یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024

روزنامه انگلیسی تایمز طی گزارشی اعلام کرد: در 10 سال گذشته،بیش از 100 هزار شهروند انگلیسی به اسلام گرویده‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه ، بر اساس این گزارش ، تنها 5200 نفر در سال 2010 مسلمان شده اند.

در ادامه این گزارش آمده است:دو سوم از این افراد یعنی حدود 70 هزار نفر از آنها را زنان تشکیل می دهند.

بر اساس گزارش تایمز ، تعداد شهروندان انگلیسی که به اسلام گرویده‌اند،‌ طی 10 سال گذشته به دو برابر افزایش یافته است.

نشریه تایمز همچنین با استناد به تحلیل کارشناسان امور اجتماعی گفته است:توجه ویژه اسلام به کانون خانواده یکی از عوامل اصلی در گرایش ویژه زنان به دین مبین اسلام است.

در این گزارش رهایی از بی بند و باری موجود در غرب ، از دیگر عوامل گرایش به اسلام دانسته شده است.

در گزارش تایمز آمده است:بسیاری از افرادی که اسلام را به عنوان دین خود انتخاب کرده اند ، از طریق کتاب و اینترنت با این دین آشنا شده اند.

خاطر نشان می شود تاريخ مسلمانان بريتانيا به بيش از يك قرن گذشته بر می گردد، زمانى كه گروههايى از مسلمانان كارگر براى كار در بنادر و كارخانجات در پى دوران استعمارى، وارد اين كشور شدند و عده‏اى از آنها به طور طبيعى، براى برپايى نمازخانه‏هايى كه در آنها به اداى فريضه نماز بپردازند، به دور يكديگر جمع شدند. در نيمه اول قرن بيستم، مسلمانان از شبه قاره هند به بريتانيا مهاجرت كردند. دامنه اين مهاجرت در دهه‏هاى پنجاه و هفتاد گسترش يافت. ضمنا اين دوران، شاهد مهاجرتهايى از جزاير هند غربى و درياى كارائيب (آمريكاى مركزى) بود كه رنگين پوستان و سياه پوستان، بعدها به صورت كامل، شهروندان بريتانيا شدند.

اما مسلمانان بريتانيا به عنوان كارگرانى كه در مركز امپراتورى در جست و جوى فرصتها بودند، به عناصرى فعال مبدل شدند و دورانى كه خورشيد در سرزمينهايش غروب نمى‏كرد، پايان يافت. امروزه، مسلمانان در تمامى طبقات اجتماعى پراكنده شده اند و تنوع ريشه‏هاى نژادى و ملى آنان افزايش يافته است و در مقايسه با ساير كشورهاى اروپايى، در عرصه سياسى فعالترند.

پس از اينكه مساجد، مراكزى براى اجتماعات كوچك بود و تعدادى از كارگران مسلمان براى گذران اوقات فراغت‏يا پس از وقت كارى، بدان پناه مى‏بردند، سازمانهاى اسلامى، حدود يك هزار مؤسسه در سرتاسر بريتانيا تاسيس كردند. اين سازمانها (مساجد، مدارس، مؤسسات و هياتهاى خيريه) در ميان مسلمانان كه تعدادشان به 2 ميليون نفر مى‏رسد، نقش مهمى ايفا مى‏كنند. برخى تعداد مسلمانان را 3 ميليون تخمين مى‏زنند; هرچند تعدادشان در مقايسه با جمعيت 60 ميليونى، كوچك به نظر مى‏رسد، اما بر سرعت گسترش اسلام دلالت مى‏كند.

طى سالهای  اخیر، مسلمانان در صحنه سياسى انگلیس، به موفقيتهايى زيادى دست‏يافته‏اند. فعاليت آنها پيشتر به شوراهاى شهردارى و محلى محدود مى‏شد، اما اكنون به پارلمان راه يافته‏اند و عده‏اى از آنها، به عضويت مجلس عوام و اعيان (لردها) درآمده‏اند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha