چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
عاشورا

حوزه / یک هنرمند عکاس درباره عکس عاشورایی گفت: هنرهای عاشورایی به لحاظ کمیت و کیفیت در جامعه هنری آنچنان که باید جایگاه لازم را ندارد زیرا عموماً نهادهای دولتی برگزار کننده این قبیل مراسم‌ها هستند درصورتی‌که همانند مراسم‌های روضه‌های خانگی باید توسط مردم شکل بگیرد.

طاهره بابایی هنرمند عکاس که این روزها نمایشگاه عکس «مجلس پرده‌نشینان» او به صورت مشترک با تهمینه رحمانی در خانه عکاسان حوزه هنری برپا است در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه اظهار کرد: عکس‌هایی که در این نمایشگاه از بنده روی دیوار رفته حاصل ۴ سال کارم در حوزه عکاسی خبری است. من مجالس روضه بسیاری را عکاسی کردم اما مجالسی که امروز عکس‌هایش در این نمایشگاه به نمایش درآمده مرا بسیار تحت تاثیر خود قرار دادند.

وی افزود: بانیان مجالس روضه در این عکس‌ها، همه مردمی هستند که شاید به لحاظ مادی وضعیت چندان خوبی نداشته باشند اما با حداقل‌هایی که در اختیارشان است تلاش کردند در جهت اشاعه فرهنگ حسینی بکوشند برای همین برخی از مراسم‌های روضه را بالای پشت بام برگزار می‌کردند. در این مراسم‌ها آنچه بیش از هرچی قابل لمس بود عشقی بود که در تک تک حاضران در روضه‌ها وجود داشت.

بابایی هدف از برگزاری این نمایشگاه را چنین توضیح داد: می‌خواستم به واسطه عکس‌هایی که گرفتم به مردم بگویم در هر موقعیتی می‌توان خیمه امام حسین را برپا داشت و حتماً قرار نیست امکانات فراوان در اختیارمان باشد. امام حسین (ع) را با قلب و روح باید درک کرد و اگر این خواسته مهیا باشد مطمئن باشید در هر مکانی می‌توان روضه اباعبدالله را برپا کرد.

این هنرمند عکاس ادامه داد: هنرهای عاشورایی به لحاظ کمیت و کیفیت در جامعه هنری آنچنان که باید جایگاه لازم را ندارد زیرا عموماً نهادهای دولتی برگزار کننده این قبیل مراسم‌ها هستند، درصورتی‌که هنر عاشورایی همانند مراسم‌های روضه‌های خانگی باید توسط مردم شکل گیرد و نهادهای خصوصی حامی آن باشند. این خواتسه چگونه مهیا می‌شود؟ به نظرم تبلیغات مناسب صدا و سیما و تبلیغات شهری قادر است انگیزه مردم را در این رابطه بالا برد.

بابایی در انتهای این گفتگو تاکید کرد: در هنر عاشورایی مادیات جایگاهی ندارد، زیرا پول چندانی در آن نیست. برای مثال من عکس‌هایی که در این عرصه می‌گیرم تنها با عشق و علاقه خلق می‌شود. این ویژگی در جای خود شایسته و پسندیده است اما نمی‌توان نقش مسائل مادی را در این میان در نظر نگرفت چون اگر حمایت مادی وجود داشته باشد هنرمند با انگیزه بیشتری در این رابطه قدم خواهد برداشت و ناخودآگاه کیفیت کارش هم افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha