یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
خدری

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان بوشهر با اشاره به دو مانع اساسی وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اولین آن «التقاط» که بیشتر در محیط دانشگاهی اتفاق می‌افتد و دوم «تحجّر» که بیشتر در محیط حوزوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام رضا خدری صبح امروز در نشست وحدت حوزه و دانشگاه که در نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار شد با استناد به رهنمودهای امام خمینی(ره) گفت: امام راحل جدایی دانشگاه از حوزه های علمیه را خیانتی بزرگ و پیوند و آشتی حوزه و دانشگاه را از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی می دانند و معتقد بودند که اگر انقلاب فقط همین دستآورد را داشت کافی بود.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر با بیان اینکه حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگر و دو ستون اصلی پیکر جامعه هستند گفت: وحدت حوزه و دانشگاه پیشرفت کشور را به همراه خواهد داشت و می تواند فکر و اندیشه نو در موضوعات مختلف تولید کند.

وی با اشاره به دو مانع اساسی وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اولین آن «التقاط» که بیشتر در محیط دانشگاهی اتفاق می‌افتد و دوم «تحجّر» که بیشتر در محیط حوزوی است؛ اگر حوزه و دانشگاه بر اساس مقتضیات جامعه برنامه‌ریزی کنند، بسیاری از مشکلات اجتماعی برطرف می‌شود.

حجت الاسلام خدری با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب، گفت: رهبر انقلاب می فرمایند « از جمله چیزهایی که امام به مردم ارائه می کرد، اسلام بود؛ اسلام ناب، اسلام ناب محمّدی. اسلام ناب یعنی اسلامی که نه اسیر و پابند تحجّر است، نه اسیر و پابند التقاط است. در دورانی که هم تحجّر وجود داشت، هم التقاط وجود داشت، امام، اسلام ناب را مطرح کرد؛ این برای جوان مسلمان، جذّاب بود.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر با اشاره به برخی عوامل و موانع وحدت حوزه و دانشگاه ابراز داشت: عامل جانبی دیگری نیز وجود دارد که عدم برنامه‌ریزی جدی در حوزه و دانشگاه و اکتفا کردن به برنامه‌های صوری و مقطعی از جمله مواردی است که باعث شده آن طور که باید و شاید ارتباط قوی بین حوزه و دانشگاه برقرار نباشد.

حجت الاسلام خدری با اشاره به مقوله روشنفکری در دوران تاریخ گفت: در برهه‏ ای از دوران استعمار، روشنفکران غربی، با مردم مناطق استعمارزده غرب همصدا شدند، به عبارت دیگر، روشنفکر غربی در برهه ‏ای از زمان، با دولت و با نظام حاکم بر خودش، به نفع ملت های ضعیف مبارزه می ‏کرد.

وی افزود: این کار در ایران به وسیله میرزای شیرازی و یا میرزای آشتیانی در تهران، سیدعبدالحسین لاری در فارس انجام می‌گرفت؛ اینها با نفوذ استعمار مبارزه می‏ کردند.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر گفت: بعد از پیروزی انقلاب، روشنفکری برای اوّلین بار بعد از گذشت تقریباً صد سال از آغاز تحرّک روشنفکری در ایران، روشنفکری بومی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha