چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
آیت الله نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: مراجع بارها بر لزوم توسعه فرهنگ حجاب و پرهیز از اخذ دیرکرد وام ها اخطار داده اند، ولی تنها با فتوا نمی شود، بلکه باید این اراده از سوی نهادهای مسئول انجام شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید امروز در دیدار با اعضای شورای بسیج دانشجویی کشوراظهارداشتند: عاشورا یک دانشگاه بسیاربزرگ است که یک دکترین بزرگ را به جامعه بشری هدیه داد.

ایشان افزودند: عاشورا دارای دو وجه بود که یکی شهادت و دیگری اسارت که قهرمان وجه اول امام(ع) و یارانشان بودند و قهرمان بعد دوم ،حضرت زینب و اسرای کربلا بودند.

نقش زنان در جامعه

حضرت آیت الله نوری همدانی  خاطرنشان کردند: زنان دارای نقش محوری در اجتماع هستند و به جرات می توان گفت که نقش آنها در جامعه بسیار مهمتر از نقش مردان است؛ زیرا آنها وظیفه پرورش جامعه را به عهده دارند.

ایشان گفتند: بحث حجاب از بدیهیات دین ماست و ما روزگاری به هیچ وجه گمان نمی کردیم که روزی قرارباشد به خاطر این بحث، مشکلی داشته باشیم و چنین بحث هایی وارد شود.

عده ای اهمال کردند

این مرجع تقلید بیان کردند: متاسفانه اوضاع و زمانه چنین مسایلی پیش آورد و عده ای بودند که در این زمینه اهمال کردند و گفتند که اشکالی ندارد که یک مقدار موی زنان هم معلوم باشد مشکلی ایجاد نمی شود به همین جهت بود که این مساله در جامعه کمرنگ شد.

ایشان گفتند: در این زمینه باید وزارت خانه ها و نهادهای مسئول اقدام کنند و از خود نیز شروع کنند و اجازه ندهند که بی حجابی در دستگاه آنها رواج یابد.

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که بحث حجاب و دیرکردهای بانکی از مهمترین مسایلی بوده که مراجع در این سالها از آن انتقاد کرده اند، گفتند: مراجع بارها بر لزوم توسعه فرهنگ حجاب و پرهیز از اخذ دیرکرد وام ها اخطار داده اند ولی با فتوا کارها انجام نمی شود، بلکه باید این اراده از سوی نهادهای مسئول انجام شود.

حضرت آیت الله  نوری همدانی بیان کردند: متاسفانه جریانی بوجود آمد که همه چیز دست به دست هم داد تا این مشکلات امروز گریبان جامعه را بگیرد، ولی این کارها باید با فرهنگ سازی درست در جامعه و همچنین تصمیمات قاطع و الزام آور انجام شود،  قرار نیست مردم را آزار دهیم، بلکه باید با فرهنگ سازی این کار ها انجام شود.

جوانان را برای ازدواج ترغیب کنید

ایشان گفتند: در موضوع ازدواج نیز امروزه همین مشکلات وجود دارد که واقعا نمی شود با یک فتوا و سخن برخی بزرگان این مساله را رفع کرد؛ بلکه در این جا چندین مساله فرهنگی و اجتماعی بوجود آمده است از جمله آنها می توان به بالارفتن سن ازدواج به دلیل مسایل مالی و اجتماعی و بهانه تحصیل اشاره کرد.

ایشان تصریح کردند: وقتی دختران و پسران به سن 30 سال رسیدند سالها از بلوغ آنها گذشته و مشخص نیست که چگونه در جامعه خود را حفظ خواهند کرد که کار سختی است و باید آنها را برای ازدواج ترغیب کرد تا به دام گناه نیافتند.

جوانان از فرزندآوری واهمه نداشته باشند

ایشان گفتند: مساله دیگر بحث فرزند آوری است که همین مشکل ازدواج مشکل دیگری در حوزه فرزندآوری بوجود آورده است که جوانان ما از ازدواج و فرزندآوری واهمه دارند و این واهمه نقش منفی بسیاری در رفتار آنها دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha