دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: شهید رئیسی زیباترین چیزی که در زندگی‌اش دیده می‌شد اقامه‌کنندگی نماز بود، همین اقامه‌کنندگی نماز بود که به همه چیز شهید جمهور شرف، آبرو، برکت و حیثیت بخشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در جلسه ستاد شورای اقامه نماز استان قزوین که با حضور سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز، اعلایی استاندار قزوین و دیگر مسئولان برگزار شد، ضمن عرض تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان، اظهار داشت: نقش بانوان در اقامه نماز خیلی بیشتر و جدی‌تر از ماست، این خانم‌ها هستند که فرزندانشان را نمازگزار بار می‌آورند، بنابراین در این قبیل جلسات باید نصف اعضای حاضر، خانم‌های اثرگذار در عرصه نماز باشند.

وی ادامه داد: نماز، نماد عبودیت و بندگی است، قرآن وقتی بحث عبودیت را مطرح می‌کند، برجسته‌ترین مورد و مصداق آن نماز است، خدای متعال راجع به عبودیت در آیه ۵۶ سوره ذاریات می‌فرماید «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»، یعنی (و جن و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند)، ما این عبادت را در نماز به‌عنوان شاخص‌ترین قله عبودیت ملاحظه می‌کنیم، بنابراین عبودیت و نماز هدف زندگی هستند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: هدف از کلاس زندگی ما نماز است، اگر دنبال تجارت، کشاورزی، صنعت و هر چیز دیگری هستیم، این‌ها زنگ تفریح زندگی ما هستند، باید حواسمان به اصل و اساس زندگی باشد، البته اقامه نماز صرفاً به معنای نماز خواندن نیست، بلکه بسیار گسترده‌تر از آن است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: نماز ستون دین است، ستون یک جایی قرار می‌گیرد که همه سنگینی ساختمان روی دوش آن است، یعنی ستون به معنای اصل و اساس است، بنابراین باید همه شئونات دین را با نماز هماهنگ کنیم، وقتی به سراغ نماز می‌رویم، جایگاه مسجد هم مشخص می‌شود، وقتی به سراغ مسجد می‌رویم، جایگاه نماز جمعه هم مشخص می‌شود، رهبر حکیم انقلاب از نماز جمعه تحت عنوان قرارگاه یاد کردند اما متأسفانه همتی از سوی متولیان دیده نشد که این قرارگاه همان قرارگاهی شود که مدنظر رهبر فرزانه انقلاب است.

وی خاطرنشان کرد: همه پیغمبران خدا اصلی‌ترین کارشان اقامه نماز بوده است، رسول گرامی اسلام(ص) اصلی‌ترین کارشان اقامه نماز بوده است، امیرالمؤمنین(ع) و ائمه(ع) نیز همین طور بوده‌اند، بزرگان دین مانند شهید مدرس نیز این‌گونه بوده‌اند، اگر ما آیت‌الله مدرس را فقط در موضع‌گیری‌های سیاسی ببینیم کار ایشان را کوچک کرده‌ایم اما اگر بگوییم ایشان یک اقامه‌کننده نماز بوده‌اند، حق مطلب ادا شده است، چرا که شهید مدرس سیاستی را کوبید که در مقابل اقامه نماز بود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: آیت‌الله کاشانی نیز همین کار را کرد، حضرت امام(ره) را نیز اگر به‌عنوان یک سیاستمدار و مصلح ببینیم، کوچک دیده‌ایم اما اگر به‌عنوان اقامه‌کننده نماز ببینیم، در استمرار راه انبیاء و ائمه (ع) دیده‌ایم.

امام جمعه قزوین ابراز کرد: برجسته‌ترین ادبی که نسبت به امام حسین (ع) نشان می‌دهیم، این است که می‌گوییم «اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاه»، مطابق زیارت وارث، امام حسین(ع) وارث همه انبیاء است، بنابراین امام حسین(ع) میراث اقامه نماز و نمازداری را از انبیاء دارد، در زیارت همه ائمه(ع) نیز این جمله را می‌خوانیم، بنابراین همه انبیاء و ائمه(ع) اقامه‌کنندگان نماز بوده‌اند.

وی یادآور شد: در تعریف شخصیت حاج قاسم سلیمانی، هیچ بیانی زیباتر از این نیست که بگوییم ایشان اقامه‌کننده نماز بود، شهید رئیسی نیز زیباترین چیزی که در زندگی‌اش دیده می‌شد اقامه‌کنندگی نماز بود، همین اقامه‌کنندگی نماز بود که به همه چیز رئیس جمهور شرف، آبرو، برکت و حیثیت بخشید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: کسی که انگیزه اقامه نماز دارد، نیرو، بودجه، برنامه‌ریزی و چشم‌انداز آینده‌اش باید با اقامه نماز همخوانی داشته باشد، اگر ما فلان شخص را برای کارهای مهم در راستای اقامه نماز به کار می‌گیریم که خودش حتی حال نماز خواندن ندارد و انگیزه‌ای برای ارزش‌های دینی شامل عدالت و زهد ندارد، چنین کسی نمی‌تواند یار و یاور اقامه نماز باشد، مانند ماشینی که یک لاستیکش پنچر باشد، این باعث می‌شود کل ماشین ناکارآمد شود.

وی عنوان کرد: اطرافمان را با دقت ببینیم، اگر معاونین، مسئولین، همکاران مرتبط با ما و اهدافی که داریم، در راستای اقامه نماز نباشد، ما جایی را اشغال کرده‌ایم و وقت را تلف می‌کنیم و همین باعث می‌شود در قیامت کار ما مشکل شود.

وی بیان کرد: در آیه ۲۷ سوره غافر، خدای متعال از قول حضرت موسی(ع) نقل کرده و می‌فرماید «وَقَالَ مُوسَی إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَرَبِّکُمْ مِنْ کُلِّ مُتَکَبِّرٍ لَا یُؤْمِنُ بِیَوْمِ الْحِسَابِ»، یعنی (و موسی گفت من از هر متکبری که به روز حساب عقیده ندارد به پروردگار خود و پروردگار شما پناه برده‌ام).

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خدای متعال در این آیه از قول موسی(ع) می‌فرماید من به خدا پناه می‌برم از هر متکبری که به روز قیامت اعتقاد ندارد؛ آن‌هایی که به روز قیامت عقیده ندارند نمی‌توانند یار شما در اقامه نماز باشند، آن‌هایی که اعتقاد دینی دارند و می‌دانند که در قیامت باید جوابگو باشند، به درد اقامه نماز می‌خورند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: کسی که انگیزه نماز در او نیست، فرصت رشد، اصلاح زیربنایی و تربیت نسلی که رهبر حکیم انقلاب می‌فرماید باید بنیانگذار تمدن اسلامی باشد را از دست می‌دهد و خسارات جبران‌ناپذیری را به جامعه وارد می‌کند، همه افرادی که در مسئولیت هستند، خوب می‌بینند که ما چه فرصت‌هایی را از دست داده‌ایم و البته دست کسانی را هم می‌بوسیم که ما را با فرصت‌ها آشنا کرده‌اند، از جمله حجت الاسلام والمسلمین فرائتی که عمرشان را برای حقیقت نماز، زکات، ولایت، امامت، قرآن، مساجد، همدلی، همراهی و هماهنگی بر اساس «وَاعتَصِموا بِحَبل الله جَمیعا» گذاشتند.

وی تصریح کرد: اگر شما می‌خواهید در کارها هماهنگی و همراهی باشد، باید کادر و نیروهای شما برای اقامه نماز انگیزه جدی داشته باشند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: ولایت و امامت، اساس، بنیان و ضامن اقامه نماز است، این مسئله بسیار حائز اهمیت است، خدای متعال در آیه ۴۱ سوره حج می‌فرماید «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»، یعنی (آنان که خدا را یاری می‌کنند، آن‌هایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند چون می‌دانند که عاقبت کارها به دست خداست).

امام جمعه قزوین اظهار کرد: رسول اکرم(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و ائمه(ع) در رأس این آیه قرار دارند، در عصر و نسل ما نیز ولیّ امر مسلمین بزرگ‌ترین مصداق این آیه است، باید به این مسئله توجه جدی داشت.

وی عنوان کرد: خدای متعال در سوره جمعه می‌فرماید موقع نماز جمعه تجارت و تفریح را کنار بگذارید، وقتی ندای جمعه سر داده شد معامله را زمین بگذارید و به سوی ذکر خدا بشتابید، اگر عاقل و عالم باشید این برای شما خوب است، نگران چیزی هم نباشید، رزق دست خداست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۱۱ سوره جمعه می‌فرماید «وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَائِمًا قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ»، یعنی (و چون داد و ستد یا سرگرمی ببینند به سوی آن روی‌آور می‌شوند و تو را در حالی که ایستاده‌ای ترک می‌کنند، بگو آنچه نزد خداست از سرگرمی و از داد و ستد بهتر است و خدا بهترین روزی‌دهندگان است).

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: خدای متعال در این آیه نمی‌فرماید عده‌ای برای داد و ستد نماز را ترک کردند، بلکه می‌فرماید ای پیغمبر، تو را ترک کردند، نماز ستون دین است، ولایت هم ستون نماز است.

وی تأکید کرد: همت در اقامه نماز، رمز موفقیت، پیشرفت، برکت و فتح قله‌های بلند است، برخی‌ها آمدند وانمود کردند زبان دنیا را بلدند و می‌توانند با همه عالم ارتباط برقرار کنند، در حالی که جز خواری، عقب‌ماندگی، تحقیر ملت و افزایش تعداد و عمق تحریم‌ها چیزی گیرشان نیامد اما یک فرد دیگری آمد و هیچ از این حرف‌ها نزد ولی همه دنیا را به محوریت جمهوری اسلامی بسیج کرد و چقدر پیشرفت، موفقیت و احیای کارخانه‌های فروخفته را داشت.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: این‌ها هنر شخص آقای رئیسی نبود، بلکه هنر اقامه نماز شهید جمهور بود، شهید رئیسی پای نماز ایستاد، خدا هم این‌همه توفیق و برکت را شامل حال وی کرد، اگر هر کسی اقامه نماز کند، خانواده، زندگی و شغلش بابرکت می‌شود و حیات معنوی بابرکت پیدا می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: نمازها امام دارند، نماز جمعه امامِ نماز جماعت‌هاست، مساجد امام و مادر دارند، ام‌المساجد و امام‌المساجد، مسجدی است که نماز جمعه در آن اقامه می‌شود، بر همین اساس مساجد مانند چشمه هستند، این چشمه‌ها راه می‌افتند به مسجد محله می‌رسند و نهر می‌شوند، این نهرها باید از مساجد محلات به اقیانوس نماز جمعه سرازیر شوند، این یک مهندسی دینی است.

وی اظهار کرد: در روایات آمده باید معلوم شود کسی که به نماز جمعه نمی‌آید، چرا به نماز نیامده است، برای مثال گفته می‌شود مسافر یا مریض می‌تواند به نماز جمعه نیاید، ما اکنون پیران سالخورده‌ای را داریم که فرزندانشان زیر بغلشان را می‌گیرند و با مشقت آن‌ها را به نماز جمعه می‌آورند، در حالی که این‌ها می‌توانند به نماز جمعه نیایند.

وی عنوان کرد: در روایات آمده مسافر می‌تواند به نماز جمعه نیاید اما اگر آمد صد برابر کسانی که مسافر نیستند برای او ثواب نوشته می‌شود، معلوم می‌شود اگر ما در نماز جمعه حاضر نشویم، لازم است دلیلش مشخص شود.

امام جمعه قزوین بیان کرد: اگر ما ریشه اساسی مشکل اهل نفاق را بررسی کنیم، به این برمی‌گردد که این‌ها اهل نماز نیستند، اصلی‌ترین مشکل منافقین این است که اقامه‌کننده نماز نیستند، ۲ بار این تعبیر در آیات قرآن شامل آیه ۵۴ سوره توبه و آیه ۱۴۲ سوره نساء آمده است.

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال در آیه ۵۴ سوره توبه می‌فرماید «وَمَا مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ کَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَلَا یَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ کُسَالَی وَلَا یُنْفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ کَارِهُونَ»، یعنی (و هیچ چیز مانع پذیرفته شدن انفاق‌های آنان نشد، جز اینکه به خدا و پیامبرش کفر ورزیدند و جز با حال کسالت نماز به جا نمی‌آورند و جز با کراهت انفاق نمی‌کنند).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۱۴۲ سوره نساء می‌فرماید «إِنَّ الْمُنَافِقِینَ یُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَی الصَّلَاةِ قَامُوا کُسَالَی یُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا یَذْکُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِیلًا»، یعنی (منافقان با خدا نیرنگ می‌کنند و حال آنکه او با آنان نیرنگ خواهد کرد و چون به نماز ایستند با کسالت برخیزند با مردم ریا می‌کنند و خدا را جز اندکی یاد نمی‌کنند).

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید، منافقین وقتی به نماز می‌ایستند برای ریا است، قلیل در پایان این آیه به معنای دنیاست، یعنی این‌ها جز به دنیا فکر نمی‌کنند.

وی ابراز کرد: فرق جدی بین حاج قاسم‌ها، شهید رئیسی‌ها و امیرعبداللهیان‌ها با دیگران این است که این‌ها با اقامه نماز کارهایشان رونق و معنا پیدا کرد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: اقامه نماز همسایه‌ها و پیوندهای دیگری دارد که اگر آن‌ها نباشند، نماز اقامه نمی‌شود، اقامه نماز بدون اقامه قرآن، احیاء مساجد، اقامه اخوت ایمانی و برادری دینی بین آحاد نمازگزاران محقق نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خدای متعال در آیه ۱۸ سوره توبه می‌فرماید «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَی أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ»، یعنی (آباد کردن مساجد خدا فقط در صلاحیت کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز را بر پا داشته و زکات پرداخته و جز از خدا نترسیده‌اند؛ پس امید است که اینان از راه یافتگان باشند).

وی بیان کرد: مساجد را کسانی می‌توانند آباد کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند، اگر کسی میلیاردها تومان پول بگذارد و بگوید این را برای کارهای عمرانی مسجد خرج کنید، باید از او پرسید آیا زکات و خمس مالت را پرداخت می‌کنی؟ اگر پاسخش منفی باشد، یک ریال پول او به درد مسجد نمی‌خورد، چون جایی که با چنین پولی ساخته شود مسجد نیست، سالن است و برکت ندارد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین باطرح این سوال که چطور مساجد آباد می‌شوند؟ خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند، ای فرزندم قلبت باید با ذکر و قرآن آباد شود، اگر قلبت با قرآن آباد شد می‌توانی آبادکننده مسجد باشی.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۶۷ سوره توبه راجع به منافقین می‌فرماید این‌ها از هم جدا هستند، امر به منکر و نهی از معروف می‌کنند، در آیه ۷۱ همین سوره نیز راجع به مؤمنین می‌فرماید مؤمنین نسبت به هم ولیّ هستند، دلسوز و دوست یکدیگرند، امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.

وی تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۴ سوره منافقون می‌فرماید، منافقان مانند چوب خشک هستند که کنار هم نشسته‌اند، بنابراین مؤمن هم اگر نسبت به مؤمن دیگر مانند چوب خشک باشد، این همان روحیه منافقانه است، مؤمنین باید مانند شجره طیبه باشند و دائم در حال رشد، رویش، فعالیت، اثرپذیری و اثربخشی باشند و خیر، صلاح و موفقیت یکدیگر را بخواهند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha