جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ |۳ صفر ۱۴۴۶ | Aug 9, 2024
امام جمعه یزد

حوزه / آیت الله ناصری گفت: تمام برنامه‌ها و حرکت‌هایی که دولت می‌کند در هر حوزه‌ای، باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، آیت الله محمدرضا ناصری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه یزد با سفارش همه به تقوا و پرهیز از گناه، اظهار داشت: خدای متعال این عالم را با همه امکاناتش برای رشد و تعالی انسان خلق کرده است.

وی افزود: هدف خلقت انسان رسیدن به قله معرفت الهی و قرب الی الله است، اما این مسیر دارای شرایطی است که خداوند همه آنها را فراهم کرده و تنها ما باید خودمان را با آن شرایط همراه کرده و در این مسیر قرار گیریم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد بیان کرد: خداوند متعال تمام خلقت عالم را موظف کرده که برای پیشرفت انسان حرکت کنند، ولی انسان هم باید با تقوا و پرهیز از گناه از این امکانات به درستی استفاده و به هدف خلقت دست پیدا کند.

آیت الله ناصری بیان کرد: قرآن کریم می‌فرماید جایگاهی که شما پس از این دنیا دارید خانه آخرت است و جایگاه ویژه و بزرگ آن برای انسان‌هایی است که در این دنیای فانی به دنبال فخر فروشی، طغیانگری و سلطه فروشی نباشند، بلکه کسانی باشند که به دنبال کمالات بوده و بر اساس دستورات خدا حرکت کنند و به جای برتری‌طلبی‌های بی‌خود به‌مردم کمک کرده و ارزش‌های دینی و الهی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه انسان‌هایی که می‌خواهند در آخرت نیک زندگی کنند باید در دنیا هم نیک زندگی کنند، گفت: اگر کسانی می‌خواهند عاقبت خوب داشته باشند باید به دنبال آن عاقبت حرکت کرده باشند.

امام جمعه یزد با بیان اینکه لازمه تقوا جهاد است، ابراز کرد: مسئله جهاد تنها در مقابل دشمن ظاهری نیست بلکه دشمن باطنی و شیطان و نفس هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

انواع تقوا و شاخصه‌های آن

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یزد با بیان اینکه جهاد به سه قسمت اکبر، اصغر و جهاد کبیر تقسیم می‌شود، یادآور شد: جهاد اصغر همان جهادی است که انسان در دنیا می‌جنگد و پیامبر آنها را به جهاد اکبر دعوت می‌کند که جهاد با نفس است.

آیت الله ناصری تصریح کرد: خودخواهی، غرور، تکبر، قدرت طلبی و موارد مختلف دیگر که از جمله مسائل مرتبط با هوای نفس است همه و همه مربوط به جهاد اکبر است و مبارزه با آن اهمیت بسیار بالایی دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: جهاد دیگری که داریم جهاد کبیر است که نوعی جهاد سیاسی به حساب می‌آید و این جهاد مقدمه رسیدن به تقوا است و در ارتباط با تقوا فردی، اجتماعی و سیاسی می‌باشد.

امام جمعه یزد بیان کرد: تقوای فردی مربوط به زندگی شخصی انسان است که فرد تلاش می‌کند خود و زندگی شخصی خود را در مسیر خداوند قرار دهد و انسان برای خود ساختن و بالا بردن خودش نیاز به تقوای فردی دارد تا بتواند در دیگر عرصه‌های تقوا هم گام بردارد.

تقوای فردی لازمه ورود به دیگر شئون تقواست

وی نوع دیگر را تقوای اجتماعی دانست و اظهار کرد: باید در اجتماع هم تقوای اجتماعی داشته باشیم که امانت داری، پرهیز از گران فروشی، پرهیز از تخلف در مسئولیت‌ها، کمک به مردم، انتخاب درست و دیگر مسائل مختلف اجتماعی از شئون این نوع تقوا است.

آیت الله ناصری خاطرنشان کرد: نوع دیگر تقوا تقوای سیاسی است که مربوط به افرادی است که مسئولیت‌هایی برعهده دارند و باید عزت و عظمت مسلمانان را رعایت کرده و زمینه‌ای فراهم کنند که بیگانگان در برابر مسلمانان قدرت به دست نگیرند و بر آنها سلطه به دست نیاورند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یزد بیان کرد: مسئولین همه موظف هستند اگر می‌خواهیم در مسیر الی الله قرار گرفته و به هدف غایی خلقت انسان دست پیدا کنیم در این تقواها قوی عمل کنیم و به گونه‌ای عمل شود که جامعه‌ای قوی، سربلند و موفق داشته باشیم.

چهار عامل ناپایداری دولت‌ها از نگاه امیرالمومنین(ع)

امام جمعه یزد در خطبه‌ دوم خود با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) در ارتباط با پایداری حکومت‌ها چند سفارش داشته‌اند، یادآور شد: ناپایداری دولت‌ها به چهار دلیل از نظر امیرالمومنین(ع) رخ می‌دهند که یکی از این موارد عدم رعایت اصول توسط دولت‌ها و رسیدگی به فرعیات و حواشی به جای اصلیات است.

وی تصریح کرد: مباحث تربیتی و پرورشی، عدالت، مبارزه با فساد، ترویج علم و تقوا از جمله مسائل اصلی است که دولت‌ها باید به دنبال آن باشند و اگر به جای رسیدگی به این اصول به مسائل فرعی بپردازند، این دولت‌ها پایدار نخواهند ماند.

آیت الله ناصری خاطرنشان کرد: بنا بر تاکید امیرالمومنین(ع) دولتی که به‌دنبال حواشی و فرعیات باشد قطعا نمی‌تواند پایداری داشته باشد و تمسک به فروع به جای اصول دومین عاملی است که یک دولت را به مشکل می‌رساند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد، انتخاب افرادی که شرایط لازم برای مدیریت دارند را سومین موضوعی دانست که سبب پایداری یک دولت می‌شود و یادآور شد: انتصاب و انتخاب افرادی که شرایط لازم را نداشته و فقط فکر ریاست طلبی و جاه و مقام خود هستند، قطعا پایداری دولت‌ها را از بین می‌برد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: افرادی که به‌دنبال دین و پیشرفت و فرهنگ مردم نباشند و صرفا برای گرفتن حقوق و رسیدن به پست و جاه و مقام حرکت می‌کنند نه تنها جامعه را با مشکل مواجه می‌کنند، بلکه زمینه ناپایداری دولت را به وجود می‌آورند.

امام جمعه یزد بیان کرد: توجه به این روایت نشان می‌دهد که عدم توجه به اصول، توجه به حواشی و فروع، عدم استفاده از افراد توانمند و انتصاب افراد ناتوان و جاه طلب چهار عاملی هستند که زمینه ناپایداری و ایجاد مشکل در دولت‌ها را به وجود می‌آورد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یزد، خطاب به مسئولان دولتی ابراز کرد: مقام معظم رهبری چندین توصیه به دولتمردان داشتند که باید این سفارش‌ها و توصیه‌های بسیار مهم سرلوحه تمام امور قرار گیرد.

دولت مسئله جهاد کشاورزی را با جدیت دنبال کند

آیت الله ناصری اظهار کرد: استفاده از منابع انسانی ارزشمند و نخبه‌های کشور و حرکت جهادی از جمله سفارش‌هایی است که ایشان در فرمایشات خود خطاب به مسئولان دولت بیان کردند.

وی یادآور شد: از دولتمردان می‌خواهم که در این مسیر حرکت کنند و به آنها توصیه می‌کنیم که به مسئله جهاد کشاورزی که به نان و تغذیه مردم ربط دارد توجه کرده و آن را با جدیت مورد توجه قرار دهند.

امام جمعه یزد افزود: اگر مسئولان مسئله جهاد کشاورزی را بتوانند به درستی تقویت کنند و کشاورزی را مدیریت کرده و در حوزه‌های مختلف از جمله تولید نهاده های دامی، مدیریت آب، اصلاح بذر و موارد مختلف دیگر با قدرت وارد شویم، هیچ جایی در جهان نمی‌تواند ما را تهدید کند و همیشه مایحتاج زندگی مردم را خودمان تامین می‌کنیم.

آیت الله ناصری ادامه داد: تمام برنامه‌ها و حرکت‌هایی که دولت می‌کند در هر حوزه‌ای هم که هست، باید پیوست فرهنگی داشته باشد، به عنوان مثال اگر در اقتصاد ما پیوست فرهنگی نداشته باشیم نمی‌توانیم به خوبی به آن هدفی که داریم برسیم و افراد به جای آنکه به سمت پیشرفت اقتصادی کشور بروند به سمت سودجویی خود می‌روند و جامعه را با مشکلات جدی بیشتر مواجه می‌کنند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha