سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
کد خبر: 1160759
۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
نقش جهاد تبیین در حکمرانی قرآنی

حوزه/ در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی اندیشکده بنیاد قرآن دومین نشست «نقش جهاد تبیین در حکمرانی قرآنی» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی اندیشکده بنیاد قرآن دومین نشست در سال چهارم «نقش جهاد تبیین در حکمرانی قرآنی» در اندیشکده بنیاد قرآن برگزار شد.

در این نشست، دکتر شاه شرقی، معاون پژوهشی بنیاد قرآن در خصوص ارتباط حکمرانی قرآنی با جهاد تبیین بر اساس مستندات قرآنی و روایی اظهار داشت: هدف انبیاء الهی براساس آیه ۴۴ سوره نحل؛ تبیین احکام الهی است برای مردم تا اینکه لیقوم الناس بالقسط.

وی افزود: مردم برای قسط قیام کنند، براساس این آیات؛ رهبری احکام و تکالیف الهی را برای مردم با توجه به شرایط زمان و مکان تبیین می‌کند و این مردم هستند که باید قیام کنند تا در شرایط عینی جامعه آن ها را محقق کنند؛ در اصل حکمرانی دو طرف دارد یکی رهبری و دیگر مردم و بدون حضور فعال و آگاهانه مردم در متن و بطن جامعه حکمرانی قرآنی عینیت نخواهد یافت.

معاون پژوهشی بنیاد قرآن بیان داشت: از طرف دیگر بحث حکمرانی امری فرآیندی است یعنی تحقق و عینیت آن نیاز به حضور رهبر و هدایت جامعه دارد، البته تکلیف مردم بعد از حضور در اموری مثل انتخابات و دادن رای ساقط نمی شود؛ بلکه بر اساس آیات ولایت در قرآن و اصل امر به معروف و نهی از منکر؛ نظارت بر عملکرد افراد رییس جمهور؛ نمایندگان مجلس؛ نمایندگان شورا های مختلف و ... امری فرآیندی است باید بعد از رأی دادن؛ افراد عملکرد این اشخاص را نیز تحت نظر گرفته و نظارت نمایند تا به نتیجه مطلوب مورد نظر دست یابند.

شاه شرقی در ادامه سخنانش گفت: اگر ما برای رضای خدا اقداماتمان را انجام دهیم، در هر حال برنده و موفق هستیم؛ طبق آیه ۴۶ سوره سبا؛ بگو که من به یک سخن شما را پند می‌دهم و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید و... ؛ این همان جهاد فرهنگی است که جهاد تبیین در ذیل آن است و براساس آیه ۵۲ سوره توبه؛ مالنا الا احدی الحسنیین؛ که اگر کار برای خدا بکنیم، هیچگونه ضرری متوجه و عاید ما نخواهد شد یا پیشرفت می کنیم و پیروز هستیم یا اگر موفق به پیروزی نشدیم؛ حداقل تکلیف و وظیفه خودمان را انجام داده ایم، پس انجام تکلیف هدف اولیه ما نیست بلکه ابتدا به نتیجه رسیدن؛ موفقیت و پیروزی در آن عمل هدف اولیه ماست؛ اگر تحقق نیافت هدف دوم که انجام تکلیف بوده انجام شده است.

دومین سخنران و ارائه کننده آقای دکتر محمدزاده بود که در ادامه گفت: مقوله حکمرانی زیاد مورد توجه قرار نگرفته بود اما الان بایستی به شرایط موجود جهان یک نگاه کلی داشته باشیم و ببینیم وضعیت حکمرانی جهان به چه صورت است؛ ما اخبار را در رسانه های مختلف می شنویم که در دنیا فجایع دارد رخ می دهد مثل غزه که هر روز جمع کثیری از مسلمان ها به دست صهیونیست ها شهید می شوند و جامعه جهانی نظاره گر است، تنها سازمان های حقوق بشری هیچ موضع گیری نمی کنند و تنها موضع گیری توسط ملل متحد است که عقیم است.

وی ادامه داد: ما باید بدانیم کجا هستیم و کجا می رویم ما جامعه ای را می خواهیم که در آن عدالت و اصول و مبانی که مذاهب الهی به ویژه شریعت مقدس اسلام ارائه کرده می خواهیم به آنجا برسیم؛ ما باید چشم اندازهای الهی را به هم نزدیک کنیم تا همه تحت تعالیم قرآن قرار گیرند که البته سخت هم هست.

دکتر محمدزاده ادامه داد: در ابعاد حکمرانی فردی و خانوادگی و اجتماعی و ملی و فراملی الان ما شرایطش رو در دسترس نداریم باید یک نهضتی ایجاد بشود، اگر افراد را بتوانیم تغییر نگرش ایجاد کنیم آن وقت حکمرانی قرآنی فردی در سطح جامعه هم تأثیرگذار می شود و توسعه پیدا می کند؛ بنابراین باید ساختارها توسط آموزش و آموزش و پرورش شروع شود و به مدارج بالاتر رساند؛ ما برنامه هایی را برای پیاده سازی این مسیر تدوین کردیم؛ البته عملیاتی کردن این موضوع که مستقل است و از سوی متولیان امر حمایت نشده و بسیار دشوار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha