جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 18, 2024
امام زمان(عج)

حوزه/ معاون فرهنگی مدرسه علمیه عصمتیه سمنان گفت: با توجه به فرمایشات علمای دین قطعا گناه کردن، مهم‌ترین علت محرومیت از عنایات امام زمان(عج) است.

خبرگزاری «حوزه» - سمنان/  «آدینه‌های مهدوی»، یک پرونده خبری در خبرگزاری حوزه است که برای یادآوری عزیزترینی که در این دل مشغولی های زندگی شده است غریب ترین، طرح ریزی شده تا شاید با عنایت حضرت صاحب الزمان (عج) باعث چشاندن نمکی از طعم زندگی مهدوی به جامعه گردد.

خانم زهرا خالصی، معاون فرهنگی مدرسه علمیه عصمتیه سمنان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، از ابعاد سبک زندگی مهدوی و چگونگی رسیدن به این سبک و وظایف منتظران قائم آل محمد(عج) در عصر غیبت سخن گفته است؛ مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:

زندگی امام زمان (عج) چه ابعادی دارد؟

۱ـ ابعاد سیاسی مهدویت

از آنجا که طبق روایات قطعی، حضرت مهدی انقلابی سیاسی و دینی در جهان برپا خواهد کرد و تنها فردی خواهند بود که عدالت را به معنای واقعی در همه ابعاد آن در سرتاسر جهان برپا خواهند داشت.

بررسی ابعاد سیاسی نیز از  اهمیت خاصی برخوردار است زیرا باید بر پایه سیاست مبتنی بر دین اسلام مشخص شود که حضرت صاحب دارای چه جایگاه و ویژگیهایی در تحقق این امر هستند.

۲_ ابعاد عرفانی مهدویت

نگرش عرفانی به مسئله مهدویت ریشه در دیدگاههای عرفایی همچون امام خمینی و...  دارد،یعنی برگرفته از تعالیم اسلام با گرایش شیعی آن است که در آن امام هم دارای شأن دینی و هم شأن عرفانی است. و او حجت حق، انسان کامل، عالم به دین و دنیای مؤمنان و رابط فیض حق برای بندگان می‌باشد که این امر در عرفان اسلامی  نمودار می‌گردد.

راه های اتصال و تقرب به امام عصر (عج) چیست ؟

همان‌طور که سخت است انسان همیشه خودش را در محضر خدا ببیند، معمولاً  درک حضور حضرت امام عصر(عج) نیز کار دشواری است. ولی باید تمرین کنیم و برنامه داشته باشیم. مثلاً یک زمان‌هایی را اختصاص بدهیم به اینکه  با وضو، رو به قبله بنشنیم و با یک حالت معنوی خودمان را در محضر امام زمان(ع) ببینیم و به خواندن دعاهایی که در این زمینه وارد شده است، مانند دعای ندبه و دعای عهد بپردازیم. ... اگر خودمان را در چنین شرایطی قرار دهیم  می‌توانیم خود را در محضر حضرت ببینیم. نباید انتظار داشته باشیم که یک معجزه ای رخ بدهد و  یا اینکه یک شبی رؤیای صادقه‌ای از حضرت ببینیم، یا اینکه کسی که در ارتباط با حضرت است بیاید و با ما ارتباط برقرار کند. پس همه این موارد بستگی به ایمان و اراده ما؛ انسانها دارد.

منظور از انتظار فرج چیست؟

انتظار فرج  به معنای چشم‌به‌راه بودن ظهور و آماده شدن برای یاری او در برپایی حکومت عدل و قسط در سراسر گیتی است.

دیدگاه دین اسلام درباره ظهور منجی چیست؟

با توجه به روایاتی که در تفسیر و تبیین آیات الهی از پیشوایان معصوم بیان  شده است، می توان گفت  که تعداد زیادی  از آیات قرآن، به امام مهدی(عج) و حاکمیت عدل و دین، اشاره دارد.

علاوه بر قرآن کریم، در کتب روایی مهم شیعه روایات متعددی درباره او ذکر شده است.

امام باقر(ع) درباره گستره حکومت حضرت مهدی فرمود: قائم ۳۰۹ سال مالک زمین می شود و در آن، حکومت می کند؛ همان گونه که اهل کهف در غار به خواب فرو رفتند.
امام عصر با ظهور خود زمین را پر از عدل و داد کرده ، و از ظلم و جور پاک خواهند کرد.

خداوند برای او شرق و غرب عالم را فتح خواهند کرد، زمین پر از ستم و ظلم می شود، و ایشان خروج می کنند و در مدت هفت یا نه سال مالک کل زمین خواهند شد، در این هنگام زمین را پر از عدل و داد خواهند کرد.

کسی که ادعا می ‌کند از سوی حضرت امام عصر(ع) جهت تبلیغ موضوعی مأموریت یافته است چه حکمی دارد؟

همانطور  که سرپرستی برای یک خانواده در هر صورت و تحت هر شرایط لازم و یک امر ضروری عقلی و عرفی می‌باشد، وجود پیشوا و رهبر و نیابت خاص و یا عام نیز از ضروریات  یک مذهب می‌باشد.

یکی از ضروریات عقلی وجود رهبر یا جانشین او در بین مردم است که حتی در همه جوامع برای خود رئیس قبیله و قوم دارند و برایش جانشین انتخاب می‌کنند.

بنابر تصریح حضرت به یکی از نوابش درباره نیابت خود در دوره طولانی غیبت کبری و استناد به حدیث : و امّا الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم».

تکلیف مردم مشخص می شود  که در حوادث و مسائل و رویدادها برای رهایی از حیرت و سرگردانی که به امام معصوم دسترسی ندارند باید به راویان احادیث مراجعه کنند که امام آنها را دلیل راه هدایت برای مردم منصوب می‌نماید و خودش نیز در دوره غیبت کبری به طور غیر آشکار از آنها حمایت نموده و عنایات ویژه‌اش شامل حال علمای شیعه می‌شود، بنابراین فقط  علمای شیعه با این توضیح نیابت عامه را در غیبت کبری  عهده‌دار می شوند.

انجام چه اعمالی ما را به دیدار حضرت امام عصر(ع) نائل می ‌نماید؟

با توجه به فرمایشات علمای دین قطعا گناه کردن، مهم‌ترین علت محرومیت از عنایات امام زمان(عج) است، امام مهدی (عج) نیز در توقیع شریفشان به شیخ مفید می‌فرمایند: «ما را از ایشان(شیعیان) چیزی محبوس نکرده است، مگر گناهان و خطاهایی که از ایشان به ما می‌رسد و ما آن را ناخوش می‌داریم و از ایشان نمی‌پسندیم». بنابراین  ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.

نظر شما در مورد مسجد جمکران چیست؟ چرا که عدّه‌ ای در مصاحبه‌ ها و سایت ‌ها درباره سند این مسجد، شبهاتی مطرح کرده ‌اند.

مسجد مقدس جمکران جایگاه بسیار عظیمی است که مورد توجه مراجع و علما بوده و مکانی برای خلوت و عرضه حاجت است. مسجد مقدس جمکران جایگاهی است که از هر جهت مورد توجه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) بوده و حاجات مردم را برآورده می‌کند مسأله مهم این است که ما در زمانی زندگی می‌کنیم که راه‌های فساد به سوی جوامع بشری کاملاً گشوده شده است. ما در مقابل این زهرها باید پادزهر داشته باشیم. در مقابل این عوامل فساد باید عوامل اصلاح داشته باشیم. یکی از آن‌ها می‌تواند چیزی مانند مسجد باشد.

بنابراین یکی از مقدس‌ترین نقاطی که می‌تواند آدم را از فتنه نجات بدهد جمکران است. معنای نجات از فتنه این است که وقتی انسان به آنجا می رود توجهش به خدا بیشتر شود و در و دیوار با او سخن بگویند، گوینده با او سخن می‌گوید، نماز جماعت آنجا با او سخن بگوید، مراسمی که برگزار می‌شود با او سخن بگوید.

توجه به مسأله فرهنگی و مسائل تبلیغی، یک نقطه اصلی رشد مسجد جمکران است. به نظر بنده مسجد جمکران جایگاه دلدادگان حقیقی است.

کلام پایانی

صدای آمدنت را به گوش ما برسان!

زمان غیبت خود را به انتها برسان

کنار تربت زهرا به وقت نافله ات

دعای خویش را به یاری این گدا برسان!

اللهم عجل لولیک الفرج

گفت‌وگو از فاطمه رحیم زاده

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha