سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی؛ ورود رشته های فلسفه ، تاریخ و جامعه شناسی به عرصه فقهی را دارای برکات زیادی در عرصه فقاهت و اجتهاد دانست.

به گزارش مرکز خبر حوزه ، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، صبح امروز در مراسم رونمایی از محصولات پژوهشی مدیریت جنبش نرم افزاری این پژوهشگاه با اشاره به مطلب فوق گفت: به عنوان مثال ایجاد رشته جامعه شناسی فقه و یا جامعه شناسی آرا و فتاوای فقهی کمک بسیاری می کند تا فقها و مجتهدین نگاه دقیق تری به مسایل داشته و بازخوردهای اجتماعی مسایل را بهتر درک کنند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت ورود و درآمیختن فلسفه به حلقه فقه حوزه، ابراز داشت:برکات نگاه فیلسوفانه به علم، بی شک بسیار تحول بخش خواهد بود و به ویژه در امر پاسخگویی به شبهات کارساز خواهد بود.

* فلسفه فقه، اجتهاد را پویا می‌کند

 معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: اگر فلسفه فقه به عنوان یک علم در حوزه مطرح شود، بسیار اثر گذار خواهد بود و اجتهاد را پویاتر می کند.

وی همچنین یادآورشد: متاسفانه ما عادت کرده ایم که تاریخ فقه را در حاشیه و به آن به عنوان یک امر استحبابی بنگریم، حال آن که توجه به این مساله بسیار اثر گذار می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی در خاتمه با اشاره به فعالیت های گسترده دفتر جنبش نرم افزاری در سالیان اخیر اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی بی شک یکی از پیشگامان لبیک گویی به مطالبه مقام معظم رهبری در عرصه تولید علم و جنبش نرم افزاری بوده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha