دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ |۶ صفر ۱۴۴۶ | Aug 12, 2024
نشست

حوزه/ پژوهشگر و فعال فرهنگی در نشست روایتی زنانه از اربعین گفت: اربعین بزرگترین فستیوال و گردهمایی معنوی در جهان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، الهه سادات شفیعی در نشست تخصصی روایتی زنانه از اربعین که با همکاری معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در سالن همایش این معاونت برگزار شد، با بیان اینکه اربعین بهترین فرصت برای تبیین الگوی زن سوم است، عنوان کرد: در مسیر مشایه شاهد بانوان عراقی شیعه هستیم که در عین پاسداری و تعهد نسبت به خانواده، در چارچوب خانواده فعالیت دارند و زندگی، فرزندان و مردان را در این مسیر متحد می‌کنند.

وی ادامه داد: پشتوانه عملیاتی بیشتر موکب‌های عراقی بانوان هستند و این بانوان هم به خانواده رسیدگی می‌کنند و نقش مادری و همسری خود را دارند و هم کنش اجتماعی خود را به صورت بین المللی دارند که باید از آن‌ها الگو بگیریم.

اربعین بزرگترین فستیوال و گردهمایی معنوی در جهان

فعال رسانه‌ای حوزه زنان گفت: باید روایت الگوی سوم زن مسلمان شیعه را با زبان تخصصی‌تر داشته باشیم و منتظر نباشیم روایتی صورت بگیرد تا مقابل آن جبهه بگیریم و واکنش نشان دهیم بلکه باید یک روایت صحیح و منسجم نسبت به مسائل زنان داشته باشیم.

کارکردهای تربیتی پیاده‌روی اربعین در خانواده

در ادامه معصومه طباطبایی در رابطه با «کارکردهای تربیتی پیاده‌روی اربعین با محوریت زنان و خانواده» عنوان کرد: زیارت و خانواده دو مفهوم اجتماعی هستند که هر کدام بر اساس یک موقعیت‌ خاص و با توجه به نیازهای خاصی خلق شدند که مبانی خاص خود را دارند و اثراتی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر یکدیگر دارند و که این امر برای کسانی که دغدغه تربیت و در تعالی فرهنگی را دارند حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه زیارت یکی از ریشه دارترین ترین باورهای اعتقادی مسلمانان و شیعیان است که با احساسات پیوند خورده است، تصریح کرد: زیارت اربعین یکی از ریشه دارترین سنت‌های ما است که در سال‌های اخیر رنگ و بوی خانوادگی پیدا کرده است که اثرات مستقیم و غیرمستقیم آن در زندگی کسانی که تجربه آن را داشته‌اند مشهود است.

پژوهشگر زن و خانواده با اشاره به اینکه قرار گرفتن خانواده‌ها در فضای پیاده روی اربعین چند تکنیک تربیتی را در کنار هم آموزش می‌دهد، اضافه کرد: مهارت همدلی یکی از نکات تربیتی است که در پیاده روی اربعین وجود دارد؛ زیرا وقتی که فرزندان در شرایطی قرار می‌گیرند که باید وسایل شخصی شان را بیاورند و مدیریت کنند، در نوبت منتظر بمانند یا اگر یکی از اعضای خانواده یا اعضای گروه مریض شد به آن ها کمک کنند مهارت همدلی و همکاری را آموزش می‌بینند.

وی ایثار و از خودگذشتی، مدیریت اقتصادی و تبعیت از گروه را درس‌ دیگر پیاده روی اربعین دانست و اظهار کرد: پیاده روی اربعین بستر مناسبی برای خانواده‌هایی است به دلایل مختلف در طول سال امکان تعامل و گفت‌وگو با یکدیگر را ندارند؛ زیرا این سفر امکان صحبت، تعامل و مشورت با یکدیگر را فراهم می‌کند.

طباطبایی ادامه داد: تعامل اجتماعی هم از نگاه ملی و هم فضای بین المللی که با حضور فرهنگ های مختلف وجود دارد فرصت مناسبی برای توجه به عزت اجتماعی، عزت ملی و عزت دینی است.

پژوهشگر زن و خانواده یادآور شد: در هدف گذاری که خانواده برای حضور در پیاده روی اربعین انجام می‌دهد از تصمیم تا تحقق و پایان یک سیر معنوی اتفاق می‌افتد که محور این هدف گذاری ولایت و امامت است. زیارت اربعین بستر مناسبی برای تحول ویژه در فضای خانه و خانواده است.

اربعین حرکتی که توسط زنان رقم خورد

در این نشست مرضیه مینایی‌پور در رابطه با «تبیین الگوی سوم زن در پیاده‌روی اربعین» عنوان کرد: اربعین بزرگترین فستیوال و گردهمایی معنوی در جهان است که نشان از این دارد که یک حرکت جهانی در حال رخ دادن است.

وی با بیان اینکه چرا خبرهای این فستیوال جهانی در رسانه‌های جهانی بازتاب ندارد، گفت: ماجرای ۷ اکتبر نشان داد که بایکوت خبری معنا ندارد و این نتیجه کم کاری خودمان است. ماجرای غزه نشان داد اگر بخواهیم می‌توانیم بایکوت خبری را نیز از بین ببریم.

وی در رابطه با ارتباط پیاده روی اربعین و الگوی سوم زن مسلمان گفت: حرکت اربعین در شروع و امتداد یک حرکت زنانه بوده است. شروع این حرکت در دوره معاصر توسط زنان روستایی عراقی کلید خورد و مردان آن را ادامه دادند و اگر در بستر تاریخ نقل کنیم امروز زنان بنی اسد تبدیل به زنان روستایی عراقی شدند.

پژوهشگر و فعال فرهنگی ادامه داد: این رویداد را زنان دانشگاهی و نخبه عراقی رقم نزدند بلکه زنان ساده روستایی آغاز کردند. الگوی سوم زن مسلمان یعنی زن مسلمان به موقع خود را به جایی که باید برساند و حرکت داشته باشد.

وی با بیان اینکه شعار پیاده روی امسال «اربعین طریق الی القدس» است، اضافه کرد: همان گونه که سال‌های گذشته زائران با شعار قدم هایم نذر ظهورت حرکت می کردند امسال قدم هایمان را نذر آزاد سازی قدس می‎کنیم.

مینایی پور گفت: غرب زنی را در دنیا به تصویر کشیده که مختار، مستقل و آزاد است اما مقدس و محترم نیست و از سوی دیگر شرق نیز زنی را به تصویر کشیده که محترم و مقدس است اما استقلال و آزادی ندارد و الگوی سوم زن تصویری را از زن به نمایش می‌گذارد که هم مستقل و آزاد است و هم احترام دارد.

وی تاکید کرد: جریان سازی اربعین نباید به ۲۰ صفر محدود شود و باید در طول سال ادامه پیدا کند. اقامه نماز مسیحیان در آمریکا در حمایت از مردم غزه نمونه‌ای از این جریان سازی است.

اربعین مصداق بارز اتصال دوباره ساحت انسانی به ساحت عرفانی

فاطمه نعمتی در رابطه با «تجربه نقش زنان در سفر پیاده‌روی اربعین» عنوان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در حوزه نقش پذیری است؛ زیرا با برخی کلیشه ها در انتخاب های مان مواجه هستیم که سبب می شود انتخاب هایمان حال ما را خوب نکند.

پژوهشگر فرهنگ و تمدن اسلامی با بیان اینکه اربعین سبب می شود که افراد زندگی کلیشه ای روزانه دور شوند، گفت: در روان شناسی یکی از مشکلاتی که در جامعه مدرن وجود دارد دور شدن علم از ساحت معرفت و خدای متعال است و اربعین مصداق بارز اتصال دوباره ساحت انسانی به ساحت عرفانی است.

وی بیان کرد: در پیاده روی اربعین افراد فارغ از جایگاه و عنوانی که در زندگی روزمره دارند هر اقدامی را انجام می‌دهند تا خودشان را به ساحت قدس اهل بیت (ع) نشان بدهند به از این اقدامات لذت می‌برند.

اربعین بزرگترین فستیوال و گردهمایی معنوی در جهان

نعمتی با بیان اینکه زنان در روایت خودشان ضعیف عمل می کنند و توقع دارند که جامعه ما را فهم کند، اظهار کرد: در اسلام مسیر کسب معرفت برای زنان و مردان یکی است ولی فهم اینکه زن ها چگونه به آن مسیر می رسند و آن را طی می کنند گمشده زندگی ما است.

وی یادآور شد: مسیر پیاده روی اربعین و جریان تولید محتوا به ما کمک می کند که زن مسلمان را بشناسیم و چون زن مسلمان را می توانیم بشناسیم می توانیم آسیب شناسی کنیم که چه اتفاقی می افتد که زن مسلمان الگوی غربی انتخاب می‌کند، بی حجابی را انتخاب می کند و....

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha