپ با صراحت گفت، سرش را خواهد برید.

حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده همچنین گفت: از این منظر این که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند هزینه سازش بیشتر از مقاومت است، واقعیتی انکارناپذیر است و بدین معناست که ترس و عقب نشینی در برابر یک موجود زورگو در نهایت به نابودی کامل کسی می‌انجامد که حاضر به مقاومت نیست.

وی تصریح کرد: تبدیل شدن ایران به یک کشور سر به راه از نظر آمریکا و به تعبیر ترامپ به یک گاو شیرده، هرگز در شان ملت بزرگ ایران با چنین تاریخ و تمدنی کهن نیست و این ملت اجازه نخواهد داد با چنین نگاهی به او نگریسته شود

وی افزود: از این حیث استراتژی جمهوری اسلامی ایران در برابر آمریکا و غرب چیزی جز اتکا به توان داخلی برای برطرف کردن نیازهای کشور نمی‌تواند باشد و تنها مسیر پیش رو، فعال کردن ظرفیت‌های عظیم کشور برای رسیدن به قله استقلال واقعی و همه‌جانبه است.

نباید به استقلال و عزت ملت ایران بی توجهی کرد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین با اشاره به این که طرح مذاکره با آمریکا زیر پا نهادن استقلال و عزت ملت ایران است، گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون با حفظ استقلال و با اتکای به آرمان ها و ارزش‌های انقلاب توانسته به یک قدرت منطقه‌ای تاثیر گذار تبدیل شده و به عنوان بازیگری مهم در نظام بین الملل مطرح گردد و لذا در چنین شرایطی توصیه به مذاکره با آمریکا به معنی پذیرش یک سلسله اقدامات زنجیروار در راستای خواسته‌های غیر منطقی‌ این دولت استکباری است که استقلال و عزت ملت ایران را هدف قرار می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که چالش اصلی غرب با جمهوری اسلامی ایران ناظر بر استقلال طلبی و احقاق حق جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف علمی و امنیتی است، ابراز داشت: آمریکایی‌ها به دنبال دیکته کردن، دستور دادن و تحمیل کردن تعهدات غیر منطقی به ایران هستند لذا پذیرش این مذاکره با منافع کشور، امنیت ملی، عزت مردم و باورهای دینی ما سازگار نیست.

دشمنی‌های آمریکا با ملت ایران با مذاکره و سازش تمام نمی شود

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: تصور ساده لوحانه جریان سازش از مذاکره، پایان یافتن دشمنی‌های آمریکا با ایران است، در حالی که پرونده آمریکایی‌ها در قبال ایران اسلامی، همواره مملو از دشمنی و کینه توزی نسبت به انقلاب و مردم ایران بوده و تا این ملت ،نظام جمهوری اسلامی و آن نظام استکباری وجود داشته باشد دشمنی آمریکا با ایران پایان نخواهد یافت.

وی در خاتمه سخنان خود با بیان این که دشمنی اصلی آمریکا علیه ایران، مخالفت با استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است، افزود: در اسناد راهبردی سیاستمداران آمریکایی، بارها عنوان شده که جمهوری اسلامی به دلیل تعارض با منافع و اهداف غرب، در زمره اصلی‌ترین تهدیدات آمریکا قرار دارد و از این رو،‌ مقابله و خصومت با ایران، با تغییر دولت‌ها و روی‌ کار آمدن رؤسای جمهور دموکرات یا جمهوری‌خواه،‌ دستخوش تغییر و تحول نمی‌شود؛ بنابراین مذاکره با آمریکا زمینه پایان دادن به دشمنی‌ها نخواهد بود و رهبر معظم انقلاب ، مردادماه همین امسال و در دیدار اقشار مختلف مردم بر همین واقعیت مسلم تاکید فرمودند.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha