پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
کد خبر: 217235
۳۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۸

مجمع فقه اسلامی به زودی در ارتباط با شرعی بودن ذبح پس از بی‌هوشی از طریق شوک الکتریکی نشستی را برگزار می کند.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز حبر حوزه این نشست با حضور تعدادی از علمای اسلامی و متخصصان دامپزشکی برگزار خواهد کرد.

هدف از این نشست صادر کردن فتوایی در جواز ذبح طیور پس از بی‌هوشی الکتریکی است تا جایگزین فتاوای پیشین مبنی بر حرمت ذبح به این شیوه شود.

به نوشته روزنامه کویتی «الوطن»، مصوبه شورای فقه اسلامی که در 28 ژوئن سال 1997 صادر شد تصریح می‌کرد که: بی‌هوش کردن طیور از طریق شوک الکتریکی جایز نیست. زیرا به تجربه ثابت شده که این کار منجر به مرگ پیش از ذبح تعداد قابل توجهی از آن‌ها می‌شود.

دکتر عبد القادر یکی از اعضای مجمع گفت: بر اساس تحقیقات یک هیأت در مورد ذبح طیور به شیوه بی‌هوشی الکتریکی، مرغ به مدت سه دقیقه به طور کامل بی حرکت می‌ماند و پس از آن به حال طبیعی خود بازمی‌گردد و این یعنی اینکه با بی‌هوشی الکتریکی نمی‌میرد.

دکتر بسام شطی، استاد عقاید دانشگاه کویت نیز ابراز عقیده کرد: بی‌هوش کردن مرغ‌ها از راه وارد کردن شوک الکتریکی خلاف شرع است. زیرا بردن نام خدا و به طرف قبله بودن در آن رعایت نمی‌شود و از سویی با بی‌هوشی خون از بدن حیوان خارج نمی‌شود. افزون بر این، این شیوه موجب اذیت و آزار شدید حیوانات و مرغ‌ها ‌می‌گردد.

دکتر احمد هیفی از اعضای هیأت تدریس در دانشکده علوم بهداشتی نیز اظهار داشت: بی‌هوشی الکتریکی و همچنین بی‌حس کردن مانع جهیدن خون به بیرون است و آن را درون بدن نگه می‌دارد و این از بدن حیوان انباری برای سموم و میکروب‌ها می‌سازد.

خاطر نشان می شود، مجمع بین المللی فقه اسلامی، وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است و کلیه کشورهای اسلامی عضو در این سازمان دارای نماینده در این مجمع هستند.

هم اکنون آیت الله تسخیری از جمهوری اسلامی ایران، عضو این مجمع می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha