دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ |۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 8, 2024

رحیم پور ازغدی گفت: وجود بیش از 2000 واقف خانم در کشور دلیل بر آنست که مالکیت زن در اسلام پذیرفته شده است و او بر اموال خود استقلال دارد.

به گزارش سرویس استان های مرکز خبر حوزه، حسن رحيم‌پور ازغدي، صبح امروز در همايش بررسي نقش بانوان در توسعه و ترويج فرهنگ وقف با اشاره به موضوع انفاق و احسان در جامعه ونقش بانوان در اين خصوص افزود: اين كه بيش از 2000 واقف خانم در كشور وجود دارد كه اموالشان در راه رشد مادي و معنوي و تربيتي خلق، انفاق كرده‌اند، كار بسيار بزرگي است، كه شايد در كشور ديگري مشابه آن وجود نداشته باشد.

وي با بيان اينكه وقف و انفاق داراي ابعاد اخلاق شخصي، اجتماعي، اقتصادي و حقوقي است، تصریح کرد: طبق منابع اسلامي، رشد و تكامل فرد در گرو گذشت و انفاق اوست و اين دقيقا نقطه مقابل فرهنگ مادي است كه اصالت را در مصرف كردن مي‌بيند؛ از سوي ديگر انفاق از سوي زنان نشان مي‌دهد كه مالكيت زن در اسلام پذيرفته شده و او بر اموال خود استقلال و قدرت انفاق دارد.

رحيم‌پور ازغدي خاطر نشان كرد: اين پديده‌ مهمي است كه آغاز آن در تاريخ اسلام با حضرت خديجه(ص) شروع شد كه با ثروت خود وارد عرصه نجات بشر و بزرگترين نهضت توحيدي بشر شد.

*وقف و انفاق جهاد عظیم برای گسترش انسان دوستی در جامعه

وي با اشاره به اينكه مساله وقف و انفاق در بعد تربيت و تنظيم روابط اجتماعي و عبور از اخلاق فردي به معناي تبديل كردن اموال خصوصي به عمومي، قابل بررسي و داراي اهميت است،‌ گفت: وقف و انفاق جهاد عظيم اخلاقي براي گسترش انسان دوستي در جامعه است كه موجب رشد و تكامل توحيد و معنوي انسان در مرحله اول مي‌گردد و نشان مي‌دهد كه چه كساني داراي روح بزرگي هستند و قدرت و جرات فداكاري، احسان و از جمله وقف را دارند.

اين استاد و پژوهشگر دانشگاه افزود: تا دهه‌هاي اخير در غرب دعوا بر سر اصل مالكيت و ارث زن بود، در حالي كه يكي از بدیهیات فقه اسلامي مساله مالكيت زن است و در فرهنگ اسلامي بين زن و شوهر شكاف اقتصادي قرار داده نشده است.

وي با تاكيد بر اينكه فرهنگ وقف و احسان ريشه‌هاي نظري در هستي‌شناسي و انسان‌شناسي دارد، گفت: اگر آن مباني به طور شفاف بيان و تبيين شود، ايثار و احسان لذت‌بخش و آسان خواهد بود. در حالي كه در فرهنگ سرمايه‌داري، ايثار و انفاق كار احمقانه است و معني ندارد كه شخص از منافع خود به نفع ديگران بگذرد.

رحيم‌پور ازغدي در ادامه با اشاره به رواياتي از پيامبر اكرم و معصومين (ع) در ارتباط با ارزش و اهميت اين موضوع گفت: اگر بتوانيم اخلاق سرمايه‌پرستي را كه ضد انساني است مورد هدف قرار داده و تبيين كنيم كه انفاق قبل از اينكه به سود مخاطبان باشد به نفع خود ثروت‌مندان و انفاق‌كنندگان است، فرهنگ انفاق مي‌تواند نهادينه شود لذا نقطه شروع اين است كه به مالكيت خود اصالت ندهيم.

*با تفکر اصالت سود در جامعه مقابله کنیم

وي با تاكيد بر اينكه بايد با تفكر اصالت سود در جامعه مقابله كنيم، تصريح كرد: در فرهنگ اسلامي وقف و انفاق، وسيله‌اي براي رسيدن به خداست و در مذهب خداپرستي هدف "حاكميت اخلاق در جامعه" است و در جامعه‌اي كه انفاق و ايثار ضعيف باشد آن جامعه، جامعه شاكر نيست.

اين پژوهشگر مباحث ديني و اجتماعي خاطر نشان كرد: بر اساس روايات و آيات قرآن، وقف و انفاق موجب اخوت، صميميت، در كنار هم قرار گرفتن افراد جامعه و توسعه فرهنگ مساوات و برابري مي‌شود، بنابراين بايد مدام يكديگر را به برابر كردن و مساوات تشويق كنيم.

*صدقه نشان صداقت در عمل است

رحيم‌پور ازغدي افزود: بايد در وقف و انفاق مراقب باشيم كه اهانت، منت و آزار و اذيتي براي كسي كه به او كمك مي‌كنيم صورت نگيرد؛ همانگونه كه قرآن مي‌فرمايد "صدقات خود را با منت و اذيت باطل نكنيم"، بنابراين صدقه نشانه صداقت در عمل است.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه وقف در زمان حيات ارزش بالاتري از وقف بعد از مرگ دارد، گفت: برخي از موقوفات ابعاد وسيعي دارد كه با مطالعه نمونه‌هايي از آن‌ها به ابعاد اين انفاق و عمق روح واقفان و انسان‌هاي خيرانديش پي مي‌بريم كه بايستي با كمك بانوان به عنوان اثرگذارترين عنصر در خانواده و جامعه بتوانيم فرهنگ وقف، انفاق و احسان را در جامعه گسترش دهيم.

وی ادامه داد : نقطه شروع احسان و وقف، احساس عدم مالکیت انسان بر هیچ چیز در این دنیاست اگر این برای انسان حل شد همه مشکلات هم حل خواهد شد همه مشکلات انسان از آنجا آغاز می شود که انسان خود را مالک بداند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هر چقدر آمار وقف و احسان و خیرات در جامعه ای بالا رود دلیل بر رشد آن جامعه است، افزود: اگر انسان می خواهد در جامعه رشد کند باید از مال و ثروت و امکانات اش بگذرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha