دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ |۲۲ محرم ۱۴۴۶ | Jul 29, 2024
کد خبر: 1173039
۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
اوقاف

حوزه/ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان از وجود ۲ هزار و ۹۰۰ موقوفه در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از خرم آباد، حجت الاسلام سید محمد طباطبایی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان امروز در نشست خبری با خبرنگاران که در سالن جلسات اوقاف و امور خیریه برگزار شد با بیان اینکه ۹۷ بقعه متبرکه در استان لرستان وجود دارد، بیان داشت: در طول سال برنامه های متعدد دینی و فرهنگی در بقاع متبرکه شاخص لرستان انجام می شود و زائران از برنامه های معرفتی و بصیرتی این بقاع متبرکه با حضور روحانیون و مبلغان مستقر در بقاع بهره می گیرند.

وی با بیان اینکه انتظار می رود خبرنگاران و اصحاب رسانه به معرفی گردشگری مذهبی در شهرهای دارای امامزادگان شاخص بپردازند، اظهار داشت: بقعه متبرکه امامزاده محمد بن حسن(ع) الیگودرز با وجود زائران زیاد از مناطق مختلف کشور هنوز تا حدودی ناشناخته مانده و ضرورت دارد اصحاب رسانه در زمینه معرفی این امامزاده واجب‌العظیم که از نوادگان امام حسن‌مجتبی(ع) است، اقدام کنند.

وی با بیان اینکه امامزادگان هویت ما هستند و باید در راستای معرفی آنها به جامعه اهتمام ویژه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در طول سال با برپایی غرفه های گوناگون در زمینه های اشاعه فرهنگ وقف، گسترش سبک زندگی اسلامی، اشاعه و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب در بقاع متبرکه لرستان تلاش می شود فرهنگ دینی و بصیرتی مردم ارتقاء یابد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان یکی از رسالت های اوقاف و امور خیریه را حفظ و نگهداری موقوفات برشمرد و گفت: اوقاف لرستان در زمینه تولید نیز مشارکت خوبی با دولت داشته که از جمله این مشارکت ها می‌توانیم به راه‌اندازی نیروگاه تولید برق خورشیدی و همچنین راه‌اندازی دامداری و پرورش گاو شیری اشاره کنیم.

حجت الاسلام طباطبایی وقف را از تاکیدات دین مبین اسلام و از قدیمی‌ترین فعالیت‌های مذهبی و اقتصادی عنوان کرد و افزود: وقف در دوران قبل از اسلام نیز وجود داشته و در صدر اسلام به اوج خود رسید تا جایی که در روایت ها داریم در صدر اسلام هر مسلمانی وقفی از خود به یادگار گذاشت.

وی بیان داشت: اگر درآمد حاصله از موقوفات طبق نیات واقفان هزینه شود بسیاری از مشکلات جامعه مرتفع خواهد شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان بر فرهنگ سازی وقف در جامعه در زمبنه های قرآنی، حوزه های علمیه، درمان، مسکن و ...تاکید و اظهار داشت: در هر برهه زمانی نیازها و احتیاجات تغییر می کند و انتظار می رود نیات واقفان خیراندیش نیز به روز شود تا بتواند بخشی از نیازهای امروز جامعه را مرتفع نماید.

حجت الاسلام طباطبایی گفت: از مردم استان انتظار می رود در راستای احیای موقوفات همت کنند و اگر وقف‌نامه‌هایی در دست دارند که اوقاف و امور خیریه از آن بی‌اطلاع است آن را به اوقاف و امور خیریه تحویل دهند.

وی تعداد وقف های حوزوی در استان را ضعیف دانست و خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه همواره مردمی اداره شده اند و انتظار می رود واقفان خیراندیش برای تامین نیازهای طلاب حوزه های علمیه در این راستا نیز موقوفه ثبت نمایند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان در پایان یادآور شد: در استان لرستان ۲ هزار و ۹۰۰ موقوفه وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ مورد آن انتفاعی شامل مسجد و حسینیه است و ۶۰۰ مورد آن منفعتی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha