دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ |۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 8, 2024
سس

جمهوری اسلامی ایران در حد توان، در عرصه های نظری و عملی پاسخی منطبق با اسلام و قرآن نسبت به دغدغه های مربوط به حوزه زنان داده است که از این جهت می توان گفت ایران، ارائه دهنده مدلی نوین به جهان در مسأله زنان است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، سمینار "تبیین جایگاه زن مسلمان ایرانی و اندونزیایی" با همکاری دانشکده اصول الدین دانشگاه شریف هدایت الله جاکارتا، رایزنی فرهنگی و اتاق ایران این دانشگاه روز گذشته در سالن آمفی تئاتر این دانشگاه برگزار گردید.

پروفسور دکتر مَسری منصور رئیس جدید دانشکده اصول الدین این دانشگاه، پروفسور دکتر زینون کمال رئیس سابق این دانشکده، خانم دکتر سُرورین رئیس مرکز مطالعات زن و کودک دانشگاه، خانم دینا سلیمان محقق و نویسنده اندونزیایی و دکترحجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در اندونزی از سخنرانان این سمینار بودند.

ابتدا آقای مسری منصور به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: امروز روز بزرگی است که برای مناسبت روز زن با سمیناری تحت عنوان "جایگاه زن مسلمان در اندونزی و ایران" دور هم گرد آمدیم. این روزها در اندونزی به یاد مرحومه خانم "کارتینی" که مدافع حقوق زنان در اندونزی بوده است می افتیم. او معتقد بود زن حق تحصیل دارد و علاوه بر انجام وظایف در خانواده در اجتماع نیز می تواند نقش آفرین باشد. در این سمینار از سخنرانان ایرانی و اندونزیایی در خصوص تبیین شخصیت زن در این دو کشور استفاده خواهیم کرد.

سپس پروفسور دکتر زینون کمال به ارائه سخن پرداخت و گفت: اندونزی حدود 87 درصد مسلمان دارد و از آن تعداد 60 درصد را زنان تشکیل می دهند. زنان مسلمان حق و وظیفه دارند که حق زنان به صورت کلی در اموری چون حق تحصیل دانش تا بالاترین سطح و در همه جای جهان، حق اشتغال، حق حضور در اجتماع مانند تعلیم و تربیت، حق فعالیت در امور اقتصادی و سیاسی که سهمیه 30 درصد کرسی پارلمانی به زن اختصاص داده شده است و حق خصوصی مانند حق مالکیت از وراثت و اشتغال خود تقریباً برابر با مردان است.

وی افزود: شخصیت های زیادی از زنان در گذشته در اندونزی وجود داشته اند مانند کارتینی و غیره و حتی به مقام ریاست جمهوری نیز رسیده اند، ولی متأسفانه در حال حاضر نقش زنان امروزی در اکثر زمینه ها کمرنگ دیده می شود. به عنوان مثال در زمینه دانشگاهی، در این دانشگاه بزرگ تنها 3 استاد تمام زن الآن وجود دارد. امید است این سمینار بتواند انگیزه ای در زنان اندونزیایی ایجاد کند که باعث رشد آنان در تمام زمینه ها شود.

* ایران، ارائه دهنده مدلی نوین به جهان در مسأله زنان است

سپس ابراهیمیان، رایزن فرهنگی ایران سخنان خود را ابتدا با پخش فیلمی از فعالیت های اجتماعی زنان امروز در ایران (در حدود 5 دقیقه) آغاز نمود و در ادامه اظهار داشت: امروز سه محور عمده در ایران برای زنان مورد تأمل و کنکاش است:

1- چگونه از استعداد عظیم زنان که نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند، میتوان به شکل سالم استفاده نمود

2- مساله جنسیت چگونه می تواند در خدمت تعالی انسان قرار گیرد نه انحطاط اخلاقی

3- به دلیل تفاوت های طبیعی جنس زن و مرد، چگونه می توان رفتاری را نهادینه کرد که به زن ظلم نشود.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در حد توان، هم در عرصه تئوریک و هم عملی پاسخی منطبق با اسلام و قرآن نسبت به این محورها ارائه داده است که از این جهت می توان گفت ایران، ارائه دهنده مدلی نوین به جهان در مسأله زنان است.

* اصولی که جمهوری اسلامی درباره زنان به آن باور دارد

سپس رایزن فرهنگی عنوان نمود: اعتقاد به اصول ذیل برخی از باورهای نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به زنان است:

1- مساله زن از خانواده قابل تفکیک نیست

2- مردود بودن مرجعیت تفکرات غربی در مورد زنان؛ چون:

الف: آنها تفکراتی مبتنی بر معرفت شناسی مادی و غیر الهی دارند

ب: نگاه آنها به زن نگاه مادی و اقتصادی است

ج: زن در نگاه آنان برای شهوت است.

3- اعتقاد به عدالت در مورد زنان نه برابری جنسی

4- نگاه اسلام و قرآن به بشر نگاه انسانی است چه در قالب مرد یا زن

5- اعتقاد به معیار بودن قرآن و سنت در زمینه مسایل زنان

6- اولویت قراردادن توجه به اصل مدیر بودن زن در خانواده و سپس موضوع اشتغال.

در ادامه رایزن فرهنگی ایران در اندونزی به تبیین هر یک از اصول فوق پرداخت.

* فعالیت های گسترده بانوان مسلمان اندونزیایی

سپس دکتر سُرورین رئیس مرکز مطالعات زن و کودک این دانشگاه مقاله خود را ارائه داد و اظهار داشت: در خصوص زنان می توانیم از نظر ارزشی و تاریخی و وضعیت کنونی سخن بگوییم؛ از نظر ارزشی آیات و روایات مطالب ارزشمندی را بیان کردند؛ از نظر تاریخی لازم است به تاریخ زنان در صدر اسلام و دوره طلایی تمدن اسلامی و پس از آن بر گردیم. بحث مهم بررسی وضعیت کنونی زنان است که چگونه زن می تواند به جایگاه واقعی خود برسد.

ایشان همچنین حرکت زنان را در قالب انفرادی و سازمانی یا گروهی تقسیم کرد و اظهار داشت: مثال حرکت انفرادی زن را می توان در شخصیت کارتینی دید و مثال حرکت سازمانی یا کروهی را می توان در نهادهای سازمانی محمدیه به نام عائشیه و یا نهضت العلماء به نام فتیات و مسلمات مثلا ملاحظه کرد.

وی در ادامه زنان نقش آفرین در تاریخ اسلام را از نظر آماری بازگو کردند و افزودند: زنان اندونزیایی با الهام از تعالیم قرآن لازم است در حرکت های دینی و تربیتی فعالیت های گسترده ای انجام دهند.

* شهید مطهری به اصل عدالت اعتقاد دارد نه برابری

سخنران پایانی این سمینار خانم دینا سلیمان بود که با توجه به حضور چند ساله ایشان در ایران به تبیین جایگاه زنان مسلمان ایرانی پرداخت و اظهار داشت: شهید مطهری در خصوص حق و وظیفه زنان به اصل عدالت معتقد است، نه برابری. همچنین رهبر معظم ایران در خصوص جایگاه زن در زندگی و جامعه مطالب مهمی را بیان نمودند. بر اساس این روایت که "کسی که یک شب را بدون توجه به مسایل مسلمانان سپری می کند، مسلمان محسوب نخواهد شد"، این امر شامل زنان نیز می شود و آنها هم باید نسبت به اتفاقات پیرامونی خود نقش آفرین باشند.

وی با بیان اینکه در ایران بحث زن در قانون آساسی آمده است و حتی 5 بار واژه زن ذکر شده است گفت:قانون اساسی جمهوری اسلامی یران مسایل زن، از جمله برابری مقابل قانون، حقوق زن و حق اشتغال مبتنی بر رعایت مصالح خانواده را بیان کرده است.

در پایان این سمینار، دانشجویان و اساتید حاضر در خصوص شخصیت حضرت زهرا (س)، اینترنت در ایران و نگاه مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری نسبت به زنان و چگونگی جمع حجاب با کار اجتماعی و نیز خانواده در ایران سؤالاتی را از رایزن فرهنگی ایران مطرح نمودند که آقای ابراهیمیان به آنها پاسخ داد.

گفتنی است در حاشیه این سمینار، نمایشگاه قرآن مجید و آثار نفیس برگزار گردید.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha