یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
زمانی

حوزه/ معاون بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به تدوین کتاب «احکام اسلامی» از تدوین 100 کتابچه در 100 موضوع مورد نیاز ملل جهان به ویژه برای غیرمسلمانان و همچنین از ترجمه کتاب احکام اسلامی به زبان های انگلیسی خبرداد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین زمانی امروز در آیین رونمایی از کتاب احکام اسلامی در مؤسسه موضوع شناسی مطالعات فقهی با اشاره به این که تدوین این کتاب از سوی معاونت بین الملل نخستین گامی است که برای ارائه معارف ناب به جهان صورت می گیرد، اظهار داشت: تدوین این کتاب از دوره مدیریت آیت الله مقتدایی آغاز و در ادامه تدوین 100 کتابچه در 100 موضوع مورد نیاز ملل جهان به ویژه برای غیرمسلمانان صورت خواهد گرفت.

وی با بیان این که رساله های تدوین شده از سوی مراجع تقلید برای تامین نیاز مخاطبان داخلی مفید است، اما برای پاسخگویی به مخاطبان خارج از کشور کافی نبود، ابراز داشت: در این کتاب استفتاتی که در کشورهای دیگر وجود دارد و در ایران نیست، مطرح شده است.

معاون بین الملل حوزه های علمیه  با اشاره به این که همچنین استفتائاتی که کمتر مورد نیاز مخاطبان بین المللی هست حذف شده است، تصریح کرد: همچنین برای افزایش جذابیت و تشویق مخاطبان بین الملل برای استفاده از این کتاب احکام به صورت مصور آموزش داده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، ادبیات روان و قابل فهم را یکی از ویژگی های کتاب احکام اسلامی عنوان کرد و افزود: در این کتاب از فتاوای امام خمینی(ره) مقام معظم  رهبری و آیات عظام مکارم شیرازی، و سیستانی استفاده شده است.

وی با تاکید بر این که برای تدوین کتاب احکام اسلامی، کار فقهی دقیق صورت گرفته است، ابراز داشت: 8 تن از اساتید متخصص احکام دینی شورای تخصصی را تشکیل دادند و کتاب هایی که از گذشته برای احکام ایرانیان خارج از کشور تدوین شده بود را مورد بررسی قرار دادند.

معاون بین الملل افزود: همچنمین در ادامه کتاب احکام اسلامی برای تایید از سوی مراجع تقلید به دفاتر بزرگان ارسال شد و با توجه به سخت گیری هایی که لازم بود صورت گیرد، پس از یک سال تأیید و با پشتیبانی های آیت الله مقتدایی تدوین شد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به اینکه تیراژ انتشار یافته از کتاب احکام اسلامی محدود خواهد بود، ابراز داشت: ابتدا بنا داریم این کتاب را در اختیار رایزنان فرهنگی خارج از کشور قرار دهیم تا آنها با دریافت بازخوردها و اثرات و مطرح کردن سوالات جدیدتر در چاپ های بعدی با تیراژ گسترده انتشار دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترجمه کتاب احکام اسلامی به زبان های انگلیسی و برتر دنیا گام بعدی این معاونت در زمینه آموزش احکام می باشد.

در ادامه   حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده نیز با اشاره به این که یکی از اصول مهم در امر آموزش شناخت مخاطب است اظهار داشت: احکام دین از مباحث آموزشی به شمار می رود و با توجه به نیاز مخاطبان باید برای آنها رساله تدوین کرد.

وی با تقدیر از اهتمام معاونت بین الملل حوزه در طراحی و پشتیبانی از تدوین کتاب احکام اسلامی ابراز داشت: کتاب احکام اسلامی نخستین اثر نگاشته شده در خصوص احکام ویژه مخاطبان بین المللی است که امیدواریم تدوین این آثار تداوم داشته باشد.

رئیس مرکز موضوع شناسی مطالعات فقهی با تأکید بر لزوم انتشار احکام اسلامی به مخاطبان در اقصی نقاط جهان خاطرنشان کرد: ستاد ترویج احکام و مرکز موضوع شناسی مطالعات فقهی در این زمینه همواره اعلام آمادگی کرده و تلاش هایی را در راستای ترویج احکام اسلامی به عالم برداشته است.

انتهای پیام

انتهای پیام33/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha