جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام فصیح نیا

حوزه/ حجت الاسلام فصیح نیا، ترک عمل ناشایست و استغفار در زبان را دومین مرحله توبه دانست و گفت: انسان حق ندارد گناهان فردی را به دیگران بازگو کند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، حجت الاسلام حسین فصیح نیا امروز در جمع طلاب شاهین دژ که در مدرسه علمیه حضرت محمد باقر(ع) این شهرستان برگزار شد، با بیان این که مؤمن همیشه در دل خود نسبت به خداوند احساس شرمساری دارد، اظهار داشت: مسلمان باید اهل دغدغه باشد و  اگر حالت توبه و انابه نداشته باشد گرفتار شیطان خواهد شد.

وی با تصریح این که طلبه باید برای تربیت نفس خود از اول طلبگی برنامه ریزی داشته باشد و امروز و فردا نکند، افزود: باید سعی کنیم، حالت توجه به خداوند را خودمان تقویت کنیم و مراقب نیرنگ های شیطان باشیم.

امام جمعه شاهین دژ، دوران جوانی را بهترین فرصت برای تقویت ایمان و انس با امام زمان (عج) دانست و ادامه داد:  پشیمانی قلبی، اولین مرحله توبه است. اگر از انسان معصیتی بدون توجه به اثرات آن سر بزند، ندایی درونی او را متوجه خود می کند. البته لازمه آن  عوامل معنوی مثل مراقبت، دغدغه، همراهی با افراد صالح، داشتن اساتید اخلاق، مطالعه کتب اخلاقی و ... است.

حجت الاسلام فصیح نیا، ترک عمل ناشایست و استغفار در زبان را دومین مرحله توبه دانست و اظهار کرد: انسان بعد از پشیمانی از گناه باید در عمل آن را نشان دهد و ضمن ترک معصیت، از خداوند طلب مغفرت کند.

وی تصمیم بر عدم بازگشت به گناه را از دیگر مراحل توبه دانست و گفت: استغفار بدون توجه و التفات به خداوند به دردی نمی خورد و لازم است انسان اول درون خود را اصلاح کند.

امام جمعه شاهین دژ در پایان با تاکید بر مراقبت و مواظبت از حق الناس، بیان داشت: صرف توبه از حق الناس کفایت نمی کند و باید آن را با به دست آوردن رضایت طرف مقابل جبران کرد؛ برخی طلاب از شهریه هایی که می گرفتند مقداری را به حوزه بر می گرداندند تا اگر کمک کاری در تحصیل داشته اند، جبران شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha