یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم جشن غدیر و عمامه‌گذاری جمعی از طلاب حوزه علمیه امام صادق قائم شهر

حوزه/ عضو جامعه مدرسین در پاسخ به کسانی که شرکت در انتخابات را صرفا یک حق می دانند تصریح کرد که رأی‌دهی یک وظیفه است و باید بر اساس آیات قرآن امانت را به اهل آن سپرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم جشن غدیر و عمامه‌گذاری جمعی از طلاب حوزه علمیه امام صادق قائم شهر با تأکید بر اینکه جوامع احتیاج به حکومت دارند و دین اسلام به عنوان پایان بخش ادیان نمی تواند نسبت به حکومت بی تفاوت باشد، بیان داشت: قرآن کریم خطاب به نبی اکرم عدم ابلاغ دستور خداوند را برای نصب امیرالمؤمنین و اولاد ایشان را مساوی با عدم انجام رسالت دانسته است.

وی در ادامه با اشاره به تلاش ۲۳ ساله پیامبر در ایام رسالت، تصریح کرد: اول کسی که از طرف خداوند بر جمیع بشر حکومت پیدا کرد رسول خدا بود؛ خطاب نبی اکرم در خطبه غدیر مسلمانان نیست بلکه آحاد بشر با عبارت «معاشر الناس» هستند؛ در قسمت های مختلف خطبه غدیر بیان شده که دستور ابلاغ، یک دستور جهانی بوده و تنها کسانی که صلاحیت برای حکومت دارند را رسول خدا، علی و اولاد علی معرفی می کند. به اعتقاد ما شیعیان عبادت بدون ولایت قبول نیست و دلیل آن همین آیه ابلاغ است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: مگر کسی بیشتر از رسول خدا برای اسلامی خدمت کرده است؟ خداوند به ایشان می فرماید اگر دستور امامت و ولایت ابلاغ نشود تمام رسالت پیامبر حبط می شود. در روایات آمده که وقتی آیه «ابلاغ» نازل شد نبی اکرم از طرح آن خوف داشت و خطاب به جبرئیل علت این ترس را در عبارت «لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَ کَثْرَةِ الْمُنافِقینَ» کمی متقین و کثرت منافقین می داند. خداوند دستور داده که ولایت به مردم ابلاغ شود.

وی یکی از افکار بلند امام خمینی را حاکمت اسلام دانست و افزود: اندیشه حکومت اسلامی مترقی ترین طرح و فکری است که از سوی امام راحل مطرح شد. در دنیای غرب، شرق و کفر یک نفر را از میان خود برای ریاست انتخاب می کنند اما در اسلام بشر حق حکومت بر بشر ندارد و حکومت فقط از آن خدا بوده و سپس رسول خدا و ائمه معصومین هستند. ائمه معصومین در زمان غیبت تکلیف ما را مشخص کردند که باید فقیه جامع الشرایط را تعیین کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی بعد دنیایی حکومت را امری ناپسند برای ائمه معصومین معرفی کرد و بیان داشت: هر رئیسی در دنیا به دنبال قدرت طلبی است اما ائمه معصومین هیچ علاقه ای به قدرت نداشتند.
به سبب انقلاب ما در دنیا یک اقتدار برای ایران رقم خورده است؛ من یادم هست که در ابتدای انقلاب خبر که می رسید ناوهای آمریکا در خلیج فارس مستقر شدند وحشت به جان بسیاری از سیاست مداران می افتاد اما امروز اصلا چنین چیزی نیست. امام خمینی از روی قدرت ایمان خود از این توان نظامی اصلا وحشت نداشت.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: حکومتی که امروز به ما عنایت شده استمرار غدیر است و باید در امتحان بزرگ پیش رو سربلند شویم. برخی از من در خصوص وجوب شرعی شرکت در انتخابات سؤال می کنند که بر اساس آیه «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلیٰ أَهلِها» حضور در پای صندوق رای و انتخاب درست واجب است. روحانیون بزرگوار و مردم را باید دعوت و ترغیب کنند که امانتی مثل ریاست جمهوری یک کشور اسلامی باید به اهل آن سپرده شود. در ذیل همین آیات امانت حکومت و ولایت بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رأی‌دهی با تحقیق وظیفه هر فردی دانست و گفت: مازندران قوی ترین علما را داشته است و در خاتمه سخنانم باید از مردم مازندران درخواست کنم که جوانان با استعداد خود را برای آشنایی با دستورات پیامبر به حوزه های علمیه بفرستند. دستورات دین تا قیامت احتیاج به تعلیم و تعلم دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha