جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
کد خبر: 1186792
۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
حوزه اصفهان

حوزه/ لیلا سادات داوودی طلبه اصفهانی، در پژوهش خود نشان داده که مفهوم کرامت نفس در اسلام ریشه‌های عمیق‌تری نسبت به آنچه روانشناسی غربی ارائه می‌دهد دارد. وی با تحلیل دقیق آیات و روایات، به نقاط ضعف و قوت هر دو دیدگاه پرداخته و راهکارهایی برای تقویت کرامت نفس در جامعه ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم لیلا سادات داوودی، طلبه سطح چهار رشته تفسیر تطبیقی مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان، با موفقیت از رساله خود با عنوان «الگوی کرامت نفس در آیات و روایات با نقد دیدگاه روانشناسان معاصر غربی» دفاع کرد، این رساله با راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی غضنفری و مشاوره سرکار خانم دکتر فاتحی زاده و داوری حجت الاسلام عبدالحسین حقانی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالح قنادی به انجام رسید.

خانم داوودی در دفاع از پایان‌نامه خود، کرامت نفس را به عنوان یکی از اساسی‌ترین موضوعات انسان‌شناسی معرفی کرد که گستره تأثیرات آن در ابعاد مختلف، نیازمند شناخت و ارائه الگو از منابع اسلامی و نقد و بررسی نظرات روانشناسان است.

وی با استفاده از روش تحلیل مضمون، 31 آیه قرآن و 183 روایت مرتبط با کرامت نفس را تحلیل کرده و مضامین آن را در سه بعد مبانی، عوامل و آثار بررسی کرده است.

طلبه سطح چهار رشته تفسیر تطبیقی مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان بیان کرد: طبق یافته‌های این پژوهش، مبانی کرامت نفس شامل مبانی هستی‌شناختی و ارزش‌شناختی است. عوامل کرامت نفس نیز به سه دسته بینشی، رفتاری و تربیتی تقسیم می‌شوند. خودشناسی و خداشناسی از جمله عوامل مؤثر بر اصلاح بینش‌ها هستند و عوامل رفتاری نیز بر مدار ارتباط مؤثر با خود، خداوند و خلق شکل می‌گیرند. مضامین سازمان‌دهنده تکریم، الگوگیری و همنشینی نیز به عنوان عوامل تربیتی مطرح شده‌اند.

خانم داوودی با نقد دیدگاه روانشناسان معاصر غربی، معتقد است که این دیدگاه‌ها به انسان بسنده کرده و معیار و میزان همه چیز را خود انسان می‌دانند که نتیجه‌ای جز گرایش به پوچی نخواهد داشت.

وی همچنین بر این نکته تأکید کرد که احترام به خود از منظر اسلام محدود به امور جسمانی نیست و گاهی مخالفت با نفس می‌تواند سبب توجه بیشتر به خود حقیقی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha