جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
یا زهرا

امام جمعه ایمانشهر با بیان اینکه از ویژگی های برجستۀ آئین باستانی نوروز، صلۀ رحم است گفت: انجام این سنت با ایّام فاطمیه منافات نداشته بلکه باید مورد اهتمام قرار گیرد.

حجت‌الاسلام عبدالرضا صادقی، در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، اظهار داشت: در فرهنگ ایرانیان، صله رحم جایگاه ویژه‌ای داشته و به مناسبتهای مختلفی مانند عید نوروز، عیدهای ملی یا مذهبی نمود بیشتری یافته است.

وی با بيان‌ اينكه خداوند در آيه یک سوره مباركه نساء به صراحت می‌فرمايد: «... وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا؛ پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى‏كنيد پروا نماييد و زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است»؛ تصريح كرد: بر اساس این آیه می توان گفت که کل انسان های روی کره زمین با هم قوم و خویش هستند.

وی یادآور شد: قابل ذکر است که کلمه "و الارحام" عطف بر "الله" است ، و لذا ذکر این موضوع در اینجا اولا نشانه اهمیت فوق العاده اى است که قرآن براى صله رحم قایل شده تا آنجا که نام ارحام بعد از نام خدا آمده است ، و ثانیا اشاره به مطلبى است که در آغاز آیه ذکر شده و آن اینکه شما همه از یک پدر و مادرید و در حقیقت تمام فرزندان آدم خویشاوندان یکدیگرند و این پیوند و ارتباط ایجاب مى کند که شما نسبت به همه انسانها هر نژاد و هر قبیله اى همانند بستگان فامیلى خود محبت بورزید.

حجت الاسلام صادقی افزود: امام صادق(ع) منظور از ارحام را در اين آيه اقوام و بستگان دانسته و می‌فرمايد: در كنار تقوای الهی به ارحام توجه و رسيدگی كنيد و آن را امر بزرگی قرار دهيد.

وی با بیان اینکه از ویژگی های برجستۀ عید نوروز، صلۀ رحم است و این با ایّام فاطمیه منافات ندارد خاطرنشان کرد: امیدوارم مردم در این سال فاطمی، موجبات رضایت و خوشحالی حضرت فاطمه (س) را با دفاع هوشمندانه از حقّ فراهم کنند و همه سختی‌ها را تحمل ‌کنند تا روزی که فرزند رشید و برومند حضرت فاطمه زهرا(س) یعنی وجود مبارک حضرت امام مهدی(عج) ظهور کند و جامعه بشری را از نابسامانی‌ها نجات دهد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha