جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 13, 2024
کد خبر: 1182515
۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه

حوزه/ مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در زمینه کاداستر املاک و اراضی وقفی و سند دار کردن رقبات‌ در کل ۲۰ درصد فاقد سند باقی مانده و۸۰ درصد سند دار شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، همایش مشترک سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور حجت الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاون رئیس قوه قضائیه و معاونان و مدیران کل دو سازمان در محل هتل ارم برگزار شد.

مجتبی باقرزاده مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تثبیت مالکیت و کاداستر املاک از اقدامات مهم در سازمان اوقاف در راستای صیانت از موقوفات به شمار می‌آید، اظهار داشت: این اتفاقات رقم نمی‌خورد مگر با همدلی حوزه‌های ستادی و اجرایی کشور، در همایش قبلی که در مشهد برگزار شد، تدابیر روسای دو سازمان بر این بود که باقی مانده موقوفات متصرفی و منفعتی را در دستور کار بگنجانیم و در سال دو همایش برگزار کنیم و اقدامات رصد شود.

وی با ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در زمینه ثبت اسناد از ابتدای سال تاکنون که از همایش قبل تاکنون می‌باشد، اظهار کرد: استان‌ها در این زمینه به دو طیف تقسیم شده‌اند، استان‌هایی که در بازه ۶ تا یک سال سنددار کردن املاک و اراضی را به اتمام می‌رسانند و استان‌هایی که حجم موقوفات بیشتر دارند در طیف دیگر قرار گرفتند، بر این اساس در زمینه کاداستر املاک و اراضی وقفی و سند دار کردن رقبات‌ در کل ۲۰ درصد فاقد سند باقی مانده و ۸۰ درصد سند دار شده و در بازه ۶ ماهه سال ۱۴۰۲، سی و دو هزار رقبه و در ۶ ماهه ۱۴۰۳، سی و چهار هزار رقبه سند دار شده‌اند که در مجموع، ۶۴ هزار رقبه سند دار شده‌اند.

باقری خاطرنشان کرد: در زمینه تثبیت مالکیت موقوفات در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ هزار تثبیت مالکیت صورت گرفته و در تبدیل اسناد قدیمی به کاداستر ۱۱ درصد کاهش داشته و ۱۸ درصد باقی مانده است، مساحت تثبیت شده در بانک کاداستر ۸۹۲ هزار سند بوده که مجموعا ۸۹۹ هزار هکتار را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: در زمینه سند دار کردن رقبات، طیف الف حجم بالای رقبات‌ را دارند، مازندران همدان و تهران در طیف الف هستند که بیشترین رقبات‌ در این استان‌ها سنددار شده‌اند، در زمینه تبدیل اسناد دفترچه به تک برگ، یزد، خراسان رضوی و خراسان جنوبی در طیف الف قرار دارند که از همایش قبل تاکنون، استان یزد بیشترین تبدیل سند را داشته است، در زمینه مساحت تثبیت شده املاک و اراضی وقفی، استان‌های مازندران و فارس بیشترین مساحت را داشته‌اند و در طیف الف از همایش قبل تاکنون، مازندران بیشترین مساحت تثبیت شده و خوزستان ۳۲ هزار مساحت تثبیت شده را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه، عنوان کرد: در بانک اطلاعات کاداستر برخی اسناد توسط دستگاه‌هایی غیر از اوقاف صادر شده بود که موارد احصا و ابلاغ شد و اصلاحات صورت پذیرفت، آذربایجان، فارس و مرکزی در این زمینه بیشترین مغایرت‌ها را دارند و بر اساس عملکرد کاداستر از همایش قبل تاکنون بیشترین تثبیت رقبات را مازندران داشته و بیشترین تبدیل اسناد دفترچه به تک برگ به استان یزد اختصاص دارد.

وی اظهار کرد: میزان باقی مانده سند دار شدن املاک و اراضی وقفی در آذربایجان شرقی، ۱۵ درصد است، آذربایجان غربی ۷ هزار رقبه و اردبیل ۱۴۰۰ رقبه فاقد سند دارد، در زمینه مساحت اراضی وقفی اصفهان رشد عملکرد داشته و ۵۰ درصد رقبات‌ این استان فاقد سند است و در استان البرز ۸۳ درصد تثبیت اسناد باقی مانده است.

باقری ابراز کرد: در استان بوشهر سند دار کردن املاک و اراضی رشد داشته و ۲۱ درصد باقی مانده است، استان تهران در سند دار کردن املاک و اراضی وقفی رشد داشته و ۵ درصد رقبات‌ فاقد سند است و از همایش قبل تاکنون ۴۴۰۰ رقبه سند دار شده و ۵ هزار رقبه باقی مانده است، در خراسان جنوبی ۴۶ درصد املاک و اراضی وقفی فاقد سند است و از همایش قبل تاکنون ۷ درصد اقدام شده است، استان خراسان رضوی نیز در سند دار کردن املاک و اراضی وقفی رشد داشته و از همایش قبل تاکنون ۵۶۰۰ رقبه سند دار شده است، همچنین در خراسان شمالی، ۵ درصد املاک و اراضی وقفی سند دار شده‌اند.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: استان خوزستان در مساحت املاک و اراضی وقفی رشد داشته و از همایش قبل تاکنون ۲۱ درصد املاک و اراضی وقفی استان سند دار شده، در زنجان نیز ۳۶ درصد املاک وقفی سنددار شده و در استان فارس سنددار کردن ۲۲ درصد املاک باقیمانده و از همایش قبل تاکنون ۱۶ درصد انجام شده است، در استان قزوین نیز بیش از ۴ هزار رقبه سند دار شده و ۱۰ درصد باقیمانده است.

وی بیان کرد: استان قم در مساحت املاک و اراضی وقفی، رشد داشته و کردستان در سند دار کردن موقوفات در مقایسه با گذشته روند کاهشی داشته و ۵ درصد باقیمانده دارند که شامل ۹۰۰ رقبه است، روند سند دار کردن در کرمان نیز کاهشی بوده اما در مساحت موقوفات رشد داشته و از همایش قبل تاکنون ۱۸ درصد رقبات‌ سنددار شده، استان کرمانشاه نیز در این زمینه رشد داشته است.

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۳ رقبه فاقد سند دارد، عنوان کرد: استان گلستان در مساحت موقوفات رشد داشته و ۱۷ درصد رقبات فاقد سند است که از همایش قبل تاکنون ۲۱ درصد انجام شده است، استان گیلان در مساحت موقوفات و سنددار کردن رقبات رشد داشته، ۱۲ درصد موقوفات فاقد سند بوده و در استان لرستان از همایش قبل تاکنون دو درصد سنددار شدن موقوفات انجام شده و بیش از ۵۰۰ رقبه فاقد سند است.

باقری تصریح کرد: مازندران در اسناد تبدیلی و سند دار کردن موقوفات رشد داشته و ۴۰هزار رقبه فاقد سند در این استان وجود دارد، استان مرکزی در زمینه کاداستر رشد داشته و ۴ درصد رقبات باقیمانده و از همایش قبل تاکنون در زمینه کاداستر ۴۷ درصد رشد داشته، در زمینه کاداستر استان هرمزگان از همایش قبل تاکنون ۷ درصد رشد داشته و استان همدان ۶ درصد باقیمانده دارد، استان یزد در تبدیل اسناد دفترچه به تک برگ و مساحت موقوفات رشد داشته و ۵۷ درصد املاک و اراضی فاقد سند است.

صدور بیش از ۲ و نیم میلیون سند الکترونیک

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاون رئیس قوه قضائیه نیز با بیان اینکه امروز شاهد صدور اسناد الکترونیک هستیم، گفت: تاکنون بیش از ۲ و نیم میلیون سند الکترونیک صادر شده که با این اقدام، امکان جعل اسناد منتفی است و دستگاه قضایی اطلاعات را بر خط می‌بینند، در حوزه ثبت، دفاتر الکترونیک شده و صرفه جویی در کاغذ انجام شده و خیلی از اقدامات در حوزه ثبت شرکت‌ها نیز هوشمند شده است.

وی یادآور شد: برای اولین بار توانستیم با راه‌اندازی سامانه بیش از ۱۸۵ هزار مشاور املاک را ساماندهی کنیم، امروز وارد عرصه ساماندهی مشاوران املاک شده‌ایم، سامانه کاتب در بستر امن اقدامات را انجام می‌دهد و فرصتی فراهم شده که اقدامات مشترک با اوقاف داشته باشیم و رمز موفقیت در این حوزه، مدیریت جهادی است که صورت گرفته است.

بابایی بیان کرد: رونمایی از خدمات الکترونیک برای اوقاف و ثبت اسناد اقدام خوبی است که کاهش فساد و تسریع در امور را به دنبال دارد، سایر امورات نیز در حال شکل‌گیری است و در آینده نزدیک تمام استاد اوقاف الکترونیکی می‌شود، در راستای سند تحول قوه قضائیه هم در حال حرکت هستیم و بسیاری از دعاوی که در مراجع قضایی وجود دارد به دلیل این است که صدور اسناد انجام نشده که امروز شاهد کاهش دعاوی هستیم، این موضوع اتقان آرا را نیز به دنبال دارد.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن اجاره موقوفات در قالب سامانه کاتب، گفت: ظرفیت خوبی در دادگستری وجود دارد مانند ظرفیت شورای حفظ بیت المال که بحث تثبیت و صدور سند به سرعت انجام شود، این اقدامات باید تداوم پیدا کند و ورود اوقاف در صنعت و کشاورزی و پزشکی نوید بخش تحولات خوب در کشور است که اگر تحقق پیدا کند واقفان افزایش پیدا می‌کنند.

صادق سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم ضمن تبریک روز نقشه بردار، گفت: ‌قانون حدنگار در حوزه املاک وقفی دارد به نتیجه می‌رسد، در همایش سال گذشته قرار شد یکی از وظایف، به نتیجه رساندن قانون حدنگار باشد که در این راستا اطلاعات حقوقی املاک جمع آوری شد، حدنگاری صورت گرفت و قانون بعدی به روزرسانی اطلاعات است.

وی ابراز کرد: طبق تفاهم نامه، مکاتبات سازمان ثبت اسناد و سازمان اوقاف الکترونیکی شد، امروز استعلامات کاغذی و تردد مراجعان حذف و هزینه کار برای مردم کم شده و احتمال جعل به حداقل ممکن رسیده و آخرین اقدام که در دفتر اسناد رسمی انجام می‌شود نیز به متولی و ناظر اطلاع رسانی می‌شود.

سعادتیان یادآور شد: یکی از اقداماتی که باید صورت بگیرد، ایجاد ارتباط برخط بین دستگاه‌هاست و اولین دستگاه که در این زمینه به تعامل رسیدیم، سازمان اوقاف و امور خیریه است، همچنین در تبصره ۳ ماده ۲ قانون بر فرمت یکسان قراردادها تاکید شده است.

وی همچنین به رونمایی از سامانه ثبت الکترونیکی اسناد اشاره کرد و گفت: با این اقدام، قراردادها الکترونیکی می‌شود و حضور فیزیکی نماینده اوقاف در دفاتر نیاز نیست و مالک نیز احراز هویت شده و اسناد الکترونیکی صادر می‌شود، فرم اجاره نامه نیز در سایت بارگذاری می‌شود و با پرداخت و امضای دیجیتال کار انجام خواهد شد، امید است تا همایش بعد همه قراردادهای اجاره به صورت الکترونیکی انجام شود که در این عرصه فرمت تهیه شده و ظرف یک ماه آینده ظرفیت عملیاتی شدن را دارد.

صفدر کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این جلسه اظهار کرد: در سازمان ثبت اسناد در کنار اعتبار بخشیدن به عقود مردم، اجرای اسناد رسمی، ثبت شرکت‌های تجاری و مالکیت معنوی، وظیفه تثبیت مالکیت را بر عهده داریم که با کمک همکاران و ریاست سازمان در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با قوانینی مانند قانون جامع حد نگار، سازمان ثبت اسناد موظف شده طی ۵ سال اسناد مالکیت صادر کند و دستگاه‌ها نیز موظف شدند اطلاعات را در اختیار اداره ثبت قرار دهند، بر اساس قانون، دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند ظرف دو سال اطلاعات املاک خود را در سامانه ساماندهی اسناد بارگذاری کنند.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سازمان ثبت اسناد در تسریع این کار اقدام به انعقاد تفاهم نامه با دستگاه‌های مربوطه کرده و دستگاه‌هایی که پای کار بوده‌اند در صدور اسناد، توفیقاتی داشته‌اند، از جمله نیروهای مسلح که ۹۶ در صد اسناد حدنگار شده و تفاهم نامه دیگر با سازمان اوقاف بوده که در این راستا شاهد اقدامات خوبی بوده‌ایم، از بین ۱۰ میلیون رقبه سازمان اوقاف تاکنون برای ۸۱۲ هزار رقبه اسناد صادر شده، در ۱۵ آبان سال گذشته استان‌هایی که در بحث منفعتی و متصرفی می‌توانستند رقبات‌ را سند دار کنند در دو طیف یکی تا پایان سال و دیگری مدت بیشتر تقسیم شد.

وی عنوان کرد: سه استان در این بازه سنددار کردن رقبات را به اتمام رساندند، از برکات این تفاهم نامه رونمایی از سامانه استعلامات برخط ادارات اوقاف و سازمان ثبت است که امروز اتفاق می‌افتد.

وی ابراز کرد: در گذشته که ملک متعلق به اوقاف در دفاتر اسناد معامله می‌شد، مکاتبات فیزیکی بود و اشکالاتی صورت می‌گرفت که با کمک همکاران، ارتباط بین دفتر اسناد و اوقاف به صورت الکترونیکی برقرار شد و در بستر وب سرویس انجام می‌شود.

کشاورز بیان کرد: با توجه به قانون الزام به ثبت رسمی معاملات، براساس قانون تبصره ۸ ماده ۱۰ تمام دستگاه‌ها فرصت دارند ظرف دوسال اطلاعات املاک را در سامانه بارگذاری کنند، در قانون الزام با توجه به تکالیف تعریف شده در بخش منفعتی و متصرفی ۸۰ درصد کار انجام شده و در بخش اسناد مشاع باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود، بحث دیگر تبدیل اسناد دفترچه به تک برگی است که در قانون الزام تکلیف شده است، در خصوص اسناد مالکیت مشاع، اشخاص می‌توانند ادعاهای خود را ثبت کنند و باید هرچه سریعتر در این زمینه از سوی اوقاف اقدام شود که سهم اوقاف احراز شود و در موارد ممکن از تبدیل احسن استفاده شود.

وی تصریح کرد: در تبدیل دفترچه به تک برگ مشکل عدم شناسایی توسط همکاران اوقاف وجود دارد که می‌شود از ظرفیت کارشناسان رسمی دادگستری استفاده کرد و این امر را تسریع کرد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha