یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ |۱۶ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 20, 2024
دفاع از پایان نامه

حوزه/ طلبه سطح سه رشته کلام اسلامی مدرسه علمیه تخصصی مجتهده امین(ره) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان مقایسه مبانی انسان شناسی نبوت از دیدگاه شیخ طوسی و خواجه نصیر الدین طوسی دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم زهرا سادات نژاد تبریزی طلبه سطح سه رشته کلام اسلامی مدرسه علمیه تخصصی مجتهده امین(ره) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان مقایسه مبانی انسان شناسی نبوت از دیدگاه شیخ طوسی و خواجه نصیر الدین طوسی با راهنمایی دکتر محمدمهدی جندقیان و داوری حجت الاسلام دکتر محمدعلی رستمیان دفاع کرد.

وی در دفاع از پاین نامه خود اظهار داشت: بررسی مبانی انسان شناسی از مهمترین مباحثی است که با فهم دقیق می‌توان هر چه بیشتر با شخصیت نبی آشنا شد.

تبریزی بیان کرد: در پژوهش حاضر به روش کتابخانه‌ای به مقایسه آن مبانی از دیدگاه شیخ طوسی و خواجه طوسی به عنوان دو متکلم برجسته مکاتب عقل‌گرای بغداد و حله، به منظور یافتن وجوه اختلاف و تشابه آنها پرداخته شده و تاثیر هر یک از این مبانی، بر مسائل نبوت عامه از جمله ضرورت نبی و ویژگی‌های برجسته او همچون معجزه، عصمت و وحی روشن گردید.

وی هدف از این تحقیق را واقف شدن به تطور اندیشه انسان شناسی دو مکتب بغداد و حله و تاثیر آن بر شناخت صحیح از نبی عنوان کرد.

تبریزی گفت: از دستاوردهای این پژوهش، آن است که هر دو متکلم انسان را فاعل مختار دانسته اما خواجه نقش نبی را در تحقق معجزات و کسب فضائل یک فاعل موثر جلوه می‌دهد رسیدن به مقام نبی را برای سایرین، ممکن می‌داند، اما شیخ با انحصار نفس به بدن مادی، معجزه و دریافت وحی را تنها یک موهبت الهی معرفی می‌کند و نقشی برای نبی در نظر نمی‌گیرد، در واقع نبی تنها یک منتخب الهی است که خود هیچ گونه فضیلتی نسبت به دیگران ندارد و رسیدن به این مقام، برای انسان‌ها ممکن نیست.

وی ادامه داد: از دیگر اشتراکات آن دو، توجه به عقل و توانایی‌های آن در کسب معرفت است، هر دو به همراهی بعد نظری و عملی در پیشرفت عقلی اذعان دارند اما کمال عقل در نگاه شیخ محدود به عقل عملی است اما خواجه غایت کمال عقلی را بجهت اشتداد وجودی، به عقل نظری نسبت می‌دهد، در این صورت همه کمالات در وجود نبی فعلیت یافته و علاوه بر دریافت‌های وحیانی، رهبری امور مادی و معنوی توسط نبی امری ضروری است در صورتی که شیخ به چنین ضرورتی قائل نیست.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha