یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
تصاویر/ اختتامیه هفتمین جشنواره مجلات علمی واحدهای آموزشی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: در حال حاضر ۱۵۰ واحد آموزشی حوزه دارای نشریه می باشند که بعضا تا ۱۲ شماره منتشر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهشی حوزه های علمیه در هفتمین همایش جشنواره مجلات علمی مراکز حوزوی که با حضور آیت الله اراکی برگزار شد، در سخنانی اظهارکرد: سیاست ما در سطح یک، اینست که پژوهش به عنوان مکمل آموزش شناخته شد و آنچه که در سطح یک و دو به آن توجه می‌شود، پیگیری و تسلط طلاب بر مهارت های نگارشی است.

وی ادامه داد: در همین راستا امروز هزار کانون علمی با محوریت فعالیت های پژوهشی و آموزش های نگارشی در مدارس علمیه کشور شکل گرفته است و طی روزهای آینده جشنواره ای با حضور این کانون ها برگزار خواهد شد.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه به بیست و چهارمین همایش کتاب سال حوزه اشاره کردو افزود: این همایش از سال ۱۳۷۸ آغاز به کار کرده است و در طول ۲۳ دوره گذشته حدود ۱۹ هزار و ۶۳۴ اثر مورد ارزیابی قرار گرفته است که ۹۶۸۶ نفر از شرکت کنندگان آن از آقایان و ۱۳۷۸ نفر از بانوان بودند.

وی با بیان اینکه در همایش بیست و چهارم یک هزار و ۱۶۸ کتاب واجد شرایط ارزیابی قرار گرفتند، اضافه کرد: در این دوره ۱۸۵ نفر از شرکت کنندگان بخش کتاب از بانوان و ۷۱۵ نفر از آقایان بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بیان کرد: در این دوره ۹۰۰ کتاب، ۲۶۸ رساله مقطع دکتری یا سطح چهار دریافت شد که بعد از ارزیابی ۲۳۰ اثر مرحله دوم رسیدند و در نهایت ۴۸ اثر به عنوان آثار قابل تقدیر، شایسته تحسین و برگزیده انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه دو اثر عنوان برگزیده، ۲۸ اثر شایسته تقدیر و ۱۸ اثر شایسته تحسین را کسب کردند، اظهار کرد: ۴۳ نفر از منتخبین از آقایان و پنج نفر از بانوان هستند که برخی از آنان کشورهای لبنان، عراق، افغانستان و ... بودند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در بخش مقالات ۲۹۰ اثر از ۹۸ نشریه به دبیرخانه رسید که شش اثر آن شایسته تقدیر شناخته شدند، گفت: آثار رسیده در ۲۰ گروه از جمله فقه و حقوق، حقوق، اصول، کلام، تفسیر، تاریخ، اقتصاد، تاریخ و... بودند.

وی با بیان اینکه در این دوره شاهد حضور فعال تر غیر ایرانی ها و خواهران بودیم، اضافه کرد: محورهای ویژه مانند سبک زندگی اسلامی، فضای مجازی، ابعاد علمی گام دوم انقلاب، زن و خانواده، آسیب های اجتماعی و جهاد تبیین مورد تأکید دبیر خانه بود که در این زمینه ۱۲۲ به طور مستقیم ناظر بر یکی از محورهای ویژه بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، گفت: در کنار همایش کتاب سال حوزه که بیشتر فرهیختگان و بزرگان حوزه علمیه شرکت می‌کنند برای طلاب خواهر و برادری که تازه وارد عرصه پژوهش شدند جشنواره علامه حلی را در سه مرحله مدرسه ای، استانی و کشوری برگزار می‌کنیم.

معاون پژوهش های حوزه های علمیه بیان کرد: در کنار نشریات علمی و پژوهشی و تخصصی حوزه های علمیه در مدارس نیز نشریات واحد های آموزشی (داخلی) داریم که در راستای فرهنگ سازی پژوهش در مراکز و مدارس عمل می کنند که دوشنبه اول اسفند ماه ۱۴۰۱ هفتمین جشنواره ۱۴۰نشریه واحد های آموزشی برگزار می شود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha