جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
رونمایی از مجموعه کتاب نقد وهابیت

سخنرانان آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های نقد وهابیت با تاکید بر لزوم خروج از حالت دفاعی و اتخاذ رویکرد تهاجمی در مسئله نقد وهابیت، گفتند: حمله به مبانی اصلی وهابیت در باب توحید و شرک و سنت و بدعت باید مورد توجه محققان باشد، چرا که وهابیت از این مفاهیم بر ضد مسلمانان استفاده ناصحیح می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه، آئین رونمایی از مجموعه کتاب‌های نقد وهابیت با حضور جمعی از علما و طلاب در پژوهشکده باقرالعلوم (ع) شهر مقدس قم برگزار شد.

آیت‌الله نجم‌الدین طبسی طی سخنانی در این نشست تاکید کرد که محققان حوزه وهابیت باید از حالت دفاعی عبور کرده و منتظر طرح اشکال از سوی وهابیت نباشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تا دیروز وهابیت به مبانی اعتقادی ما حمله می‌کردند، گفت: اکنون ما باید به مبانی تفکرات باطل آنان حمله کنیم و آنها باید پاسخ بدهند.

آیت‌الله طبسی از موسسات پژوهشی تحقیقی درخواست کرد تا نسبت به مسئله کادرسازی و تربیت نیرو توجه ویژه داشته‌ باشند. ارزش دارد که اساتید حتی یک درس خود را تعطیل کنند و به جای آن به تربیت چهار نفر از شاگردان با استعداد خود بپردازند.

گزارشی از آئین رونمایی از مجموعه کتب نقد وهابیت / لزوم رویکرد تهاجمی در نقد وهابیت

وی با تاکید بر اینکه نباید چنین آثاری محصور به ایران بماند، افزود: پس از تحولات اخیر غزه توجه به مکتب آل محمد (ص) بیش از پیش شده است و لازم است که چنین آثار ارزشمندی به زبان‌های مختلف ترجمه شده و صرفا به فارسی اکتفا نشود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: خواهان توجه ویژه مسئولین موسسات پژوهشی تحقیقی به وضعیت محققان شد و گفت که محققانی که تمام وقت خود را برای تولید آثار ارزشمند می‌گذارند نباید از نگاه معیشتی در تنگنا باشند.

آیت‌الله طبسی در ادامه گفت: من از بعضی مسئولین محترم کشور متواضعانه خواهش می‌کنم حرف نسنجیده نزنند. ما در یک موقعیت حساس به سر می‌بریم. حزب‌الله خودش را نشان داده، قوی بوده و قوی است. حرفی نزنید که خدای نخواسته هم حزب‌الله و هم موقعیت ایران تضعیف بشود. چیزی نگویید که شبکه‌های خارجی بگویند ایران تخلی عن حزب‌الله. مسئولین اگر اشتباهی کرده‌اند فورا تصحیح کنند، چون اشتباه مسئول با اشتباه یک شهروند عادی خیلی تفاوت دارد.

در ادامه این همایش، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن آل مجدد شیرازی طی سخنانی گفت که علم صرفا منحصر به آنچه پیشینیان نوشته‌اند نیست و اندیشمندان و علمای جدید هم می‌توانند با تفکر و اندیشه، متنون علمی علمای پیشین را نقد کنند.

وی با اشاره به لزوم روی دست گرفتن شیوه تهاجمی در نقد وهابیت افزود: روش تهاجمی پیش از این نیز سابقه داشته ولی ضعیف بوده است. باید رویکرد ما نسبت به تفکر وهابیت، تهاجم به تفکرات و اندیشه‌های آنان بر اساس روش‌های مختلف باشد.

ای ن محقق و پژوهشگر با تاکید بر حمله به مبانی و ارکان وهابیت، خاطرنشان کرد: حمله و تهاجم به مبانی اصلی وهابیت در باب توحید و شرک و سنت و بدعت مورد توجه قرار بگیرد، چرا که وهابیت از این مفاهیم بر ضد مسلمانان استفاده ناصحیح می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آل مجدد شیرازی عدم فهم صحیح از نصوص دین و سنت را یکی از عوامل اشکال و خلل در فهم وهابیت دانست و گفت: اختلاف عمیق وهابی‌ها با اهل سنت نیز به همین خاطر است که فهم صحیحی نسبت به نصوص دین و سنت ندارند.

گزارشی از آئین رونمایی از مجموعه کتب نقد وهابیت / لزوم رویکرد تهاجمی در نقد وهابیت

وی خطای وهابیت در تشخیص موضوعات را عامل دیگر اشکال در فهم آنان برشمرد و افزود: تبعا همگان شرک و کفر و بدعت و امثال آن را مجاز نمی‌دانند، اما اینکه به عنوان مثال این عمل شرک و یا کفر است یا خیر، وهابیت در تطبیق این مسئله مشکل دارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آل مجدد شیرازی توصیه‌ای به محققین و مقاله‌نویسان پیرامون اندیشه وهابیت ارائه کرد و گفت: محققین ما باید تحریر دقیقی از محل نزاع و اشکال میان مسلمانان و وهابیت داشته‌ باشند. مثلا برخی از طلاب می‌گویند وهابیت توسل و زیارت قبور را قبول ندارند، اما این اطلاق درست نیست. وهابیت توسل و زیارت مشروع و غیرمشروع دارند. بنابراین باید محل دقیق نزاع مشخص باشد.

وی آشنایی طلاب و محققان به اصطلاحات مورد استفاده وهابیت را از لوازم دیگر کار تحقیقی در مورد وهابیت برشمرد و گفت: شما باید حتما به مبانی وهابیت در زمینه‌های مختلف فقه و رجال و حدیث و... مسلط باشید.

ای ن محقق و پژوهشگر طلاب را توصیه به مطالعات تطبیقی نمود و عنوان کرد: برخی از طلاب به مبانی وهابیت حمله می‌کنند ولی به این مبانی در مذهب تشیع تسلط و آگاهی ندارند.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صفر جبرئیلی یکی از امتیازات این آثار را استفاده از کاغذ سبک و مختصر بودن آنان دانست و گفت: استفاده از فضلای جوان از مزیت‌های دیگر این آثار است.

گزارشی از آئین رونمایی از مجموعه کتب نقد وهابیت / لزوم رویکرد تهاجمی در نقد وهابیت

وی با تاکید بر لزوم گزیده‌نویسی آثار گفت: امروز حوصله مخاطبین برای مطالعه متون حجیم و طولانی کاهش یافته و لازم است که مولفان و نویسندگان به سمت تولید آثار تحقیقی متناسب با ذائقه مخاطبان بروند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم (ع) هم در سخنانی گفت: جریان وهابیت پیش از آنکه به شیعه ضربه بزند، در حال نابود کردن جامعه اهل سنت و به خطر انداختن تمام جهان اسلام است.

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، وهابیت را زمینه‌ای برای گسترش سکولاریسم در جامعه اسلامی دانست و خاطرنشان کرد که این جریان در اعماق وجود خود سکولاریسم را حمل می‌کند.

گزارشی از آئین رونمایی از مجموعه کتب نقد وهابیت / لزوم رویکرد تهاجمی در نقد وهابیت

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به تالیف مجموعه کتاب‌های نقد وهابیت افزود: اگر مخاطب اهل سنت این کتاب‌ها را بخواند احساس نمی‌کند که هویت سنی او به چالش کشیده شده بلکه متوجه خطر وهابیت برای کل جهان اسلام می‌شود.

حجت‌الاسلام احمد کوثری، رئیس کارگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم (ع) هم با اشاره به نیاز به بازسازی گفتمان نقد وهابیت با توجه به نیازهای روز گفت: تلاش کردیم که در این آثار یک گفتمان‌سازی در مورد مواجهه صحیح با نقد وهابیت صورت بگیرد.

گزارشی از آئین رونمایی از مجموعه کتب نقد وهابیت / لزوم رویکرد تهاجمی در نقد وهابیت

وی رویکرد تهاجمی به اندیشه وهابیت را از ویژگی‌های این آثار برشمرد و گفت: مولفان این کتاب‌ها به شیوه تهاجمی ثابت می‌کنند که عقاید وهابیت جزو اسلام نیست.

در پایان این مراسم از مجموعه کتاب‌های بازسازی گفتمان نقد وهابیت رونمایی به عمل آمد.

گزارشی از آئین رونمایی از مجموعه کتب نقد وهابیت / لزوم رویکرد تهاجمی در نقد وهابیت

شایان ذکر است، مجموعه کتاب‌های بازسازی گفتمان نقد وهابیت شامل پنج کتاب ذیل می‌باشد:

توحید خیالی، نویسنده: حسن حسینعلی

جسم‌انگاری خداوند نزد وهابیت، نویسنده: ابوالفضل قاسمی

واژگونی واژگان، نویسنده: مهدی زندی

آسیب‌شناسی نقد وهابیت، نویسنده: احمد علی‌داد

وهابیت در ترازوی سلف، نویسنده: سیدابوالفضل حسینی‌پور

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha