شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ |۱۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 17, 2024
علی اکبر نوایی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان گفت: اربعین، فرصت بین المللی، جهانی و ممتاز برای تبلیغ رسالت، تبیین حقایق عاشورا، بیان روشن حقایق ناگفته عاشورا و همچنین حقایق نهفته در این نهضت بزرگ تاریخی است.

حجت الاسلام والمسلمین نوائی، استاد حوزه علمیه خراسان در آستانه اربعین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، به بیان توصیه هایی در باب بهره برداری از این ایام دانست و گفت: اربعین، فرصت بین المللی، جهانی و ممتاز برای تبلیغ رسالت، تبیین حقایق عاشورا، بیان روشن حقایق ناگفته عاشورا و همچنین حقایق نهفته در این نهضت بزرگ تاریخی است.

وی ادامه داد: فرصت اربعین، یک ظرفیت بزرگ در راستای انتقال مفاهیم ناگفته عاشورای حسینی است که باید از آن استفاده شود؛ به واقع عاشورا طرحی نه اختصاصا برای سال ۶۱ هجری، بلکه یک طرح اساسی و جامع برای آینده بشریت است و عاشورا توانست تا پیام های الهام بخش و مهمی را در جان، فطرت و نهاد مردم قرار دهد.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که قلب همه انسان ها در کره خاکی، امروز متوجه این نقطه عظیم است، عنوان کرد: دل همه دلدادگان و آزادگان همچون مغناطیس و آهنربائی از ملیت های مختلف، مکاتب مختلف، ادیان مختلف متوجه کربلاست و از مسیحی و یهودی و مذاهب گوناگون به این سرزمین اعزام می شوند و این نقطه جاذبه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین نوائی با بیان این که ابلاغ پیام صحیح عاشورا به نسل‌های انسانی امروز در جامعه بشری یک ضرورت است، گفت: اربعین در فرهنگ دینی، تاریخی و عاشورائی ما یک فصل الخطاب است.

وی با بیان این که اربعین یک حماسه است که امروز آرام آرام در جهان تبدیل به حماسه جهانی می شود، خاطرنشان کرد: مبلغان بایستی از این ظرفیت برای تبلیغ حقیقت دین و حقیقت عاشورا استفاده کنند. در حقیقت عاشورا مانند خود کتاب شریف قرآن مجید است که هرچه پیش می رویم، می بایست تا اسرار ناگفته‌ آن کشف و ارائه شود.

استاد حوزه علمیه خراسان، عاشورا را تجسم عملی قرآن و اسلام دانست که حقایق کشف نشده فراوانی دارد و از مبلغان خواست تا به کشف این راز و رموز بپردازند، عنوان کرد: تبلیغ باید با محتوای برانگیزاننده مخاطب باشد و منجر به تغییر شود؛ تبلیغ اربعین باید منجر به یک تغییر در وضع جامعه های انسانی شود و بنابراین تغییر چنان باید حماسی باشد، کامل باشد، تناسب داشته باشد و زمان مند باشد که بتواند تغییر در نفوس انسان‌ها ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین نوائی خطاب به مبلغان مسیر پیاده روی اربعین، با بیان این که تبلیغ باید منجر به نفوذ شود، تصریح کرد: تبلیغی که نافذ نباشد و در قلب‌ها ننشیند، دل‌ها را بر نیانگیزد، نشوراند و آماده نکند، این تبلیغ کم خاصیت یا در بعضی موارد بی خاصیت است؛ در حقیقت تبلیغ باید نفوذ کند مانند آن نفوذ کلامی که در مردان بزرگ در رأسش پیامبران و امامان (علیهم السلام) و در شخصیت‌های عظیم تاریخ حوزه‌های علمیه و شیعه اثر گذاشت.

وی با اشاره به کلام نافذ حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری، ابراز کرد: امروز می بینید کلام نافذ رهبر معظم انقلاب چگونه بر دل ها می نشیند و برای بشریت راهبرد تعیین می کند و مبلغان نیز برای نافذ بودن کلام باید به این اهتمام داشته باشند که سخنشان با اخلاص، اشراف و اطلاعات کامل بیان شود و همه جانبه باشد تا اثر بگذارد.

استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: عنصر دیگری که در تبلیغ اثرگذار، راهبردی و اساسی است، تحول روحی در جامعه انسانی می باشد یعنی تبلیغ می بایست جامعه انسانی را متحول کند؛ این بستر تحول در جریان عاشورا و اربعین نهفته است و مبلغان ناگفته های عاشورا را برای زائران از ملیت ها و نژادهای مختلف بیان کنند تا سخنشان تحول ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین نوائی با اشاره به ضرورت دغدغه مندی در امر تبلیغ، به شخصیت هایی همچون حضرت امام(ره)، شهید مطهری و ... اشاره کرد که در تحقق رسالت تبلیغی خود دغدغه مند و بی قرار بودند و ابراز کرد: امروز فرد آگاه، بصیر و آن شخصی که در جریان حوادث عالم قرار دارد نمی‌تواند بی‌دغدغه باشد؛ شخصیت های بزرگ تاریخ اسلام و در رأس آن پیامبر عظیم الشأن(ص) همه بی قرار و دغدغه مند در انجام وظیفه تبلیغی خویش بودند و امیدواریم مبلغان نیز با درک این امر، در مسئله اربعین، این راهپیمائی جهانی و میلیونی نقش خود را بی بدیل و فراگیر ایفا نمایند.

وی در ادامه برای مبلغان حوزه علمیه خراسان در راستای تحقق یک تبلیغ اثرگذار در مدت پیاده روی اربعین حسینی ابراز موفقیت نمود و خواست تا در عرصه های تبلیغ نویی که امروز جامعه اسلامی بدان نیاز دارد، بدرخشند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha