پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
کد خبر: 1172363
۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
رسالت اصلی طلبه‌ اقامه دین خدا در جهان است

حوزه/ مدیر اخلاق و تربیت معاونت تهذیب و تربیت حوزه، ماموریت و رسالت اصلی طلبه‌ها را  اقامه دین خدا دانست و گفت: طلاب باید دین خدا را در سرتاسر جهان جاری کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان، حجت‌الاسلام‌ مجید رهنما امروز در جمع طلاب جدیدالورود دوره میثاق طلبلگی در قمصر کاشان، اظهار داشت: اگر طلبه بتواند هدف را تشخیص دهد و خوب درس بخواند، عالم را می‌تواند تغییر دهد.

وی از فراگیری علم و دانش توسط طلاب به عنوان اسلحه یاد کرد و گفت: اگر طلبه‌ها خوب و عالی درس بخوانند، با این اسلحه عالی می‌توانند معنویت کسب کنند، آن را به خدمت بگیرید و تولید قدرت کنند.

مدیر اخلاق و تربیت معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه کشور، با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی کشور مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، یادآور شد: مشکلات وجود دارد اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نزدیک قله قرار داریم و جمهوری اسلامی ایران مایه امید خیلی از کشورهای جهان است.

وی با بیان اینکه برای ساخته شدن جامعه، جایگاه فلسفه، فکر، اندیشه‌ورزی، مهندسان و پزشکان باید در خدمت جامعه قرار گیرد، تأکید کرد: حوزه‌های علمیه یکی از مهمترین این جایگاه‌هاست، یعنی با قال‌الصادق و قال‌الباقر می‌توان بقیه قدرت‌هایی را که در دانشگاه تولید می‌شوند، به خدمت گرفت.

حجت‌الاسلام‌ رهنما اظهار کرد: استعدادهایی که اکنون در کشور به‌ ویژه در علوم تجربی وجود دارد و با دانش تولید قدرت کرده، پیش از انقلاب اسلامی نیز وجود داشت اما در پیشرفت کشور به چشم نمی‌آمد.

وی تصریح کرد: در دوران ستم‌شاهی طاغوت، شعار ما نمی‌توانیم جزو فرهنگ ایران شده بود، نخست وزیر کشور در مجلس می‌گفت ما توان ساخت لولهنگ (آفتابه گِلی) را هم نداریم، این در حالی بود که استعداد در کشور وجود داشت اما اندیشه‌های نخست وزیر، متاثر از فرهنگ غرب بود.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ابراز کرد: این عالم مجاهد، انسان فرهیخته و روشن ضمیر، دین خدا و فلسفه الهی را از دورن آیه‌های قرآن و روایات‌ اندیشه بزرگان کشف کرد، آنها را به جوانان یاد داد و به همین علت، ایران اکنون در بسیاری از زمینه‌ها در مرز دانش قرار دارد.

وی تصریح کرد: برخی دانشمندان ایرانی پس از انقلاب به دلیل اعتقادی که به اندیشه و تفکر یک عالم حوزوی به نام امام خمینی(ره) داشتند از کشورهای غربی برگشتند و به دستور امام راحل در خدمت مردم و جامعه درآمدند.

وی، تصریح کرد: شهیدان والامقام از جمله سیدمرتضی آوینی و شهیدان دانشمند مصطفی احمدی‌روشن، مجید شهریاری و سعید کاظمی‌آشتیانی هنگامی که با فکر و فلسفه دینی امام راحل آشنا شدند، در خدمت انقلاب اسلامی قرار گرفتند.

گفتنی است دوره میثاق طلبگی داوطلبان جدیدالورود مدرسه‌های علمیه منطقه کاشان به مدت یک هفته در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهر قمصر برگزار شده است.

در این دوره بیش از ۵٠ داوطلب در مقاطع تحصیلی سیکل، دیپلم و دانشگاهی حضور دارند و از درس استادان مجرب و توانمند حوزه‌ علمیه کاشان و قم در زمینه‌های معرفتی و حوزه بهره ‌بردند.

در دوره معرفتی میثاق برای طلبه‌های پذیرش شده سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳ در مدرسه‌های علمیه منطقه کاشان، نظام تعلیم و تربیت حوزه، رسم طلبگی، فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی، دروس اخلاق و کار ویژه‌های روحانیت از جمله سرفصل‌ها و درس‌هایی بود که برای داوطلبان ارائه ‌شد.

همچنین در این دوره افزون بر اینکه طلاب با رسالت‌های حوزه، کاربردهای حوزه در جامعه، رشته‌های تخصصی و تبیین و گسترش اسلام در جهان آشنا شدند، با هدف ایجاد و تقویت روحیه، مسابقه‌های ورزشی، اردوهای زیارتی و برنامه‌های مختلف فرهنگی نیز برای طلاب سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده بود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha