دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ |۶ صفر ۱۴۴۶ | Aug 12, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عبدالله حاجی صادقی در مشهد

حوزه / نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: امروز، اساتید و علماء، در حوزه‌های علمیه ودانشگاه‌ها، باید نقش امامت را در جهاد تبیین ایفا کنند و با تبیین صحیح، انگیزه لازم را به سنگرنشینان انقلاب بدهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین عبدالله حاج صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران امروز دوشنبه 22 مردادماه، در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی اساتید بسیجی جهادگر تبیین در سالن همایش های مجتمع فرهنگی و آموزشی امامت به ضرورت توضیح دقیق درباره اصول حکمرانی تأکید کرد و گفت: در شرایط کنونی با گذشت بیش از چهل و پنج سال از انقلاب، نیاز به تبیین درست و مناسب این اصول در سطح ملی و بین‌المللی احساس می‌شود.

حکمرانی جزئی از حقیقت دین است

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه به اصول حکمرانی دینی اشاره کرد و افزود: حکمرانی جزئی از حقیقت دین است و به‌طور جدی باید به آن پرداخته شود؛ فلسفه وجودی دین که به گفته قرآن، هدایت انسان را به سوی حیات طیبه هدف قرار می‌دهد، اقتضا می‌کند که حکمرانی به‌طور جدی مدنظر قرار گیرد.

وی در ادامه به به مفهوم ولایت و تفاوت با نبوت پرداخت و افزود: پیامبر(ص) مبّین و مجری اراده خداست. در حقیقت، ولایت از نبوت برتر است. ابراهیم (ع) سال‌ها نبی بود، اما بعد از سه امتحان موفق به مقام امامی رسید. ولایت به معنای قائم مقامی خداست و ارتباطی مستقیم با خاتمیت پیامبر ندارد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: تفاوت دیگر بین نبوت و ولایت این است که نبوت به ابلاغ و پیام‌رسانی مربوط می‌شود، در حالی که ولایت به سکان‌داری و هدایت عملی جامعه مرتبط است؛ ولایت تجلی توحید ربوبی است و به معنای اجرای اراده خداوند است، نه حاکمیت اراده پیامبر(ص). همچنین ولایت پیمان خدا با مردم نیست بلکه عهدی است که خدا به کسانی می‌دهد که خواهان آن هستند.

وی یکی دیگر از اصول حکمرانی را حاکمیت و فرماندهی خدا بیان کرد و توضیح داد: این اصل پذیرفتنی است و تحمیلی نیست. ولایت تکوینی خدا به معنای اختیار مطلق است؛ در حالی که ولایت تشریعی اختیاری است که خدا به کسانی می‌دهد که آن را بپذیرند.

حجت الاسلام و المسلمین حاجی صادقی اضافه کرد: خدا نخواسته است حکمرانی خود را با قدرت پیاده کند، بلکه با اراده و انتخاب مردم، ولایت را اجرا می‌کند.

دستورات دین تحقیر انسان نیست

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه دستورات دین تحقیر انسان نیست، بلکه تکریم انسان بزرگ‌ترین عنایت خداست، افزود: دستورات دینی برای هدایت و تکریم انسان‌هاست. خداوند با ارائه این دستورات، حق انسان‌ها را ادا می‌کند و این دستورات، برای رسیدن به کمال انسانی و بهره‌مندی از حیات طیبه است.

وی با بیان اینکه حکمرانی دورکن اصلی مشروعیت از جانب خداوند و مقبولیت از سوی مردم دارد در این باره توضیح داد: مشروعیت الهی حکمرانی دینی بدون پذیرش مردم نمی‌تواند تحقق یابد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به اینکه نباید حکمرانی الهی تعطیل شود، حتی اگر ولی خدا به دلایلی پشت پرده باشد، گفت: حکمرانی نباید متوقف شود. تعطیلی حکمرانی، به معنای تعطیلی دین است. ولایت فقیه به معنای عدم تعطیلی حکمرانی و ادامه آن در همه شرایط است.

هدف حکمرانی دینی هدایت به سمت زندگی بهتر است

حجت الاسلام و المسلمین حاجی صادقی تاکید کرد: حکمرانی دینی، علاوه بر ارائه خدمات، باید به هدایت جامعه نیز بپردازد. این وظیفه‌ای است که قرآن و نهج‌البلاغه بر عهده حاکمان دینی قرار داده‌اند؛ هدف اصلی، ایجاد نظم و هدایت به سوی بهشت و زندگی بهتر است.

وی با اشاره به اینکه این انقلاب زنده و در حال پیشرفت است، خاطر نشان کرد: به همین دلیل دشمنان به دنبال مقابله با آن هستند. اگر انقلاب اثرگذار نبود دشمنان نیازی به مقابله نداشتند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن اشاره به نقش کلیدی بسیج در دفاع از انقلاب اسلامی، به مسئله جهاد اشاره کرد و ادامه داد: جهاد در زندگی مؤمنین تعطیلی ندارد، اما عرصه‌های آن ممکن است متفاوت باشد.

وی یادآورشد: امروز، اساتید و علماء، در حوزه‌های علمیه ودانشگاه‌ها، باید نقش امامت را در جهاد تبیین ایفا کنند و با تبیین صحیح، انگیزه لازم را به سنگرنشینان انقلاب بدهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha