دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی از برگزاری دهمین کنفرانس بین المللی«فقه اسلامی در جهان متحول» به مدت چهار روز در عمان خبر داد.

 به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: این کنفرانس با نگاه به مسائل معاصر و چالش های فراروی فقه با حضور شخصیت ها و متفکرانی از مذاهب مختلف کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی که به عنوان تنها نماینده ایران در این کنفرانس بین المللی حضور دارد، یادآورشد: محورهای این کنفرانس شامل "فقه اسلامی و انقلاب مفاهیم"، "ابعاد اصولگرایی در جهان متحول"، "واجبات کفایی و فقه امت"، "نهادهای فقهی در جهان متحول"، "فقه اسلامی و معاهدات بین المللی" می باشد.

وی که در این کنفرانس مقاله ای تحت عنوان "نگاهی توصیفی تحلیلی نسبت به واجبات کفایی و قواعد فقهی و اصولی آن" را ارایه خواهد داد، اظهار داشت: در این کنفرانس مقالاتی با موضوعات "واجب کفایی و مسوولیت اجتماعی"، "دیدگاه فقهی و تجارت الکترونیک"، "دیدگاه فقهی و آزادی چرخش اطلاعات"، "دیدگاه فقهی در مورد ازدواج و طلاق در اینترنت"، "دیدگاه فقهی و بازی های الکترونیکی، "دیدگاه فقهی در ارایه اصول مربوط به جرائم الکترونیکی"، "شیوه مجامع فقهی در جهان مسلمان در برخورد با قضایای معاصر"، شیوه مجموعه های فقهی در جهان غیرمسلمان در برخورد با قضایای معاصر, اندیشه جنسیت در فقه اسلامی ، قواعد جنسیت، فقه هجرت و ضوابط آن، شهروندی و مفاهیم آن و اصول فقهی در زمینه قواعد قانون جهانی ارایه خواهد شد.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریب خاطرنشان ساخت: "ارایه قواعد فقهی در زمینه قانون جهانی"، "بررسی فقه معاهده جهانی در خصوص طفل"، "فقه اسلامی و مفهوم نوسازی و تحول"، "فقه عمومی اسلام و مفهوم جهانی سازی"، "قواعد تغییر فتوا"، "ملکیت فکری از دیدگاه فقه اسلامی" از دیگر عناوین مقالاتی است که در این کنفرانس بین المللی ارایه خواهد شد.

 وی ادامه داد: با توجه به تحولات بزرگی که در جهان اسلام اتفاق افتاده است فقها کوشش خود را در جهت دستیابی به راه حل های فقهی و دینی برای مسائل تحول یافته به عمل آوردند، تغییر و نو شدن صفت بارز این حوادث می باشد.

 حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: شریعت باید متناسب با این ویژگی خود را آماده نماید تا ظرفیت و درون نهفته های خود را شناسایی و به صورت دقیق و نظامند برای همراه شدن و پاسخگو بودن به کار گیرد، بنابراین هدف کنفرانس این است که اندشه ثابت و متغیر را به صورت سیستماتیک و برجسته ای به صورت قانونمند و عملیاتی تر شدن آن را به فقه اسلامی تزریق کند.

وی ادامه داد: در این کنفرانس شخصیت هایی مانند دکتر عبدالستار ابوعده، دکتر محی الدین قره داغی،  دکتر العوا دبیر کل اتحاد جهانی علمای مسلمین و مفتی کشور بوسنی و هرزگوین و سایر شخصیت های دینی و سیاسی جهان اسلامی حضور دارند.

براساس گزارش اداره همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در افتتاحیه این کنفرانس آقایان "خلیلی" مفتی کشور عمان، پرفسور گورمز رییس سازمان دیانت ترکیه، زهیلی از علمای سنی مذهب سوریه و حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی از حوزه علمیه قم سخنرانی خواهند کرد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha