جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله موسوی جزایری

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه آیت الله موسوی جزایری عامل مهمی در وحدت منطقه بودند، گفت: آیت الله جزایری را باید از سرمایه های معنوی نظام دانست.

حجت الاسلام و المسلمین عباس عربیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در استان کردستان، با اشار به کناره گیری آیت الله موسوی جزایری از سمت امامت جمعه اهواز اظهار داشت: به واقع باید گفت که ایشان یکی از ارکان دینی، ملی و چهره ای مردمی هستند که خدمات بسیاری داشته اند.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان افزود: بی شک خبر استعفای آیت الله موسوی جزایری از سمت امامت جمعه اهواز که به خاطر کسالت جسمی بود، همه ما را به نوعی نگران کرد.

وی به سابقه مبارزاتی آیت الله موسوی جزایری در دوران ستم شاهی اشاره کرد و ادامه داد: آیت الله جزایری در خصوص آغاز مبارزات جدی‌تر در دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب می‌گوید: «با وفات مشکوک فرزند امام(ره)، سیّد مصطفی، وارد مرحله جدیدی شدیم. اعلامیه‌ای با امضای جامعه روحانیّت منتشر کردیم و اسم مبارک «امام خمینی» را که سال‌های طولانی ممنوع بود، در آن اعلامیه نوشتیم و منتشر کردیم و در مراسم ختم آن سیّد مظلوم به دعوت مرحوم آیت اللّه پسندیده اعلامیه بین مردم پخش نموده و با جمعی از دوستان رهسپار قم شدیم و در مراسم شرکت کردیم. متعاقباً نوارهای مراسم ختم و چهلم که بعضاً بسیار مهیّج و مؤثر بود بین مردم پخش شد تا واقعه کشتار مردم در قم در تاریخ نوزدهم دی پیش آمد و به عنوان اعتراض مساجد اهواز را به مدت یک هفته تعطیل نموده و سخنرانی کردیم و هم چنان تشکیل اجتماعات متوالی به مناسبت چهلم شهدا و تشکیل مراسم هفت شهدای یزد در مسجد جزایری اهواز که منجر به حمله وحشیانه مأموران به مسجد و آتش گشودن به روی مردم و شهادت یک تن و زخمی شدن عدّه زیادی شد و اهواز رسماً به صفوف مبارزات خونین علیه رژیم منحوس پیوست…»

حجت الاسلام والمسلمین عربیان با اشاره به اینکه آیت الله موسوی جزایری سابقه 4 دوره عضویت در مجلس خبرگان رهبری را در کارنامه خود دارد، عنوان کرد: ایشان از نظر عملی نیز در سطح کشور یکی از نوابع بوده و هستند.

وی تصریح کرد: آیت الله موسوی جزایری در شهر مقدس نجف در محضر آیات عظام «سیّد محمد جعفر مروّج»، «سیّد جعفر جزایری»، «سیّد محمد باقر صدر»، «سید علی سیستانی»، «روحانی»، «میرزاعلی غروی تبریزی»، « امام خمینی(ره)» و دیگر علمای بزرگ شیعه بهره فراوان برد.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان به مسئولیت های مهم آیت الله موسوی جزایری اشاره کرد و گفت: ایشان خدمات بسیاری هم برای نظام و هم برای مردم اهواز و خوزستان داشته اند، ولی چهره ای کاملا مردمی هستند و در بین عشایر منطقه از محبوبیت خاصی برخودار می باشند.

این استاد حوزوی تصریح کرد: نماینده امام(ره) در اهواز، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز،عضویت در مجلس خبرگان رهبری در 4 دوره متوالی و...از جمله خدمت و سوابق ایشان می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عربیان با اشاره به اینکه طلاب بسیاری در محضر آیت الله موسوی جزایری کسب فیض نموده اند، گفت: این عالم خدوم در مباحث فرهنگی نیز یکی از فعالان زمان خود بوده و هستند.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان اظهار کرد: تأسیس حوزه علمیه جدید(به نام مدرسه الامام الخمینی) در سال 1360، تجدید بنای حوزه علمیه اهواز، تأسیس حوزه علمیه خواهران و مکتب الزهراعلیها السّلام در سال 1360، ایجاد مرکزی جهت پاسخ گویی به مسایل شرعی، تأسیس مرکز حل اختلافات عشایری، تأسیس کانون مقدس خانواده برای حل اختلافات خانوادگی، اداره ستاد نماز جمعه و... از جمله فعالیت های مهم فرهنگی ایشان می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha