یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
مديريت حوزه علميه خواهران مازندران

حوزه/مدرس حوزه خواهران گفت: مبلغ کسی است که با تمام توان تلاش می‌کند تا محتوای تبلیغی خود را به مقصد نهایی که همان اندیشه و دل مخاطب است، برساند.

خانم محبوبه نبی زاده، مدرس حوزه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران به مناسبت سالروز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی، بیان کرد: با توجه به تهاجم فرهنگی استکبار در دنیای کنونی امر تبلیغ اهمیت فراوانی دارد چرا که دشمن در کمین فرهنگ و دین جهان اسلام نشسته و در صدد القاء بی هویتی جامعه جهانی به ویژه جهان اسلام است، اول تیرماه را به دلیل تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی، روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نامیده اند.

وی خاطرنشان کرد: واژه تبلیغ از ریشه بلاغ به معنای رساندن پیام به دیگران و مبلغ کسی است که با تمام توان تلاش می‌کند تا محتوای تبلیغی خود را به مقصد نهایی که همان اندیشه و دل مخاطب است، برساند.

نبی زاده افزود: در قرآن کریم ۲۷ مرتبه واژه تبلیغ و مشتقاتش تکرار شده؛ از نگاه قرآن و احادیث، رساندن پیام‌های سازنده خداوند به مردم، از مهم‌ترین وظایف پیامبران الهی و ادامه دهندگان راهشان که همان مبلغین دین هستند، محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: قرآن کریم در آیات متعدد، مردم را به سوی خداوند دعوت و بر بهره گیری از حکمت، موعظه نیکو، مناظره و جدال احسن در مسیر هدایت تاکید می‌کند، اگر مبلغ این سه اصل را سرلوحه کارش قرار دهد، به هدف نهایی تبلیغ و فراگیری دانش دین دست پیدا خواهد کرد.

استاد حوزه خواهران بیان کرد: از نگاه دین، یک مبلغ جایگاه عظیمی دارد؛ رسول خدا(ص) در توصیف مبلغان دین، بهترین امت خود را کسانی می‌دانند که به سوی خداوند متعال فراخوانده و بندگان را با او دوست کند و همچنین در جای دیگر برای مبلغان دین دعا می‌کند.

وی اظهار کرد: هر تبلیغ بر سه عنصر استوار است، پیام دهنده که همان مبلغ است، پیام گیرنده یا مخاطب و محتوای تبلیغ؛ مبلغ باید اهل تزکیه و تهذیب نفس باشد و در مسیر خودسازی قرار گیرد تا تبلیغش موثر واقع شده و مورد نقد دیگران قرار نگیرد، سپس باید مخاطب شناسی کند تا بتواند تبلیغ موفقی داشته باشد؛ در تهیه متن تبلیغی نیز باید اهداف کلان پیامبران را در نظر بگیرد و به عنوان شاخص‌های اصلی خود قرار دهد.

نبی زاده اظهار کرد: از جمله اموری که مبلغ باید به آن توجه کند این که درباره محیط تبلیغی خود اطلاعات کافی به دست بیاورد، بداند مخاطبانش چه افرادی هستند و چه فرهنگی دارند تا بتواند بر اساس آن تبلیغ درستی داشته باشد، اما اگر بدون مخاطب شناسی و کسب اطلاعات کافی از محیط، به تبلیغ دین بپردازد، موفق نخواهد شد. همچنین باید محتوای تبلیغی خود را بر اساس این اطلاعات تطبیق دهد تا یک متن جامع و کامل برای جامعه هدف تهیه نماید.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha