دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024

عضو انجمن مطالعات نظری هنر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از تدوین دائرة المعارف هنر اسلامی و انتشار فصل نخست آن در بهار سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام جباران، در مراسم رونمایی از سایت انجمن مطالعات نظری هنر با بیان این‌که در مسئله زیبایی‌شناسی هیچ متنی برگرفته از متون اسلامی نداریم و با فقر جدی در این زمینه مواجه هستیم، اظهار داشت: رویکرد ترجمه در این موضوع، طرفداران بسیاری دارد، ولی هیچ کسی حاضر نیست در این زمینه به تألیف کتاب بپردازد.

وی با بیان این‌که اهل هنر برای فعالیت‌های اجرایی، منابع تئوریک ندارند، تصریح کرد: وظیفه ما حوزویان است که منابع تئوریک را در اختیار اهل هنر قرار دهیم.

عضو انجمن مطالعاتی نظری هنر با اشاره به تدوین دایرةالمعارف هنر اسلامی، ابراز داشت: در این دایرةالمعارف در مورد متون دینی مربوط به هنر بحث شده است و این نظریات را پس از استخراج و ارزش‌گذاری، در اختیار اهل هنر قرار می‌دهیم.

حجت‌الاسلام جباران با اشاره به این‌که فاز نخست تدوین این دایرةالمعارف در خصوص مباحث هنری و اعتقادی است، تصریح کرد: این بخش برای بهار سال آینده آماده ارائه و عرضه خواهد شد.

وی افزود: بخش مربوط به مباحث فنی هنر، سبک نقاشی و دیگر ابعاد هنری که برگرفته از هنر دینی هستند، در آینده انجام خواهد شد.

چهار کتاب آماده انتشار است

دکتر گنجی، دبیر انجمن مطالعات نظری هنر نیز در این مراسم به تشریح برخی از فعالیت‌های این انجمن پرداخت و گفت: تدوین دایرةالمعارف هنر دینی کلید خورده است، همچنین چهار کتاب نیز آماده انتشار می باشد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری نشست‌های فقه و هنر، کارگاه زبان و تشکیل گروه‌ پژوهش هنر از  دیگر فعالیت‌های انجمن مطالعات نظری هنر بوده است.

گنجی با بیان این‌که با همکاری مسئولان کتاب سال حوزه، جایزه کتاب پژوهش هنر را نیز پیش‌بینی خواهیم کرد، اظهار داشت: امیدواریم در سال‌های آتی جایزه سالانه پژوهش‌های هنردینی را طراحی و همایشی را با این عنوان، در سطح ملی یا بین‌المللی برگزار کنیم.

 دبیر انجمن مطالعات نظری هنر در ادامه با بیان این‌که تهیه و تدوین این سایت از تابستان سال گذشته کلید خورد، گفت: 98 درصد مباحث سایت، از محتویات تولیدی است.

وی با بیان این‌که این سایت نخستین پایگاه اطلاع‌رسانی می‌باشد که به مسایل نظری هنر می‌پردازد، تصریح کرد: این پایگاه دارای بخش‌های مختلفی نظیر مقالات، نقد و نظر، گفتگو با اشخاص، پرونده ویژه، لینک‌های مفید، بخش اخبار و مقالات جانبی است.

گنجی، یکی از رویکردهای این سایت را نقد و معرفی کتاب ها و جریان‌های فکری در بحث حوزه‌های نظری عنوان کرد و ابراز داشت: در این سایت به ترجمه آثار هنری مبادرت شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha