چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
کد خبر: 1161743
۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
حجت‌الاسلام رجبی

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه شخصیت امام خمینی (ره) ابعاد گوناگون دارد، گفت: امام خمینی (ره) در منشور روحانیت اشاره به نکته‌ای می‌کنند که نشان دهنده وجه امتیاز تفکر امام خمینی (ره) نسبت به دیگران است. مهم ترین پیام مشهور روحانیت بیان معیارهای تمایز میان خط اصیل انقلابی با خط انقلابی نماها، متحجران و کسانی است که به روحانیت آسیب وارد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام آرش رجبی در مراسم گرامیداشت رحلت امام‌خمینی(ره) که به همت مرکز آموزش‌های غیرحضوری برگزار شد، عنوان کرد: در روایات آمده است ابن السکیت از حضرت رضا(علیه السلام) پرسید: امروز حجّت خداوند بر خلق چیست؟ حضرت(علیه السلام) فرمود: العقل؛ یعرف به الصادق علی الله فیصدقه و الکاذب علی الله فیکذّبه؛ عقل است که با آن انسان راستگو شناسایی شده، راستی او گواهی می‌شود و نیز دروغگو شناخته شده، دروغ او گواهی می‌شود.

وی با بیان اینکه شخصیت امام خمینی (ره) ابعاد گوناگون دارد، تصریح کرد: امام خمینی (ره) در منشور روحانیت اشاره به نکته‌ای می‌کنند که نشان دهنده وجه امتیاز تفکر امام خمینی (ره) نسبت به دیگران است. مهم ترین پیام مشهور روحانیت بیان معیارهای تمایز میان خط اصیل انقلابی با خط انقلابی نماها، متحجران و کسانی است که به روحانیت آسیب وارد می‌کنند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با تاکید بر اینکه خط تحجر در مقابل خط تفکر انقلابی قرار دارد، گفت: انجمن حجتیه نماد تحجر است. انجمن خیریه حجتیه مهدوی در دهه ۳۰ برای مقابله با بهاییت شکل گرفت و به تربیت دینی نسل نوجوان و جوان برای مقابله با بهاییت می‌پرداخت و تا دهه ۴۰ که نهضت امام خمینی آغاز شد به عنوان تشکیلاتی منسجم و فراگیر در عملکرد فرهنگی و دینی موفق بودند

وی با بیان انجمن حجتیه با نهضت امام خمینی (ره) همراهی مطلوب و مناسبی نداشت، اظهار کرد: زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید امام خمینی (ره) به همراه عموم مراجع حرکت آغازین انجمن حجتیه را تایید کردند و اجازه از بهره‌گیری از وجوهات و خمس را برای فعالیت های فرهنگی انجمن حجتیه دادند ولی از اواخر دهه ۴۰، امام خمینی (ره) اجازه خود را پس می‌گیرند اما دیگر مراجع اجازه خود را نگه داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی بیان کرد: کارهای انجمن حجتیه در قالب فعالیت‌های فرهنگی، نشر عقاید مهدوی و توسعه حب به امام عصر (عج) بود که در ذات کار خوب و درستی بود و در این راه نیز موفق بود اما نکته اصلی این بود که به طور خاص از خط تحجر نمایندگی کردند.

وی گفت: خط فکری تحجر با هر حرکت تحول آفرین و هرگونه مقاومتی در مقابل قدرت حاکم، تحول مبتنی بر اصول و مبانی و نظام فکری دینی و اسلامی مقابله می کردند یا خنثی بودند و انجمن حجتیه نمادی بر این تفکر شد؛ اگر چه در آغاز انقلاب بیانیه های زیادی در تایید انقلاب و دفاع مقدس را صادر کردند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: در اوایل انقلاب اسلامی، انجمن حجتیه اعلام می‌کند که این انجمن به عنوان یک تشکل تعطیل می‌شود اما این امر به معنای انحلال نیست.

وی تاکید کرد: هر کسی که زمان یا مقطعی را در این انجمن فعالیت داشته به معنای این نیست که پیرو این خط فکری بوده است، زیرا بسیاری از افراد انقلابی نیز با توجه به اقدامات این انجمن در دهه ۳۰ که در زمینه فعالیت های فرهنگی و مهدوی بود، در این انجمن حضور داشتند اما زمانی که دیدند با اهداف انقلابی سازگار نیست از آن جدا شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی یادآور شد: انجمن حجتیه در اوایل فعالیت خود که خفقان و مبارزه با تفکر دینی، دین داری و هرگونه مظهری از مظاهر دین وجود داشت تشکیلات خوب و منظمی داشتند و به خوبی کار می کردند اما از دهه ۴۰ علاوه بر افزایش نفوذ دشمنان، آرام آرام از تفکر انقلابی پرهیز کردند و یک تنزل طلبی نسبت به هرگونه تفکر انقلابی پیدا کردند.

وی با بیان اینکه برخی از افراد عضو این تشکل و انجمن نیستند اما دارای این تفکر هستند، تصریح کرد: تفکر انقلابی یک تفکر مبتنی بر بنیادها و اصول فکری اسلامی است که در عین اینکه گشودگی به نیازهای انسان معاصر دارد توجه خود را از بنیادها بر نداشته است و اجتهاد مبتنی بر نص و اصول دارد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بیان می‌کنند حرکت انقلابی» یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای «انقلابی بودن» بی‌هوا حرکت کردن و بی‌حساب حرکت کردن نیست.

وی گفت: کار انقلابی یعنی خردمندانه و عاقلانه. همچنین توجه داشتن به زمان و نیازهای متغیر زمان و عرضه داشتن آن به اصول و حقایق دین. این تفکر یک تفکر پویا است و همیشه حرکت رو به جلو دارد، همیشه منضبط حرکت می کند، همیشه با حفظ تعبد روشنفکر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با بیان اینکه روشنفکری به معنای حرکت به سمت اصلاح جامعه است اما عده‌ای این واژه را با معیار دیگر در یک کانال دیگر قرار دادند، اضافه کرد: امام خمینی (ره) همواره نسبت به انجمن حجتیه هشدار دادند که این تاکید معنا دار است.

وی افزود: امام خمینی (ره) در منشور روحانیت بیان می‌کنند: «روحانیون وابسته و مقدس‌نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند. در حوزه‌های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عده‌ای با ژست تقدس‌مآبی چنان تیشه به ریشه‌ی دین و انقلاب و نظام می‌زنند که گویی وظیفه‌ای غیر از این ندارند خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه‏ های علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه‏ ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند. اینها مروّج اسلام امریکایی‌‏اند و دشمن رسول اللَّه. آیا در مقابل این افعی ها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟ طلاب عزیز لحظه‏ ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروّج اسلام امریکایی‌‏اند و دشمن رسول اللَّه. آیا در مقابل این افعی ها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟»

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه تقابل تفکر انقلابی و تفکر تحجر همواره بوده و هست، بیان کرد: داعش یکی از نمادهای تحجر است که فرصت پیدا کرد، تفکر گروه فرقان در اول انقلاب نیز از همین تفکر بودند و با همین تفکر دست به ترور شخصیت های بزرگی مثل شهید بهشتی و شهید مطهری زدند؛ زیرا معتقد بودند که فقط خودشان درست می‌فهمند.

وی عنوان کرد: امام خمینی (ره) می فرماید: «استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزه‌ها مأیوس شد، دو راه برای ضربه زدن انتخاب نمود؛ یکی راه ارعاب و زور و دیگری راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر. وقتی حربه ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راه‌های نفوذ تقویت گردید. اولین و مهمترین حرکت، القای شعار جدایی دین از سیاست است که متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه‌ای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دون شأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می‌آورد؛ یقیناً روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشته‌اند. گمان نکنید که تهمت وابستگی و افترای بی دینی را تنها اغیار به روحانیت زده است، هرگز؛ ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاریتر از اغیار بوده و هست. در شروع مبارزات اسلامی اگر می‌خواستی بگویی شاه خائن است، بلافاصله جواب می‌شنیدی که شاه شیعه است! عده‌ای مقدس نمای واپسگرا همه چیز را حرام می‌دانستند و هیچ کس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند. خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی های دیگران نخورده است. وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهراً فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست [و] حکومت دخالت نماید، حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد. به زعم بعضی افراد روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد و الّا عالم سیّاس و روحانی کاردان و زیرک، کاسه‌ای زیر نیم کاسه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی ادامه داد: امام خمینی(ره) به مقابله با تفکر فلسفی و تفکر عرفانی درست و مثبت در حوزه علمیه اشاره می‌کنند و می‌فرماید در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفی از کوزه‌ای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه می‌گفتم.

وی اضافه کرد: این گونه تفکر هنوز وجود دارد و ترویج می‌شود و با تقطیع، تکفیر و تفسیق نسبت به حکمای بزرگ الهی که پرچم دار دفاع از دین بودند میدان را نادانسته برای توسعه تفکرات الحادی، جبرگرایی و اشعری باز می کنند. مقابله با فلسفه تمهیدی برای ترویج تفکر جبرگرایی، وهابی و سلفی است. آن‌ها ناخواسته با وهابیت دو لبه قیچی می‌شوند و تفکر مکتب اهل بیت علیهم السلام را به نام اهل بیت علیهم السلام و ولایت می‌زنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha