چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 18, 2024
خراسان جنوبی

حوزه/ حجت الاسلام زمانی گفت: داشتن اندیشه تکفیری،ترس و نگرانی از تحمیل مذهب مقابل به هم مذهبان خود، اعتقاد به کثرت افتراقات و اختلافات بین دو مذهب، تأثیرپذیری از تحریک و فریب تبلیغات دشمنان جهانی و تعریف غلط از تقریب از جمله عوامل وحدت‌گریزی برخی علمای شیعه و سنی است

به گزارش خبرگزاری حوزه از خراسان جنوبی حجت الاسلام محمدحسن زمانی در دیدار علمای اهل تسنن و تشیع خراسان جنوبی با آیت‌الله سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند به مناسبت هفته وحدت اظهار کرد: خراسان جنوبی از استان‌هایی است که وحدت اهل سنت و شیعه در آن پررنگ‌تر از سایر استان‌هاست.

وی ادامه داد: دلایل وحدت‌گریزی محصول چهار سال کار فرهنگی در دنیای اسلام بین مذاهب متعدد اسلامی است که در بیش از ۳۰ کشور دنیا حضور علمی داشته و با همه مذاهب، فرق اسلامی و عالمان بزرگ مذاهب گوناگون دیدار و گفتگو داشته‌ام.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی با بیان اینکه داشتن اندیشه تکفیری اولین دلیل وحدت‌گریزی است، افزود: برخی مسلمانان دچار اندیشه تکفیری شده‌اند در حالی که خداوند در ورود به جامعه اسلامی را باز گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه ترس و نگرانی از تحمیل مذهب مقابل به هم مذهبان خود یکی از دلایل وحدت‌گریزی در جامعه است، تصریح کرد: در حالی که انتخاب مذهب باید عالمانه باشد و مقام معظم رهبری معتقدند باید حوزه‌های علمیه مشترک بین شیعه و سنی ایجاد شود.

حجت الاسلام زمانی در ادامه عامل دوم وحدت‌گریزی را اعتقاد به کثرت افتراقات و اختلافات بین دو مذهب دانست و بیان کرد: بین مذهب شیعه و سنی اشتراکات زیادی از جمله قرآن، سنت نبوی، اصول فقه، تفاسیر، احادیث و مسائل فقهی وجود دارد لذا ایجاد وحدت حق است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اطلاعات غلط پیروان مذاهب و اعتماد به نقل قول‌های ضد یکدیگر از دیگر دلایل وحدت‌گریزی علما و روحانیون شیعه و سنی است در حالی که باید کتاب‌های یکدیگر را بیشتر بخوانیم.

وی با اشاره به اینکه برداشت معنای نادرست از وحدت از دیگر دلایل وحدت‌گریزی است، ادامه داد: تبادل علمی، همکاری و محبت بین مذاهب و بهره‌وری از علوم یکدیگر توسط اهل تسنن و تشیع امری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام زمانی تصریح کرد: همچنین ترس از عوام، بدبینی و نسبت عناد و لجاجت به پیروان دیگر مذهب دادن، جاه‌طلبی و جلب حمایت مالی متعصبان هم مذهب، تعریف غلط از تقریب، سوء نیت، سوء ظن و نسبت عناد به دیگران و تعمیم نظریات غلط در برخی کتاب‌ها و گروه‌ها به همه پیروان مذاهب از دیگر دلایل وحدت‌گریزی است و در برخی کتاب‌های شیعه و سنی حرف‌های اشتباه و تند وجود دارد.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی با بیان اینکه تأثیرپذیری از تحریک و فریب تبلیغات دشمنان جهانی از دیگر دلایل وحدت‌گریزی است، گفت: عصبانیت از رفتارهای تند برخی تندروان مذهب مقابل علت دیگر وحدت‌گریزی است و این موضوعات سبب شده گاهی در کشور موجی راه بیفتد و سبب ایجاد اختلاف بین دو مذهب شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha