پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
محمد علی نکونام

حوزه/ اگر هنرمندی مشاهده کرد که کار هنری او با دین و تعالیم دینی و آنچه که مدنظر آموزه‌های اسلام و ارزش‌ها است هم خوانی ندارد باید آن کار هنری را کنار بگذارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شهرکرد،حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد، امروز درنشست صمیمی اصحاب فرهنگ و هنر ، با اشاره به گستردگی و وسعت بسیار زیاد عرصه هنر ، بر محدود نکردن عرصه هنر تنها به قشر و گروه خاص تاکید کرد و افزود: حوزه هنری به عنوان متولی این عرصه باید بکوشد که هنر در جامعه محدود نشود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه هر کس در هر شغلی می‌تواند کار خود را هنرمندانه انجام بدهد، تصریح کرد: هنر یک امر ذاتی است که در وجود هر فرد درخشندگی پیدا می‌کند و نمایان می‌شود بر همین اساس ما می‌توانیم در جامعه از کشاورز ، صنعت‌گر، بافنده ، کارگر و کارمند گرفته تا دیگراقشار جامعه هنرمند داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام نشاط آفرینی، پویایی و زنده کردن جامعه را از ویژگی‌ها و کارکردهای بارز هنر دانست و گفت: هر کس در هر شغل و موقعیتی که قرار دارد می‌تواند هنرمندانه و خلاقانه عمل کند که نتیجه چنین رویکردی، علاوه بر اینکه پویایی و نشاط در کار خود فرد ایجاد می‌کند، می‌تواند هنرمندانه هنر و خلاقیت خود را به رخ دیگران بکشد و آن را به نمایش بگذاریم.

خطیب جمعه شهرکرد با بیان اینکه هنرمند واقعی کسی است که بتواند بر نفس خود مسلّط شود افزود: هنرمند واقعی کسی است که بتواند با هنر ، ابتکار و خلاقیت بر نفس خودش مسلط شود و عقلانیت و منطق را بر امور حاکم کند تا بتواند به معنای واقعی کلمه کار هنرمندانه به جامعه ارائه بدهد.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه کار هنرمندانه باید رنگ و جلای دینی داشته باشد ، به تعریف معنای صحیح هنر دینی پرداخت و گفت: هنر دینی‌ آن‌ است‌ که‌ معارفی‌ را که‌ ادیان‌ الهی‌ و کامل‌تر از همه‌ دین‌ مبین‌ اسلام‌ با هدف‌ سعادت‌ حقیقی‌ بشر، بدنبال‌ ترویج‌ آن‌ بوده‌اند، در جوامع‌ انسانی‌ منتشر کند و در افکار بشر، ماندگار و جاودانه‌ سازد.

این استاد حوزه در خصوص پایبندی‌ کارهای هنری به‌ حدود و ارزش‌ها دینی و اسلامی گفت: اگر هنرمندی مشاهده کرد که کار هنری او با دین و تعالیم دینی و آنچه که مدنظر آموزه‌های اسلام و ارزش‌ها است هم خوانی ندارد باید آن کار هنری را کنار بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام در همین زمینه به هنر موسیقی و آفت‌هایی که در معرض این هنر قرار دارد اشاره کرد و گفت: موسیقی مبتذل ، طرب انگیز ، لهو و لعب و مغایر با آموزهای دینی و اسلامی در دین مبین اسلام جایگاهی ندارد بنابراین اگر دیدیم که هنر موسیقی به این سمت گرایش پیدا کرده خیلی راحت باید آن را کنار بگذاریم.

رئیس ستاد زکات استان با بیان اینکه هنر و هنرمند باید در خدمت اسلام و دین باشد و در این جهت حرکت کند، نام هنر انقلاب اسلامی را بهترین راه و نشانه برای هنرمندان دانست و اظهارکرد: هیچ چیزی در ذات انقلاب غیر از اسلام وجود ندارد و در قانون اساسی ، مصوبات مجلس و حرکت مسئولان نیز هیچ چیز غیر از اسلام جایگاه و ارزش ندارد و نباید داشته باشد بر همین اساس در عرصه هنر نیز رویکرد باید حیات بخشیدن دینی به امور باشد.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha