چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
کلاس درس طلاب

حوزه / نظام حوزه باید نظامی واقع بینانه بوده و سیستم آموزشی و پژوهشی حوزه هم باید سازوکارهای خاصی که برای کیفی کردن لازم است را بشناسد تا با آرمان ها و سیاست ها و راهبردهای حوزه همخوانی داشته باشد.

حجت الاسلام هابيل خسروي، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، با بیان اینکه امروز حوزه های علمیه  مملو از جوانان با استعداد و با اشتیاقی است که آینده ای درخشان دارند، اظهارداشت: امروز برای شکوفا کردن استعداد طلاب و هم چنین تحول در حوزه باید اقداماتی چون، تجهیز کردن کلاس‌ها با ابزارهای کلاسیک، خارج کردن روش آموزش از سنتی به پژوهش پروری، سوق دادن اساتید به کلاس‌های با تعداد اندک  طلبه و  هدایت پژوهش‌های طلاب به سوی نیازهای جامعه انجام داد.

وی حضور جدي و با تمرکز فرد در کلاس و را از عوامل فعال شدن ظرفيت هاي علمي طلاب ذکر کرد و گفت: نظام حوزه باید نظامی واقع بینانه بوده و سیستم آموزشی و پژوهشی حوزه  هم باید سازوکارهای خاصی که برای کیفی کردن لازم است را بشناسد تا با آرمان ها و سیاست ها و راهبردهای حوزه همخوانی داشته باشد.

مسئول آموزش نمايندگي مركز مديريت حوزه علمیه خراسان جنوبی،  خاطر نشان کرد: هیچ کاری با ارزش تر از طلبگی نیست چرا که به گفته پیامبر اسلام (ص) کسی که رشته ای از علم را دنبال کند برای برگرداندن حقی از باطل یا برگرداندن گمراهی به هدایت، علمش مانند عبادت 40 ساله خواهد بود.

وی کامل خواندن دروس حوزوی از ابتدا تا انتها را یکی از زمینه های موفقیت طلاب دانست و بیان داشت: اساتید حوزه های علمیه خود عامل به دستورات الهی بوده و ترجمان آموزه هاي ديني هستند.

حجت الاسلام خسروی با تأکید بر اینکه مدیران مدارس در حوزه‌های علمیه باید با رفاقت و همدلی، به تربیت علمی، اخلاقی و دینی طلاب بپردازند و توجه داشته باشند که برخوردهای تند همراه با اجبار و اکراه، هیچگاه نتیجه مثبت نخواهد داد افزود: باید در مدارس علمیه شاهد رشد و بالندگی طلاب علوم دینی باشیم.

وی تصریح کرد: طلبه نوجوانی که در آغاز مسیر علم آموزی و تهذیب نفس قرار دارد با پذیرش رفتارهای استاد به عنوان الگو و سرمشق، هویت اجتماعی متزلزل خویش را استحکام می‌بخشد، لذا اگر شخصیت استاد دارای صفات انسانی از قبیل مهر‌ورزی، نوع‌دوستی، درستکاری، همکاری، خویشتن‌داری و ایمان باشد، طبعاً تقلید چنین ویژگی‌هایی، سلامت روانی متعلم را تضمین خواهد کرد.

مسئول آموزش نمايندگي مركز مديريت حوزه علمیه استان، با اشاره به اهمیت اخلاق و رعایت مسائل و آداب اخلاقی توسط طلاب حوزه علمیه خاطرنشان کرد: عالمان دینی دارای فضائل بسیار زیادی هستند و علت آن مبارزه علما با شیاطین و نشر معارف دینی است و هدف علما اصلاح جامعه است.

حجت الاسلام خسروی ادامه داد: مهم‏ترين كاري كه معلمان و مربيان بايد انجام دهند، اين است كه در برنامه‏ريزي‏ها و طرح‏ريزي‏هاي خود، نيازها، خواسته ها و علايق فراگيران را در نظر بگيرند تا بتوانند انگيزش و علاقه لازم را در آنان ايجاد كنند و خودشان نيز با زحمت و ناراحتي بيشتري مواجه نشوند.

وی، توجه به نظم و رعایت زمان را از دیگر ویژگی های طلاب موفق دانست و اظهار داشت: طلاب علوم دینی باید از همان ابتدای طلبگی به رعایت نظم اهمیت بدهند و اساتید و مدیران مدارس علمیه نیز لازم است هم خود منظم باشند و هم طلابی منظم تربیت نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha