پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 5, 2024
کد خبر: 1180873
۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۵
دیدار آیت الله شیخ جواد مروی با شیخ الاسلام تایلند در آن کشور

حوزه/ آیت الله جواد مروی در سفر به تایلند با شیخ الاسلام تایلند دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در ادامه دیدارها با علماd کشور تایلند، آیت الله جواد مروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با شیخ الاسلام آرون بونشام (هارون) مفتی اعظم کشور تایلند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت الله مروی در این دیدار اظهار داشت: سفر مردمی ما به کشور تایلند در راستای ایجاد وحدت اسلامی بوده است و در این سفر از جنوب تایلند، شهرهای بانکوک، پوکت و ستون بازدید کرده و در مجالس برخی از نخبگان مسلمان شرکت نموده و با آنها گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: در جلسه‌ای که با علمای اهل سنت و اعضای شورای اسلامی شهر پوکت برگزار شد، با استماع گزارش اعضا، روشن گردید که همدلی بین مسلمانان چه شیعه و چه اهل تسنن در حد اعلا وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حداقل به ۳۵ کشور سفر کرده‌ و وضعیت اقلیت‌های مسلمان را بررسی کرده‌ است، تصریح کرد: در این سفر مشخص شد که الحمدلله اوضاع مسلمانان در تایلند خوب است. مسلمانان آزادانه به انجام مناسک خود می‌پردازند.

آیت الله مروی ادامه داد: خوشحال هستیم که از شهر شیخ احمد قمی به تایلند آمده‌ایم و در شهر ایا تویا از مقبره وی بازدید نمودیم. در مقبره او ملاحظه کردیم که وی هم از سوی بودائی‌ها و هم از طرف مسلمانان اعم از شیعه و برادران اهل سنت، مورد تعظیم و تکریم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز در مجلس ملی تایلند از نقش بزرگ مسلمانان این کشور در آزادسازی شهروندانی که در پی درگیری بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی به اسارت در آمده بودند یاد کردیم. عرض کردیم که حجت الاسلام والمسلمین سید سلیمان حسینی و حجت الاسلام والمسلمین سید مبارک حسینی و دانشور فرهیخته سید مؤمن حسینی با هماهنگی‌هایی که انجام دادند موفق به آزادی این اسرا شدند.

وی گفت: در اینجا باید از مواضع شخص جنابعالی به عنوان مفتی اهل سنت در دفاع از مردم غزه و ملت فلسطین تشکر کنم. دوستان ما مواضع و مواقف علمای اهل سنت و جنابعالی را بیان کرده‌اند. الحمدلله این مواضع سبب شده است که حتی بودائیان به مظلومیت مردم فلسطین پی ببرند. در هر حال وظیفه علمای اسلامی است که به دفاع از غزه بپردازند. بنده به نوبه خودم از طرف مردم ایران و فلسطین از جنابعالی و سایر علمای اهل سنت تقدیر و تشکر می‌نمایم.

آیت الله مروی تصریح کرد: با هدایت جناب مفتی اعظم تایلند، شیخ الاسلام آرون بونشام، امروز تقریبا از وهابیت و تکفیری‌ها که عامل تفرقه بین مسلمانان هستند، خبری نیست و همه مسلمانان، آزادانه و بدون مزاحمت مراسم خود را در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌کنند. بنابر این در این مورد هم از جناب مولانا تشکر می‌کنیم.

دیدار آیت الله شیخ جواد مروی با شیخ الاسلام تایلند در آن کشور

وی افزود: در همین جا بنده از جناب مفتی برای بازدید از حوزه علمیه قم دعوت می‌کنم. این حوزه در شهری واقع شده است که شیخ احمد قمی از آنجا آمده است. در حوزه علمیه بزرگ شیعی قم، آخرین مطالب در فقه، اصول، کلام و اخلاق مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. تقاضا می‌کنم برای آشنائی با دستاوردهای علمی حوزه علمیه، جناب مولانا به قم بیایند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه گفت: در این حوزه با سابقه، علاوه بر مباحثی که بیان شد، بحث‌های جدیدی مانند رمز ارزها و مباحث هوش مصنوعی و نگاه فقهی به احکام این مباحث هم مطرح می‌شود. ما تمایل داریم متقابلا با دست آوردهای علمی علمای اهل سنت تایلند نیز آشنا شویم.

وی افزود: در همین جا یاد می‌کنم از دیدار با شخصیت برجسته جهان اسلام، شیخ یوسف القرضاوی که قبل از فوت وی در منزلش داشتم. به ایشان گفتم که درد امروز مسلمانان تفرقه است و اگر امت اسلامی بتوانند با هم متحد شوند، پیروزی‌های بزرگی را کسب خواهند کرد.

در ادامه این دیدار شیخ الاسلام آرون بونشام (هارون) اظهار داشت: ابتدا از جنابعالی و هیئت همراه برای حضور در تایلند تشکر می‌کنم. همچنین از جمهوری اسلامی ایران که نقش مهمی در آزادی اسرای تایلندی ایفا کرد سپاسگزارم.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید در حمله اول، ۳۸ نفر از شهروندان تایلند در سرزمین‌های اشغالی کشته شدند که سبب نگاه منفی بودائیان و برخی خانواده‌های قربانیان و هجمه رسانه‌ای بر ضد مسلمانان شد اما تلاش مسلمانان برای آزادی اسرا نگاه عمومی نسبت به مسلمانان را تغییر داد.

شیخ الاسلام تایلند گفت: نقش شیخ احمد قمی هیچ گاه از خاطره مردم تایلند فراموش نمی‌شود. و تا ۱۳ نسل، شیخ الاسلام از میان اعقاب ایشان بوده است. در این کشور ادیان بودائی، مسلمان، مسیحی، هندی و سیک در انجام دستورات دینی‌شان آزادند و باعث افتخار است که اختلافی بین ادیان وجود ندارد.

وی یادآور شد: در سمینارهایی که در کشورهای اسلامی برگزار می‌شود و توفیق حضور پیدا می‌شود، بر دفاع از مردم و حاکمیت فلسطینی‌ها بر سرنوشت خود تأکید ورزیده و دعا می‌کنیم مردم غزه هر چه سریعتر از این ظلم رهایی پیدا کنند.

وی افزود: اتحاد دنیای اسلام باعث تقویت مسلمانان است و باید به دستور قرآن عمل ‌کنیم که می‌فرماید (و أعدّوا لهم ما استطعتم من قوة).

آرون بونشام در خاتمه گفت: ضمن تشکر از دعوت حضرتعالی برای سفر به ایران، ان شاء الله در فرصتی مناسب این سفر را انجام خواهم داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha