یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
تصاویر/ اقامه نماز جمعه خوی

حوزه/ حجت الاسلام قاسم خانی گفت: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب یک واقعه بزرگ است و نماد شکست راهبردی بزرگترین ائتلاف جهانی علیه جبهه مقاومت پس از ۷هزار میلیارد دلار هزینه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم‌خانی امروز در خطبه های نماز جمعه خوی که در مصلای این شهر برگزار شد، اظهار داشت: رهبر حکیم انقلاب بارها در جلسات خصوصی و عمومی از لزوم مبارزه با فساد در شکور سخن گفته اند و معظم له در مورد اقتصاد، بر این باور هستند که پیشرفت اقتصاد کشور، باید همراه با عدالت باشد؛ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی اقتصاد منهای عدالت را قبول ندارد.

وی افزود: در اندیشه رهبر حکیم انقلاب، مبارزه با اژدهای هفت‌سر فساد از چند جهت ضروری است؛ فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی اگر در بدنه‌ی حکومت‌ها عارض شود، زلزله‌ی ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیّت آن نظام وارد می کند و این برای نظامی چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیّتی فراتر از مشروعیّتهای مرسوم و مبنائی‌تر از مقبولیّت اجتماعی است، بسیار جدّی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظام‌ها است.

امام جمعه خوی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین مسائلی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم بدان تاکید دارند لزوم اجرای عدالت و مقابله با فساد است و عدالت و مبارزه با فساد لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی گفت: مردم از مبارزه بدون ملاحظه و اغماض با مفسد امیدوار می‌شوند و اگر با فساد برخورد نشود ذهن مردم را مشغول می‌کند و این موجب از بین رفتن امیدها می شود.

حجت الاسلام قاسم‌خانی عدم برخورد شعاری در مسئله مبارزه با فساد را از رهبردهای مهم در زمینه مقابله با فساد عنوان کرد و افزود: مقابله با فساد از اقداماتی است که می‌تواند دستمایه برخورد شعاری و هیجانی شود و این امر نه تنها کمکی به حل مسأله نخواهد کرد بلکه در دراز مدت باعث بی‌تفاوتی و سرخوردگی مردم می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از تذکرات رهبر انقلاب خطاب به مسئولان در این زمینه مقابله قاطعانه با فساد و دوری از اقدامات ظاهری و بی‌تأثیر بوده است، نکته‌ای که در پاسخ به نامه معاون اول رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۳ درباره برگزاری همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد متبلور است که معظم له فرمودند؛ نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه به‌طور ملموس مشاهده کنند.

امام جمعه خوی گفت: تبیین و شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق از مواجهه قاطعانه با فساد از سویی خیال خام مفسدین را آشفته کرده و از دیگر سو اطمینان قلبی برای مردم و اصلاح امور ایجاد می‌کند و دستگاه‌های نظارتی باید در گلوگاه‌ها و مراکزی که زمینه و احتمال فساد اقتصادی وجود دارد حضور جدی و قوی داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و اثبات اقتدار مقاومت، گفت: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب یک واقعه بزرگ است و نماد شکست راهبردی بزرگترین ائتلاف جهانی علیه جبهه مقاومت پس از ۷هزار میلیارد دلار هزینه است و این تصمیم اتحادیه عرب علی رغم مخالفت شدید آمریکا چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای در موضع قبلی آن در باره سوریه محسوب می‌شود.

حجت الاسلام قاسم‌خانی تصریح کرد: در جریان بحران سوریه کشورهایی همچون ترکیه و آمریکا بدون اجازه دولت سوریه و با نقض حاکمیت ملی این کشور و با هدف اشغالگری و حمایت از تروریسم و تأمین منافع خود وارد سوریه شدند و در برابر آن ها جمهوری اسلامی و روسیه با هدف مقابله با تروریست ها و حمایت از دولت قانونی سوریه به این کشور وارد شدند و جلوی پیش‌روی گروه‌های تکفیری و سقوط دولت مرکزی در این کشور را گرفتند.

امام جمعه خوی ادامه داد: دیگر بازیگر تأثیرگذار در معادلات سوریه کشورهای عربی بودند که پس از شکست پروژه «سقوط اسد» حال گزینه همکاری و بهبود روابط با دمشق را انتخاب کردند. این بلوک عربی با استفاده از عباراتی همچون «خروج نیروهای بیگانه از خاک سوریه» قصد دارند تا دو گروه نام‌برده را در یک قالب تعریف کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: مخالفت آمریکا با توافق عربستان و یمن برای پایان دادن به جنگ دلایل زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین دلایل این است که آمریکا تمایل ندارد پایان این جنگ بدون مشارکت آمریکا محقق شود و یا کشورهایی نظیر چین یا جمهوری اسلامی ایران به پایان جنگ کمک کنند.

حجت الاسلام قاسم‌خانی گفت: دلیل دیگر هم علاقه آمریکا برای ادامه فروش تسلیحات و کسب درآمدهای هنگفت از بازار جنگ یمن، از جیب عربستان و امارات است و آمریکایی‌ها دوست دارند پرونده جنگ‌های منطقه‌ای همچنان باز باشد تا در مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب؛ برجام منطقه‌ای به‌عنوان یک اهرم فشار علیه ایران مورد استفاده واقع شود.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha