جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام عارفی

حوزه/مدیر مدرسه علمیه معصومیه بیرجند گفت: مرحله اول ثبت نام از ۲۴ بهمن همزمان با حوزه قم شروع شده و تا ۲۷ اسفند ادامه دارد و در مرحله دوم از ۱۷ فروردین ۹۸ تا ۲۲ فروردین ادامه خواهد داشت، کسانی که موفق نشده باشند در مرحله اول ثبت نام کنند در این مرحله می توانند ثبت نام کنند.

به گزارش خبرنگار «حوزه» در بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین صدرالدین عارفی، مدیر مدرسه علمیه معصومیه بیرجند امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: حوزه علمیه نهادی است که مسئولیت تعلیم، تبلیغ و دفاع از دین را بر مبنای تعالیم قرآن و مکتب اهل بیت(ع) به عهده دارد.

وی افزود: حوزه های علمیه براساس آیه شریفه قرآن و فرمایش امام صادق(ع) شکل یافته و وقتی تاریخ حوزه ها را بررسی می کنیم می بینیم نخستین حوزه در زمان حضرت رسول(ص) تاسیس شده و در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) رونق بسیار زیادی یافته است تاحدی که بعضی گفته اند در زمان امام باقر(ع) چهار هزار نفر مشغول به تحصیل بوده اند.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بیرجند یادآور شد: بعد از آن دوره، حوزه علمیه بغداد در زمان شیخ مفید و سید مرتضی و شیخ طوسی رونق به سزایی یافته و شکوفایی فوق العاده ای داشته است.

حجت الاسلام عرفی بیان داشت: بعد از بغداد حوزه نجف و بعد از آن حوزه حله که در آن علامه حلی تربیت طلاب را عهده دار بودند سابقه تاریخی دارند و  بعد از آنها حوزه قم است که براساس تاریخ در زمان زکریا بن آدم که از اصحاب امام صادق(ع) است و اسحاق بن اشعری که در این انقلاب هم سهم به سزایی داشتند تاسیس شده است.

وی تصریح کرد: بعد از اینکه مرحوم شیخ عبدالعلی حائری در سال 1301 از عراق به قم منتقل شدند، حوزه قم رونق به سزایی گرفت و بعد در زمان آیت الله بروجردی این حوزه مبارکه خیلی پیش رفت تا الآن که مهد علم شده  و علما از هر قسمی که بخواهیم در آنجا فراوانند.

قدمت ۸۵۰ ساله مدرسه علمیه معصومیه بیرجند

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بیرجند با اشاره به حوزه علمیه معصومیه بیرجند، عنوان کرد: حوزه علمیه معصومیه بیرجند 850 سال قدمت دارد و علمای بزرگی در هر زمانی مشغول به تحصیل بودند و حتی در زمان ما آیت الله شیخ هادی هادوی مدرسه تشریف می آوردند.

حجت الاسلام عارفی با بیان اینکه مدرسه در زمان رضاخان تعطیل شد و آیت الله شیخ محمدجواد عارفی به علت فعالیت علیه رضاخان به زندان افتاد، گفت: از آنکه وی از زندان آزاد شد مستقیم به حوزه آمده و درب را باز کرده و مشغول به تحصیل شده و نامه ای به آیت الله تهامی که در روستای سیدان حضور داشت نوشت و برای تدریس از ایشان دعوت کرد، چراکه همه علما از ترس رضاخان به مناطق مختلف فراری شده بودند.

وی متذکر شد: بعد از آنکه حوزه ها تعطیل شده بود دومرتبه این حوزه را راه اندازی کردند و از این جهت می گویند موسس حوزه علمیه معصومیه آیت الله عارفی هستند.

عملکرد خوب سفیران هدایت بیرجند موجب کسب مجوز جذب طلاب سطح سه شده است

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بیرجند اعلام کرد: سفیران هدایت در سال 86 به امر مستقیم رهبری در بیرجند تاسیس شد و در این چند سال در میان مدارس سفیران در سطح کشور، خوب درخشیده است.

حجت الاسلام عارفیی اضافه کرد: با توجه به عملکرد قوی مدرسه، استان های سیستان بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی مجوز تاسیس سطح 3 سفیران را گرفته اند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 200 طلبه مشغول به تحصیل هستند، مطرح کرد: مدت تحصیل در این مدرسه 5 سال و گذراندن 193 واحد درسی است که البته بعد از سه سال تحصیل و گذراندن 130 واحد درسی، مجوز پوشیدن لباس روحانیت به آنان داده می شود.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بیرجند خاطرنشان کرد: با توجه به عملکرد مثبت مدرسه سفیران در این سال ها در بین 115 مدرسه سفیران هدایت در ایران شاگرد اول طلاب را داشته ایم و همین عملکرد خوب باعث شده تا در سطح سه هم مجوز تحصیل داشته باشیم.

حجت الاسلام عارفی با اشاره به امتیازات مدرسه سفیران هدایت بیرجند، اظهار داشت: در این مدرسه خوابگاه رایگان برای طلاب داریم و با توجه به اینکه بیرجند جزو مناطق محروم است سه وعده غذای رایگان به طلاب می دهیم درحالی که قم یک وعده غذا دارد.

برنامه های فوق العاده برای طلاب

وی با اشاره به اینکه طلاب را یک بعدی بار نمی آوریم و طلاب سه روز در هفته کلاس اخلاق دارند، گفت: کلاس های اخلاق این مدرسه بی نظیر است، چراکه در سایر حوزه ها به این کیفیت توجه نمی شود و این کلاس ها در پرورش روحی آنها تأثیر زیادی دارند.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بیرجند افزود: در بعد جسمانی هم ورزش های مختلفی داریم و اولین طلبه ورزشکار را در مدارس سفیران ایران در رشته ورزشی ووشو داریم که طلبه سطح سه این مرکز است.

حجت الاسلام عارفی ادامه داد: هر روز 100 نفر از طلاب این مدرسه برای اقامه نماز جماعت مدارس و مساجد فرستاده می شوند.

وی یادآور شد: امروز در سطح استان در طرح هجرت 100 نفر طلبه مستقر در روستاها داریم و همچنین در طرح بینات 305 نفر مستقر هستند که در حال خدمت به مردم هستند.

معدل بالاتر از ۱۴ شرط قبولی طلاب در پایان ترم

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بیرجند با اشاره به اینکه 35 استاد در این مرکز داریم و عده ای از اساتید دانشگاه نیز با این مرکز همکاری دارند، گفت: در سال گذشته 44 نفر ممتاز داشته ایم.

حجت الاسلام عارفی تبیین کرد: ممتاز به کسی می گوییم که معدل او از 18 بالاتر باشد و اصل معدل قبولی 14 است، در حالی که در دانشگاه 12 است و اگر طلبه ای زیر 14 بگیرد مشروط می شود که همین دقت ها باعث می شود طلاب خوبی تربیت کنیم و به اجتماع تحویل دهیم.

وی در خصوص آغاز موعد ثبت نام طلاب اعلام کرد: مرحله اول ثبت نام از 24 بهمن همزمان با حوزه قم شروع شده و تا 27 اسفند ادامه دارد و در مرحله دوم از 17 فروردین 98 تا 22 فروردین ثبت ادامه خواهد داشت تا کسانی که موفق نشده باشند در مرحله اول ثبت نام کنند در این مرحله می توانند ثبت نام کنند.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بیرجند خاطرنشان کرد: اگر کسی نتوانست در این زمان ثبت نام کند می تواند به عنوان میهمان ثبت نام کند که اگر در پایان نمرات خوبی آورد رسمی می شود.

حجت الاسلام عارفی با اشاره به اینکه افراد از مقاطع دیپلم، فوق دیپلم و لیسانس می توانند در این مرکز برای تحصیل ثبت نام کنند، بیان داشت: علاقه مندان برای ثبت نام به سایت معاونت آموزش قم مراجعه کنند.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بیرجند اضافه کرد: آزمون در تاریخ 30 فروردین 98 در مدرسه معصومیه بیرجند برای متقاضیان در سرتاسر خراسان جنوبی و به صورت همزمان در سرتاسر ایران برگزار می شود  و نتایج 21 اردیبهشت اعلام می شود.

ماموریت ۵ ساله طلاب بعد از فارغ التحصیلی

وی عنوان کرد: در این مراکز مبلغ دین تربیت می شود و بعد از آنکه طلاب فارغ التحصیل شدند به مدت پنج سال وظیفه دارند همکاری کنند و دراین مدت ماهانه گزارش می دهند و بعد از آن طلبه آزاد محسوب می شوند.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بیرجند با بیان اینکه با پیگیری هایی که در قم انجام دادیم کلاس اخلاق جزو سرفصل های آموزشی طلاب قرار گرفته، متذکر شد: برای تقویت بعد عقیدتی طلاب تأکید به خواندن نماز شب و برنامه کلاس های اخلاق به جد پیگیری می شود.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha