شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ |۲۷ محرم ۱۴۴۶ | Aug 3, 2024
تصاویر/ آغاز درس خارج حضرت آیت الله سبحانی در سال جدید

حوزه/ حضرت آیت‌الله سبحانی به مسئله معجزه بودن قرآن اشاره کردند و گفتند: امروزه بُعد علمی در قرآن مهم و ملاک است و به معجزه بودن آن دلالت نموده اما بیشتر این اعجاز وابسته به بلاغت بی‌حد و حصر قرآن می‌باشد، به‌گونه‌ای که هیچ فردی توانایی مقابله با آن را ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله العظمی سبحانی در جلسه پرسش و پاسخ علمی مدرسه تابستانه دارالعلم که )امروز در محل مدرسه میرزا جعفر(دانشگاه علوم اسلامی رضوی) برگزار شد، یکی از مسائل مهم و مورد اهتمام در حوزه‌های علمیه را بحث ابتهال دانستند، و با تاکید بر اهمیت معجزه روز مباهله گفتند: ابتهال از معجزات ثابت و پابرجای پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) است که باید از ابعاد گوناگون به آن پرداخته شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه از گذشته در تفاسیر مطرح بوده و از ائمه معصوم (علیهم‌السلام) نیز در این باره سوال شده که چرا معجزه پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) قرآن است؛ در حالی که معجزه دیگر انبیای الهی مسائل آفرینش تکوینی است، ابراز کرد: البته پیامبراسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) معجزات دیگری نیز داشتند که از جمله آنها مباهله است؛ امروز هم اگر کسی خواهان مباهله باشد، علمای شیعه آمادگی این کار را دارند.

معظم له با طرح این سوال که چرا در میان معجزات نبی اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بر قرآن تاکید می‌شود، به روایتی از امام هادی(علیه‌السلام) اشاره کرد و افزود: معجزه باید متناسب با زمان مربوطه باشد؛ همان‌گونه که در زمان حضرت موسی مسئله سحر و جادو و در زمان حضرت عیسی، طبابت مسئله معروف جامعه بود، و زمان نبی مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نیز دوره خطابه، فصاحت و بلاغت بود؛ از این رو معجزه ایشان در قالب کتاب ارائه شد.

ایشان ادامه دادند: همان‌گونه که نبوت رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) جاوید است، نیازمند معجزه جاوید(قرآن) بود تا در جامعه باقی بماند؛ اگر نبی اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به شق‌القمر، شفای بیمار و ... تاکید می‌کردند، امروز دست ما خالی بود و در برابر شبهات گسترده چیزی برای گفتن و دفاع از نبوت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نداشتیم.

معظم له در پاسخ به پرسش یکی از طلاب مبنی بر اینکه آیا «معجزه بودن قرآن ابدی است؟» عنوان کرد: گرچه امروزه بعد علمی در قرآن مهم و ملاک است و به معجزه بودن آن دلالت نموده اما بیشتر این اعجاز وابسته به بلاغت بی‌حد و حصر قرآن است، به طوری که هیچ فردی توانایی مقابله با آن را ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha